Teaching anthropology for non-anthropologists: experience and borders in nursing degree

Authors

  • Maria Manuel Quintela Escola Superior de Enfermagem de Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8034.2022.e80664

Abstract

This paper intends to reflect on teaching anthropology for non-anthropologists. This reflection is based on our teaching experience in nursing degree, presenting some possible answers to the dilemmas that arise along this path. The narrative is based on two axes, experience and borders. The first, centered
on the choices, made regarding the syllabus, methodology and teaching-learning strategies used in the line of the anthropological ‘view’ towards the presence of difference and diversity; the second, about the dilemmas that arise in the classroom in contact with students, in which knowledge interfaces are
played and disciplinary boundaries are questioned.

Author Biography

Maria Manuel Quintela, Escola Superior de Enfermagem de Lisboa

Professora Coordenadora de Ciências Sociais no Departamento de Enfermagem de Saúde Comunitária
da Escola Superior de Enfermagem de Lisboa (Portugal). Leciona e coordena as unidades curriculares:
Antropologia e Sociologia (graduação); Antropologia e Saúde Pública (Mestrado em Enfermagem
Comunitária) e Socioantropologia das doenças crônicas (Mestrado em Enfermagem Médico-cirúrgica).
Doutorada em Antropologia Social e Cultural pelo Instituto de Ciências Sociais da Universidade de
Lisboa; mestre em Antropologia e graduação em Antropologia Social pelo ISCTE-IUL. Graduação em
Enfermagem e especialização em Enfermagem de Saúde pública. É investigadora no Centro em Rede
de Investigação em Antropologia (CRIA – polo ISCTE-UL), onde coordena desde 2014 a Linha Temática
Antropologia da Saúde. Investigadora no Centro em Rede de Investigação em Antrpologia (ISCTE-IUL),
Lisboa, Portugal.

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Published

2022-02-07

How to Cite

QUINTELA, Maria Manuel. Teaching anthropology for non-anthropologists: experience and borders in nursing degree. Ilha Revista de Antropologia, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 52–67, 2022. DOI: 10.5007/2175-8034.2022.e80664. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ilha/article/view/80664. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Ensino da Antropologia em contextos interdisciplinares e interculturais