Reuse anthill sand in fertilizer in the school vegetable garden as contribution to the teaching of geography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2020v35n75p686

Abstract

This research aims primarily to analyze the contribution of the experience of reuse anthill sand in fertilizer in the public school vegetable garden, as contribution to geography learning by Basic Education students. This is a qualitative research of ethnographic case study type. The study is structured into two parts. The first – Knowledge of ecology for the exercise of citizenship – provides a retrospective of environmental education in global politics and in schools. The second part – The experience of reuse of anthill sand in fertilizer in the school vegetable garden – records the educational experiment developed in a public school in the Fortaleza city. Finally, it presents the final considerations and discusses the need of awareness in relation to geography and also with environmental education to strengthen for human actions.

Author Biography

Cristiane e Castro Feitosa Melo, Universidade Estadual do Ceará

Graduada em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará, Bacharelado (1990) e Licenciatura (1993). Especialização em Metodologia em Ensino Fundamental e Médio em História e Geografia pela Universidade Estadual do Ceará (1999), com pesquisa na Educação Ambiental - Título da Monografia: A Reciclagem do Lixo Urbano como Contribuição à Educação Ambiental no Ensino Fundamental. Mestrado em Geologia pela Universidade Federal do Ceará (2006), na Área de Concentração: Geologia Ambiental - Título da Dissertação: Impactos Ambientais Causados pelas Queimadas nos Solos do Distrito Miranda, Município de Parambu – Ceará. Doutorado em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará (2015), na Área de Concentração: Análise Geoambiental e Ordenação do Território nas Regiões Semiáridas e Litorâneas - Título da Tese: Práticas Produtivas e de Conservação Ambiental no Reordenamento Territorial do Alto Jaguaribe - Ceará; no qual foi premiado com o Primeiro Lugar no II Concurso de Teses e Dissertações da UECE, modalidade Tese, na área de Engenharias, Ciências Exatas e da Terra e Multidisciplinar (Materiais e Biotecnologia). Atua nas áreas de Educação Ambiental, Impactos Ambientais, História, Arte/Literatura e Geografia.

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Published

2020-06-09

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Artigos