Anthropomorphism in the experimental activities of the journal Ciência Hoje das Crianças

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e95954

Keywords:

Scientific Divulgation, Epistemological Obstacles, Science Education

Abstract

This study mapped and characterized the anthropomorphic aspects of 434 illustrations in 196 experimental activities in CHC magazine from 2009 to 2020. As a theoretical contribution, we used the Bachelardian framework for its potential to provoke critical reflections on the analysis of materials that publish scientific information. The methodological approach is qualitative and documental, and the analysis used a triple-blind verification process. The results show that the magazine does not rely mainly on this resource to attract readers since no anthropomorphic features were found in more than two-thirds of the experimental activities. There are few studies on anthropomorphism in physics teaching, which we consider a gap in the area, nor are there any studies with children. Even though there is no consensus on the impact of these representations on the construction of scientific concepts, it is important to highlight their presence in materials present in schools. Therefore, the field of science teaching research in Brazil must look at dissemination materials to generate results that help teachers use them to build scientific concepts with students. As a prospect for future research, it is crucial to investigate anthropomorphic features in the other sections of the magazine and directly with students, proposing reflections on the limits and possibilities of this visual resource for the construction of scientific concepts.

Author Biographies

Jéssica Taynara Martins, Secretaria Municipal de Educação

Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Humanidades da Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Graduada em Licenciatura em Ciências, Matemática e Física pela mesma universidade, especialista em Metodologia do Ensino de Matemática na Educação Básica pela Universidade Estadual do Amazonas (UEA) e professora da Educação Básica na Secretaria Municipal de Educação – SEMED - Humaitá, Amazonas.

Viviane Florentino Melo, Federal University of Bahia

Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia e do programa de pós-graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências (UFBA/UEFS). Licenciada em Química pela Fundação Universidade de Itaúna (2007), Mestra em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2016), Doutora em Ensino, Filosofia e História das Ciências (UFBA/ UFES), é uma das líderes do Laboratório de Metodologia e Pesquisa Mista em Ensino de Ciências (LAMPMEC).

Elrismar Auxiliadora Gomes Oliveira, Universidade Federal do Amazonas

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Referência do material analisado CHC

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Published

2024-09-26

How to Cite

Martins, J. T., Melo, V. F., & Oliveira, E. A. G. (2024). Anthropomorphism in the experimental activities of the journal Ciência Hoje das Crianças. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 41(2), 268–292. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e95954

Issue

Section

Ensino e aprendizagem de Ciências/Física