Challenges to american leadership in the 20th and 21st century and the emergency of chinese e-commerces

Authors

  • Fernando Soares de Jesus UFSC
  • José Messias Bastos UFSC
  • Edson de Morais Machado UEM

DOI:

https://doi.org/10.5007/2177-5230.2023.e85416

Keywords:

E-commerce, China, Alibaba, Amazon, Politics

Abstract

This article aims to understand the emerging e-commerce in its relationship with the economic logic placed between the end of the 20th century and the beginning of the 21st century, especially after the rise of China as a political and economic power. To this end, we employ the understanding of long cycles, created by Nikolai Kondratiev and organized by Schumpeter (1939). As research techniques, analyzes were carried out on the financial reports of companies in the sector, and on data systematized by specialized consultants. As a result, the American company Amazon Inc. attempts to internationalize, especially in emerging markets, while Chinese companies, notably Alibaba, focus on strengthening the domestic market.

Author Biographies

Fernando Soares de Jesus, UFSC

Possui graduação (2021) e mestrado (2023) em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina, com período sanduíche na Universidade do Porto (2019-2020). É pesquisador vinculado ao Laboratório de Estudos Urbanos e Regionais (LABEUR). Esteve envolvido em estudos relacionados ao sistema portuário brasileiro e ao setor supermercadista catarinense, e atualmente desenvolve pesquisas nas áreas de comércio eletrônico, varejo e formação sócio-espacial.

José Messias Bastos, UFSC

Possui graduação (1980) e mestrado (1996) em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina e doutorado (2002) em Geografia Humana pela Universidade de São Paulo. Atualmente é Professor titular da Universidade Federal de Santa Catarina, vinculado ao Departamento de Geociências (GCN) e ao Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGG). É também coordenador do Instituto Ignacio Rangel (IIR) e do Laboratório de Estudos Urbanos e Regionais (LABEUR), e editor-chefe do periódico Cadernos Geográficos e da série Livros Geográficos. Pesquisa temas como industrialização, comércio, urbanização, economia, desenvolvimento e formação sócio-espacial.

Edson de Morais Machado, UEM

Possui graduação (2013), mestrado (2016) e doutorado (2020) em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina, e foi pesquisador CNPQ em nível de Pós-Doutorado Júnior (PDJ 2020-2022). Atualmente é professor no Departamento de Geografia da Universidade Estadual de Maringá e realiza estágio pós-doutoral na Universidade de São Paulo. É também pesquisador vinculado ao Laboratório de Estudos Urbanos e Regionais (LABEUR). Desenvolve estudos sobre infraestruturas, transporte, desenvolvimento, portos e formação sócio-espacial.

References

AGLIETTA, M. Régulation et crises du capitalisme. Paris: Calmann-Lévy, 1976.

ALIBABA. Fiscal Year 2021 Annual Report. Alibaba Group, 2021. Disponível em: https://www.alibabagroup.com/en/ir/reports. Acesso em: 01 nov. 2021.

ANALYSYS. Analysis of the digitalization process of the e-commerce industry. Analysys, abr. 2020. Disponível em: http://www.analysyschina.com/blog/article/256. Acesso em: 02 nov. 2021.

ANALYSYS. China Online Retail B2C Created 336.38 Billion Yuan in Q3, 2014. Analysys, out. 2015. Disponível em: http://www.analysyschina.com/blog/article/65. Acesso em: 02 nov. 2021.

ANALYSYS. Digitization Process Analysis of E-business Industry. Analysys, nov. 2018a. Disponível em: http://www.analysyschina.com/blog/article/251. Acesso em: 02 nov. 2021.

ANALYSYS. The market scale of china’s cross-border import retail e-commerce market reached... Analysys, jan. 2018b. Disponível em: http://www.analysyschina.com/blog/article/227. Acesso em: 02 nov. 2021.

ANALYSYS. The transaction scale of China’s B2C online retail market reached... Analysys, jan. 2018c. Disponível em: http://www.analysyschina.com/blog/article/230. Acesso em: 02 nov. 2021.

BANCO MUNDIAL. World Development Indicators. Disponível em: https://databank.worldbank.org/source/world-development-indicators. Acesso em: 03 nov. 2021.

BANCO MUNDIAL. World Integrated Trade Solution. Disponível em: https://wits.worldbank.org/CountryProfile/en/Country/CHN/Year/LTST/TradeFlow/EXPIMP. Acesso em: 02 nov. 2021.

BARAN, P.; SWEEZY, P. Capitalismo Monopolista. Rio de Janeiro: Zahar, 2ª ed., 1974.

BARNETT, William; FENG, Mi; XIAOQU, Luo. Taobao vs. Ebay China. Stanford Business, 2010. Disponível em: https://www.gsb.stanford.edu/faculty-research/case-studies/taobao-vs-ebay-china. Acesso em: 02 nov. 2021.

BASTOS, José Messias. Introdução ao comércio varejista na China. Geografia Econômica (Florianópolis), v. 1, p. 86-99, 2007.

BRAVERMAN, H. Trabalho e capital monopolista, Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1987.

