Reuse anthill sand in fertilizer in the school vegetable garden as contribution to the teaching of geography
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2020v35n75p686Abstract
This research aims primarily to analyze the contribution of the experience of reuse anthill sand in fertilizer in the public school vegetable garden, as contribution to geography learning by Basic Education students. This is a qualitative research of ethnographic case study type. The study is structured into two parts. The first – Knowledge of ecology for the exercise of citizenship – provides a retrospective of environmental education in global politics and in schools. The second part – The experience of reuse of anthill sand in fertilizer in the school vegetable garden – records the educational experiment developed in a public school in the Fortaleza city. Finally, it presents the final considerations and discusses the need of awareness in relation to geography and also with environmental education to strengthen for human actions.
References
ARAÚJO FILHO, J. A.; CRISPIM, S. M. A. Pastoreio combinado de bovinos, caprinos e ovinos em áreas de Caatinga no Nordeste do Brasil. In: CONFERÊNCIA VIRTUAL GLOBAL SOBRE PRODUÇÃO ORGÂNICA DE BOVINOS DE CORTE. UNIVERSITY OF CONTESTADO. Concórdia, 2002. Anais. Concórdia, Embrapa pantanal, 2002, p. 1-7.
BRASIL, Câmara dos Deputados. Decreto nº 4.281, de 25 de junho de 2002. EMENTA: Regulamenta a Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999, que institui a Política Nacional de Educação Ambiental, e dá outras providências. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2002/decreto-4281-25-junho-2002-459149-norma-pe.html. Acessado em janeiro de 2020.
BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais – Geografia. Brasília: Ministério da Educação, 1998.
BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais – Temas Transversais. Brasília: Ministério da Educação, 1998.
BRASIL, Senado Federal. Constituição da República Federativa do Brasil. 2. ed. Brasília: Subsecretaria de Edições Técnicas, 1988.
BRASIL, Senado Federal. Conferência das Nações Unidas sobre Meio Ambiente e Desenvolvimento Humano – UNCED 92. Agenda 21. Brasília: Senado Federal, 1994.
FÓRUM GLOBAL 92. Tratado de educação ambiental para sociedades sustentáveis e responsabilidade local. Aprovado no Fórum Internacional das Organizações Não- Governamentais e Movimentos Sociais no âmbito do Fórum Global Eco-92. Rio de Janeiro: Fórum das ONGs, 1992.
FREITAS, R.C. et. al. Flora da Caatinga. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha; Associação Caatinga, 2004.
MAIA. G. N. Caatinga: árvores e arbustos e suas utilidades. São Paulo: D&Z Editora, 2004.
MELO, C. C. F. A Reciclagem do Lixo Urbano como Contribuição à Educação Ambiental no Ensino Fundamental. Monografia (Especialização em Metodologia do Ensino de Geografia) – Programa de Pós-Graduação em Educação – UECE, Fortaleza, 1999.
MELO, C. C. F. A Reciclagem do Lixo Urbano como Contribuição ao Ensino de Geografia. Universidade Federal do Ceará: Revista Geosaberes, Fortaleza, v. 3, n. 5, p. 37-46, jan./jun. 2012.
MELO, C. C. F. Reflorestamento como Indicador Ambiental: a Sustentabilidade no Riacho São Gonçalo Inserido na Bacia do Alto Jaguaribe. Universidade Estadual do Ceará: Revista GeoUECE, Fortaleza, v. 2, n. 2, p. 7-17, jan/jun. 2013.
MELO, C. C. F. Práticas Produtivas e de Conservação Ambiental no Reordenamento Territorial do Alto Jaguaribe - Ceará. Tese (Doutorado em Geografia) – Programa de Pós-Graduação em Geografia – UECE, Fortaleza, 2015.
MELO, C. C. F. A Agroecologia e o Reflorestamento como Contribuição à Educação Ambiental: o caso do Sítio São Gonçalo - 2000 A 2014. ACTA Geográfica, Boa Vista, v.9, n.19, p.126-145. jan./abr. de 2015. ISSN 1980-5772 e ISSN 2177-4307. Disponível em: https://revista.ufrr.br/actageo/issue/view/151/showToc. Acesso em 18 jan. 2020.
MELO, C. C. F. A experiência do inseticida natural na horta escolar como contribuição ao ensino de geografia. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 20, p. 1 - 14, jan/abr. 2019. ISSN 2178-0463. Disponível em: http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/661. Acesso em: 18 jan. 2020. DOI: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v10i20.661.
MORAES, Alexandre de. Constituição do Brasil e Legislação Constitucional. Interpretada, São Paulo, n. 4, p. 34 - 66, 2004.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Laboratório de Solos e Água do Departamento de Ciências do Solo. Classificação dos Solos. Fortaleza: UFC, 1993.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ/SEARA DA CIÊNCIA. VI Feira Municipal de Ciências e Cultura. Reaproveitamento da Areia do Formigueiro em Fertilizante para o Solo. SEARA da Ciência: Feiras de Ciências, Fortaleza, out. 2016.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ/FACULDADE DE EDUCAÇÃO. VII Seminário Cultura de Paz, Educação e Espiritualidade. Universidade Federal do Ceará: Livro de Resumos, Fortaleza, p. 41, dez. 2016. Disponível em: https://ufcculturadepaz.webnode.com.br/. Acessado em janeiro de 2020.
VIOLA, Eduardo J. & LEIS, Héctor R. Meio Ambiente, Desenvolvimento e Cidadania: desafios para as Ciências Socais. São Paulo: Cortez, 1995.
Downloads
Published
Issue
Section
License
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.