The Daniell cell: a historical case study

Authors

  • Mayra Cristina da Silva Costa Universidade de São Paulo
  • Paulo Alves Porto Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e82360

Abstract

Daniell's cell didactic model has a key role in the teaching of electrochemistry, associated with fundamental concepts such as redox reactions. The original device created by John F. Daniell (1790-1845), however, presents notable differences if compared to the current didactic model. This paper presents a historical case study about the battery development by Daniell in the mid-19th century. An analysis of Daniell's communications to the Royal Society on this subject reveals an important influence by Michael Faraday and William Snow Harris on his work. It took around ten years to Daniell reach the final version of his device, with an amalgamated zinc electrode in a dilute sulfuric acid electrolyte, and a copper electrode in contact with an acidic solution of copper sulfate. The separation between the electrolytes, initially made with an animal membrane, was later made by a porous earthenware container. Such battery, capable of supplying constant direct current for a considerable period of time, had a fundamental role in the expansion of telegraph networks. Understanding the process of development of scientific and technological knowledge and its implications for society, by means of a historical case study, may bring relevant contributions to science teaching.

Author Biographies

Mayra Cristina da Silva Costa, Universidade de São Paulo

Atua como docente da disciplina de Química na educação básica e também como mediadora de educação a distância dos seguintes cursos: Licenciatura em Física, Licenciatura em Química, Licenciatura em Pedagogia e Licenciatura em Matemática. Além de trabalhar como mediadora de processos didático-pedagógicos a distância, no ensino superior também atua como orientadora de projetos integradores (projetos teórico-práticos baseados no Design Thinking, com finalidade de criar alternativas para problemáticas da profissão). Tem experiência com pesquisa qualitativa, (pesquisa documental e estudo de caso) adquirida no decorrer do mestrado em Ensino de Química: pesquisa voltada para o ensino de eletroquímica, especificamente. Também é bacharel em Química, tendo atuado em diferentes pesquisas: no campo da Bioquímica realizando cultivo in vitro de ipê-roxo e suplementação metabólica das sementes e também no campo da cristalografia, com a síntese e caracterização de polímeros de coordenação.
Sua afinidade profissional converge entre o conhecimento específico da Química, especialmente Química Inorgânica e Bioquímica, com a educação química.

Paulo Alves Porto, Universidade de São Paulo

Bacharel e licenciado em Química pela Universidade de São Paulo (1989), possui mestrado (1994) e doutorado (1998) em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), na área de história da ciência. Realizou estágios de pós-doutoramento na Johns Hopkins University (EUA) e na PUC-SP. É livre docente (2013) na área de ensino de química pelo Instituto de Química da USP. Foi professor no Instituto de Química de São Carlos (IQSC-USP), no Programa de Pós-Graduação em História da Ciência da PUC-SP, e atualmente é professor no Instituto de Química da USP. É um dos editores do periódico Química Nova na Escola. Tem experiência na área de história da ciência, com ênfase em história da química, dedicando-se a estudos que visam a aproximar a história da ciência ao ensino de química nos níveis médio e superior.

References

ANÔNIMO. Obituary notices of fellows deceased – Between 30th Nov. 1865 and 30th Nov. 1867. Sir William Snow Harris. Proceedings of the Royal Society of London, v. 16. London: Taylor and Francis, 1868, p. xviii-xxii.

BOULABIAR, A. et al. A historical analysis of the Daniell cell and eletrochemistry teaching in French and Tunisian textbooks. Journal of Chemical Education, v. 81, n. 5, p. 754-757, 2004.

BOYD, J. P. Triumphs and wonders of the 19th century, a volume of original, historic and descriptive writings showing the many and marvellous achievements which distinguish an hundred years of material, intellectual, social and moral progress. Philadelphia: A. J. Holman & Co., 1901.

BURNS, D. T. The state of chemistry in 1841. London Chemists and Chemistry, prior to the formation of the Chemical Society in 1841. Analytical Proceedings, v. 30, p. 334-337, 1993.

CUPANI, A.; PIETROCOLA, M. A Relevância da Epistemologia de Mário Bunge para o Ensino de Ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 19, p. 100-125, 2002.

DANIELL, J. F. An Introduction to the study of chemical philosophy: being a preparatory view which concur to produce chemical phenomena. London: John W. Parker, St. Martin’s Lane, 1839a.

DANIELL, J. F. An Introduction to the study of chemical philosophy: being a preparatory view which concur to produce chemical phenomena – second edition revised and enlarged. London: Marrison & Company Printers, St. Martin’s Lane, 1843.

DANIELL, J. F. On voltaic combinations. In a letter adressed to Michael Faraday, D. C. L., F. R. S., Fullerian Prof. Chem. Royal Institution, Corr. Memb. Royal & Imp. Acadd. of Science, Paris, Petersburgh, &c. By J. F. Daniell, F. R. S., Prof. Chem. in King’s College, London (1836a). Disponível em: https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rstl.1836.0012. Acesso em: mai. 2021.