BELLUZZO, L. G. Notas sobre a crise da Ásia. Praga: estudos marxistas, n. 5, maio 1998.

CENSUS BUREAU. National Income and Product Accounts Tables: Table 1.1.1. Percent Change From Preceding Period in Real Gross Domestic Product. Disponível em: https://apps.bea.gov/iTable/iTable.cfm?reqid=19&step=2#reqid=19&step=2&isuri=1&1921=survey. Acesso em: 03 nov. 2021.

CHINA STATISTICAL YEARBOOK. Nation Bureau of Statistics of China, 2019. Disponível em: http://www.stats.gov.cn/tjsj/ndsj/2019/indexeh.htm. Acesso em: 03 nov. 2021.

CHANDLER, A. Scale and scope. Cambridge: Harvard University Press, 1990.

CRUZ, Wander Luis de Melo. Crescimento do e-commerce no Brasil: desenvolvimento, serviços logísticos e o impulso da pandemia de covid-19. Geotextos, [S.L.], v. 17, n. 1, p. 67-88, 10 jul. 2021. Universidade Federal da Bahia. http://dx.doi.org/10.9771/geo.v17i1.44572. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/geotextos/article/view/44572/24941. Acesso em: 03 nov. 2021.

FULLFILMENT in our buildings. The Amazon blog dayone. Disponível em: https://www.aboutamazon.co.uk/amazon-fulfilment/fulfilment-in-our-buildings. Acesso em: 03 nov. 2021.

GLOBALDATA. Top 10 ecommerce companies by revenue benefited from pandemic-driven changes in consumer behavior in 2020, says GlobalData. GlobalData, 07 jul. 2021. Disponível em: https://www.globaldata.com/top-10-ecommerce-companies-revenue-benefited-pandemic-driven-changes-consumer-behavior-2020-says-globaldata/. Acesso em: 02 nov. 2021.

JABBOUR, Elias; DANTAS, Alexis. Ignacio Rangel na China e a “Nova Economia do Projetamento”. Economia e Sociedade, [S.L.], v. 30, n. 2, p. 287-310, jul. 2021. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/1982-3533.2021v30n2art01.

KHARPAL, Arjun. Amazon is shutting down its China marketplace business. Here’s why it has struggled. CNBC, abr. 2019. Disponível em: https://www.cnbc.com/2019/04/18/amazon-china-marketplace-closing-down-heres-why.html. Acesso em: 02 nov. 2021.

MAMIGONIAN, Armen. Padrões tecnológicos mundiais: o caso brasileiro. Geosul, v. 14, n. 28, p. 158 – 164, jul./dez. 1999.

Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/geosul/article/view/15315/13903. Acesso em: 03 nov. 2021.

MAMIGONIAN, Armen. O Mundo no final do século XX e início do século XXI. Boletim Paulista de Geografia, v. 100, 2018, p. 173-205.

MARTIN, Michael. Por que a Amazon fracassou na China? Deutsche Welle, 23 abr. 2019. Disponível em: https://www.dw.com/pt-br/por-que-a-amazon-fracassou-na-china/a-48447082. Acesso em: 03 nov. 2021.

MWPVL. Amazon Global Supply Chain and Fulfillment Center Network, 2021. Disponível em: https://www.mwpvl.com/html/amazon_com.html. Acesso em: 30 out. 2021.

RANGEL, I. O quarto ciclo de Kondratiev. Revista de Economia Política, v. 10, n. 4 (40), out.-dez. 1990.

RANGEL, Ignacio. Elementos de Economia do Projetamento. In, RANGEL, Ignacio. Obras Reunidas. Rio de Janeiro: Contraponto, [1959] 2005.

SELL Worldwide with Amazon. Amazon. Disponível em: https://sell.amazon.com/global-selling?ref_=asus_soa_rd. Acesso em: 02 nov. 2021.

SCHUMPETER, Joseph Alois et al. Business cycles. New York: McGraw-Hill, 1939.

SILVA, Marcos Aurélio da. Japão: revolução passiva e rivalidade imperialista. Gramsci e o Brasil, abr. 2008. Disponível em: https://www.acessa.com/gramsci/?page=visualizar&id=902. Acesso em: 02 nov. 2021.

STEINDL, J. Maturidade e estagnação no capitalismo americano. São Paulo: Nova Cultural (Os Economistas), 1976.

TOLEDO, Pedro Eduardo Ribeiro de. Análise geográfica dos negócios na Era Digital. 2012. 253 f. Tese (Doutorado) - Curso de Geografia, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/100829/308145.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 03 nov. 2021.

OLIVEIRA, A. P. de. Formação de uma economia regional no Leste Asiático. Cadernos Geográficos, n. 13, 2006.

VENCESLAU, Igor. O comércio eletrônico e a pandemia da Covid-19 no território brasileiro: tecnoesfera e psicoesfera na expansão do consumo. In: ARROYO, Mónica; ANTAS JUNIOR, Ricardo Mendes; CONTEL, Fabio Betioli (org.). Usos do território e pandemia: dinâmicas e formas contemporâneas do meio técnico-científico-informacional. Rio de Janeiro: Consequência, 2020. p. 123-149.

Published

2023-05-15