The weight of words: the text / image relationship in Instagram communication -- the example of the representation of anorexia

Authors

  • Céline Largier Vié Université Sorbonne Nouvelle

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2021.e79652

Abstract

The purpose of this article is to show to what extent, in the particular context of an Instagram account devoted to anorexia, the images which are published require an accompanying text in order to be properly understood. Contrary to the idea that the image could convey meaning without the need of language forms, this work shows that, in the particular context under study, it is quite different: on the basis of a native corpus, we demonstrate that the text produced is never a simple accompaniment with a mere commentary value, but rather that it contains the keys to a correct interpretation of the message that the image aims to transmit and that these two objects are therefore inextricably linked.

References

AZIZ, F. Transactions visuelles. Études photographiques [en ligne], n.31, Printemps 2014. Disponible en: https://journals.openedition.org/etudesphotographiques/3388. Consulté : le 21 janvier 2021.

BARTHES, R., Rhétorique de l'image. Communications, n. 4, p.40-51, 1964. [Recherches sémiologiques].

BASSO FOSSALI, P.; DONDERO, M. G. Sémiotique de la photographie. Limoges: Presses universitaires de Limoges, 2011.

COCKBURN, A. Gastro-porn. New York Review of Books, 1977.

DONDERO, M. G. L’énonciation énoncée dans l’image. In: COLAS-BLAISE, M. ; PERRIN, L.; TORE, G. M. (éd.): L’énonciation aujourd'hui. Un concept clé des sciences du langage, Limoges, Lambert-Luca, 2016. p. 241-248.

GUNTHERT, A. L’image conversationnelle. Les nouveaux usages de la photographie numérique. Etudes photographiques [en ligne], n. 31 | Printemps 2014: Disponible en: http://journals.openedition.org/ etudesphotographiques/3387. Consulté : le 20 janvier 2021.

HONBA HONBA, C.: Objet et pratiques sémiotiques: quelques enjeux médiatiques du support photographique. Signata [on-line], n. 9, 2018, mis en ligne le 17 décembre 2018, consulté le 01 mai 2019. Disponible en: http://journals.openedition.org/signata/1580. Consulté : le 21 janvier 2021.

LARGIER VIÉ, C. Le discours sur la maladie à l’heure numérique – Mise en scène de soi, mise en scène de la maladie, à l’exemple de l’anorexie: le cas A. Congrès Mondial de Linguistique Française - CMLF 2020, https://doi.org/10.1051/shsconf/20207801013

LAVIS, A. Food porn, pro-anorexia and the viscerality of virtual affect: Exploring eating in cyberspace. Geoforum, 84, 2017, p. 198-205.

MARCOCCIA, M. Analyser la communication numérique écrite. Paris: Armand Colin, 2016.

MEJOVA, Y., ABBAR, S., HADDADI, H: Fetishizing Food in Digital Age: #foodporn Around The World. Proceedings of the Tenth International AAAI Conference on Web and Social Media, 2016. p. 250-258.

MELOT, M. L'image n'est plus ce qu'elle était. Documentaliste-Sciences de l'Information, v. 42, n.6, p. 361-365, 2005. Disponible en : https://doi.org/10.3917/docsi.426.0361. Consulté : le 21 janvier 2021.

O’NEILL, M. Food porn. Columbia Journalism Review , n.5, p. 38-45, 2003.

PAVEAU, M.-A. L’analyse du discours numérique. Dictionnaire des formes et des pratiques. Paris: Hermann, 2017.

PAVEAU, M.-A. Technographismes en ligne. Enonciation matérielle visuelle et iconisation du texte. Corela [on-line], HS-28 | 2019, mis en ligne le 11 septembre 2019.. Disponible en: http://journals.openedition.org/corela/9185. Consulté : le 13 septembre 2019.

QUÉRÉ, L. Action située et perception du sens. In: DE FORNEL, M., QUÉRÉ, L. (org.), La logique des situations. Nouveaux regards sur l’écologie des activités sociales, Raisons pratiques 10, Paris: Éditions de l’École des hautes études en sciences sociales, 1999. Disponible en: https://books.openedition.org/editionsehess/10705?lang=fr Consulté : le 12 mai 2021.

ROUQUETTE, S. Les blogs "extimes": analyse sociologique de l’interactivité des blogs. tic&société, v. 2, n. 1 , 2008.

SPENCE, C. et al. Eating with our eyes: From visual hunger to digital satiation. Brain and Cognition, n. 110, p. 53-63, 2016. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0278262615300178 . Accès em: 13 juin 2021. Consulté : le 21 janvier 2021.

TURNER, P. G., LEFEVRE, C. E. Instagram use is linked to increased symptoms of orthorexia nervosa, Eat Weight Disord, n..22, p. 277–284, 2017.

Published

2021-07-12