DANIELL, J. F. Additional observations on voltaic combinations. In a letter adressed to Michael Faraday, D. C. L., F. R. S., Fullerian Prof. Chem. Royal Institution, Corr. Memb. Royal & Imp. Acadd. of Science, Paris, Petersburgh, &c. By J. F. Daniell, F.R.S., Prof. Chem. in King’s College, London (1836b). Disponível em: https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rstl.1836.0013. Acesso em: mai. 2021.

DANIELL, J. F. Further observations on voltaic combinations. In a letter adressed to Michael Faraday, Esq. D. C. L., F. R. S., Fullerian Prof. Chem. Royal Institution, Corr. Memb. Royal & Imp. Acadd. of Science, Paris, Petersburgh, &c. By J. F. Daniell, F.R.S., Prof. Chem. in King’s College, London (1837). Disponível em: https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rspl.1830.0285. Acesso em: mai. 2021.

DANIELL, J. F. Fifth letter on voltaic combinations, with some account of the effects of a large constant battery. Adressed to Michael Faraday Esq. D. C. L., F. R. S., Fullerian Prof. Chem. Royal Institution, Corr. Memb. Royal & Imp. Acadd. of Science, Paris, Petersburgh, &c. By J. F. Daniell, F. R. S., Prof. Chem. in King’s College, London. (1839b). Disponível em: https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rstl.1839.0007. Acesso em: mai. 2021.

GILLISPIE, C. John Frederic Daniell. Dictionary of Scientific Biography, s.v. New York: Charles Scribner's Sons, 1990.

GOLD, V. Samuel Taylor Coleridge and the appointment of J. F. Daniell, F. R. S., as Professor of Chemistry at King’s College London. Notes and Records of the Royal Society of London, v. 28, n. 1, p. 25-29, 1973.

HIGHTON, E. The Electric telegraph: its history and progress. London: John Weale, 1852.

HUUDERMAN, A. A. The worldwide history of telecommunications. Hoboken: John Wiley & Sons, 2003.

JAMES, F. A. L. John Frederic Daniell (1790-1845). Oxford Dictionary of National Biography, s. v. Oxford: Oxford University Press, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1093/ref:odnb/7124. Acesso em: jan. 2021.

JARDIM, W. T.; GUERRA, A. A garrafa de Leiden em uma perspectiva histórica da ciência: replicando experimentos históricos e suas alternativas com materiais de baixo custo. Física na Escola, v.16, p. 36-43, 2018.

JUSTI, R. La enseñanza de ciencias basada en la elaboración de modelos. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, v. 24, p. 173-84, 2006.

KOCHER, J. M. Das redes telegráficas às telefônicas: delineando uma evolução. Anais Scientiarum Historia VII, v. 1, s. p., 2014a.

KOCHER, J. M. Telegrafia no século XIX: ciência e técnica no contexto da industrialização. 2014b. Dissertação (Mestrado em História das Ciências e das Técnicas e Epistemologia) - Universidade Federal do Rio de Janeiro.

LEONARDO, A. J. F. et al. A telegrafia eléctrica nas páginas de “O Instituto”, revista Acadêmica de Coimbra. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 31, p. 2601-1 a 2601-13, 2009.

MERTENS, J. From the lecture room to the workshop: John Frederic Daniell, the constant battery and electrometallurgy around 1840. Annals of Science, v. 55, n. 3, p. 241-261, 1998.

OWEN, D. The Constant Battery and the Daniell-Becquerel-Grove Controversy. Ambix, v. 48, n. 1, p. 25-40, 2001.

PREECE, W. H.; SIVEWRIGHT, M. A. Telegraphy. London: Longmans Green, 1876.

PRESCOTT, G. B. History, theory and practice of the eletric telegraph. Boston: Ticknor and Fields, 1860.

PRESCOTT, G. B. Electricity and the Electric Telegraph. 3rd. ed. New York: D. Appleton, 1879.

ROSS, S. Faraday Consults the Scholars: The Origins of the Terms of Electrochemistry. Notes and Records of the Royal Society of London, v. 16, n. 2, p. 187-220, 1961.

SANTOS, M. C. G.; PORTO, P. A.; KIOURANIS, N. M. M. Michael Faraday rumo às Leis da Eletrólise: alguns experimentos. Química Nova na Escola, v. 42, n. 4, p. 330-336, 2020.

SINGER, C. et al. A history of technology. Volume IV: the Industrial Revolution, 1750 to 1850. New York: Oxford University Press, 1958.

SISTRUNK, T. O. John Frederic Daniell. Journal of Chemical Education, v. 29, n. 1, p. 26-28, 1952.

WALANDA, D. K. et al. Misconceptions sequencing the chemical processes in Daniell and electrolysis cells amongst first-year science and mathematics education university students. Journal of Science Education, v. 18, p. 113-116, 2017.

Published

2021-12-15

How to Cite

Costa, M. C. da S., & Porto, P. A. . (2021). The Daniell cell: a historical case study. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 38(3), 1650–1673. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e82360

Issue

Section

História, Filosofia e Sociologia da Ciência e Ensino de Ciências/Física