Teaching anthropology for non-anthropologists: experience and borders in nursing degree
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8034.2022.e80664Abstract
This paper intends to reflect on teaching anthropology for non-anthropologists. This reflection is based on our teaching experience in nursing degree, presenting some possible answers to the dilemmas that arise along this path. The narrative is based on two axes, experience and borders. The first, centered
on the choices, made regarding the syllabus, methodology and teaching-learning strategies used in the line of the anthropological ‘view’ towards the presence of difference and diversity; the second, about the dilemmas that arise in the classroom in contact with students, in which knowledge interfaces are
played and disciplinary boundaries are questioned.
References
CARIA, Telmo. A constituição do saber profissional: uma contribuição interdisciplinar sobre a dualidade do uso social do conhecimento. Análise Social, [s.l.], v. 224, p. 498-532, 2017.
COEHEN, Anthony. Signifying Identities: Anthropological Perspectives on Boundaries and Contested Identities. London: Routledge,1999.
DURHAM, Eunice. Ensino de Antropologia. In: GROSSI, Miriam; TASSINARI, Antonella; RIAL, Carmen (org.). Ensino de Antropologia no Brasil: formação, práticas disciplinares e além-fronteiras. Florianópolis: Nova Letra, 2006. p. 207-208.
FRY, Peter. Formação ou Educação: os dilemas dos antropólogos perante a grade curricular. In: GROSSI, Miriam; TASSINARI, Antonella; RIAL, Carmen (org.). Ensino de Antropologia no Brasil: formação, práticas disciplinares e além-fronteiras. Florianópolis: Nova Letra, 2006. p. 59-75.
GEERTZ, Clifford. Do ponto de vista dos nativos: a natureza do entendimento antropológico. In: GEERTZ, Clifford. O saber local: Novos ensaios sobre antropologia interpretativista. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 1997. p. 85-107.
GEERHARDT, Tatiana Engel. Cultura e cuidado: dilemas e desafios do ensino da antropologia na graduação em saúde colectiva. Saúde e Sociedade, [s.l.], v. 28, n. 2, p. 38-52, 2019.
GOFFMAN, Erving. Desempenhos. In: GOFFMAN, Erving. A Representação do Eu na Vida Quotidiana. Petrópolis: Vozes, 1985. p. 169-197.
GUSMÃO, Neuza. Antropologia e Educação. História e trajectos/Faculdade de Educação – UNICAMP. In: GROSSI, Miriam; TASSINARI, Antonella; RIAL, Carmen (org.). Ensino de Antropologia no Brasil: formação, práticas disciplinares e além-fronteiras. Florianópolis: Nova Letra, 2006. p. 299-331.
LANGDON, Jean; WIIK, Flavio. Antropologia, Saúde e doença: uma introdução ao conceito de cultura aplicado às ciências da saúde. Rev. Latino-Americana de Enfermagem, [s.l.], v. 18, n. 3, p. 174-181, 2010.
MALINOWSKI, Bronislaw. Os Argonautas do Pacífico Ocidental. Lisboa: Etnologia, [s.l.], v. 6-8, p. 17-38, 1997.
MENDONÇA, Manuela; VENTURA, Margarida. A Carta de Pêro Vaz de Caminha. Lisboa: Mar de Letras Editora, [1999 ou 2000].
MINNER, Horace. Body ritual among the Nacirema. American Anthropologist, [s.l.], v. 58, p. 503-507, 1956.
OLIVEIRA, Roberto Cardoso. O trabalho do antropólogo: olhar, ouvir, escrever. In: OLIVEIRA, Roberto Cardoso. O Trabalho do Antropólogo. São Paulo: UNESP, 1998. p. 17-35.
PEIRANO, Mariza. Há dez anos. In: GROSSI, Miriam; TASSINARI, Antonella; RIAL, Carmen (org.). Ensino de Antropologia no Brasil: formação, práticas disciplinares e além-fronteiras. Florianópolis: Nova Letra, 2006. p. 77-103.
RUSSO, Jane; CARRARA, Sérgio. Sobre as Ciências Sociais na Saúde Colectiva – com especial referência à Antropologia. Physis, [s.l.], v. 25, n. 2, p. 467-483, 2015.
SARTORI, Ary. A experiência como mediadora no ensino da antropologia para quem não vai ser antropólogo. 2010. 400p. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.
SILVA, Augusto Santos. A ruptura com o senso comum nas ciências sociais. In: SILVA, Augusto Santos et al. (org.). Metodologia das Ciências Sociais. Porto: Afrontamento, 1990. p. 30-53.
VELHO, Gilberto. Observando o familiar. In: VELHO, Gilberto. Individualismo e Cultura: notas para uma Antropologia das Sociedades Contemporâneas. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1987. p. 123-132.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ilha Revista de Antropologia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores cedem à Ilha – Revista de Antropologia – ISSN 2175-8034 os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição Não Comercial Compartilhar Igual (CC BY-NC-SA) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, desde que para fins não comerciais, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico desde que adotem a mesma licença, compartilhar igual. Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico, desde que para fins não comerciais e compartilhar igual.
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)