Challenges for teaching training in Anthropology Postgraduate Programs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8034.2022.e81051

Abstract

Thinking about teaching anthropology has been quite challenging, because it requires (re) thinking the
transmission of anthropological knowledge in different contexts. In this article, we intend to discuss the
methodological and pedagogical challenges in the training of anthropologists for the exercise of teaching.
To do so, we will seek to discuss these challenges, based on the post-doctoral research carried out with
professors of Anthropology teaching in Brazil and Portugal. We will also seek to find approximations,
in the different areas of knowledge in which Anthropology teachers work, considering the pedagogical
strategies used, as well as to debate about the formation for the teaching of higher education and the
challenges faced, by the Post-Graduation Programs in Anthropology, from both countries. The results
obtained suggest that the precarious training for teaching in the PPGAS is consensual. The proposals
on how to solve them are many, and none is consensual. These will be some of the main questions that
we will present and discuss in this article.

Author Biography

Ari Jose Sartori, Universidade Federal da Fronteira Sul, Chapecó

Antropólogo, mestre (1999), doutor (2010) e pós-doutor (2018) em Antropologia Social pelo Programa
de Pós-Graduação em Antropologia Social da UFSC. Professor Associado da Universidade Federal da
Fronteira Sul (UFFS), no Curso de Licenciatura em Ciências Sociais, Campus Chapecó e pesquisador
efetivo do Instituto Brasil Plural (INCT). Possui experiência na área de Antropologia, com ênfase em
Antropologia Cultural, atuando principalmente nos seguintes temas: teoria antropológica, antropologia
da educação, ensino da antropologia, estágios supervisionados, formação de professores, relações de
gênero, sexualidade e educação.

References

ANDRÉ, Marli E. Etnografia da Prática Escolar. Campinas: Papirus, 1995.

AUSUBEL, David Paul; NOVAK, Joseph; HANESIAN, Helen. Psicologia Educacional. 2. ed. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

CAMPOS, Vanessa T. B. Formar ou preparar para a docência: eis a questão. ANPED, [s.l.], 2012. Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/default/files/gt08-2528_int.pdf. Acesso em: 01 ago. 2021.

CARDOSO DE OLIVEIRA, Roberto. O trabalho do antropólogo. Brasília, DF; São Paulo: Paralelo 15; Editora UNESP, 2000.

CARDOSO DE OLIVEIRA, Roberto. Sobre o Pensamento Antropológico. 2. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2002.

CORDEIRO, Graça Índias; AFONSO, Ana Isabel. Cultural and Social Anthropology in the Portuguese University: Dilemmas of Teaching and Practice. In: DRACKLÉ, Dorle; EDGAR, Lain R.; SCHIPPERS, Thomas K. (ed.). Learning Fields: Educational Histories of European Social Anthropology. Oxford: ASA Berghahan Books, 2003. v. 1. p. 45-67.

CORRÊA, Mariza. Traficantes do excêntrico. In: CORRÊA, Mariza. Traficantes do simbólico & outros ensaios sobre a história da antropologia. São Paulo: Editora Unicamp, 2013.

DAUSTER, Tania. Antropologia e educação: um saber de fronteira. Rio de Janeiro: Forma&Ação, 2007.

DRACKLÉ, Dorle; EDGAR, Lain R.; SCHIPPERS, Thomas K. (ed.). Learning Fields: Educational Histories of European Social Anthropology. Oxford: ASA Berghahan Books, 2003.

DURHAM, Eunice. O problema da formação de professoras na Itália. In: GEORGEN, P.; SAVIANI, D. (org.). Formação de Professores: a experiência internacional sob o olhar brasileiro. [S.l.: s.n.], 2003. p. 150-165.

FEITOSA, Judith P. A. Construindo o estágio de docência da Pós-Graduação em Química. Quim. Nova, [s.l.], v. 25, n. 1, p. 153-158, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/qn/a/dvf4PVXnL43fLn75H7RPGzP/?format=pdf&lang=p. Acesso em: 1º ago. 2021.

FLICK, Uwe. Introdução à Pesquisa Qualitativa. Porto Alegre: ARTMED, 2009.

FONSECA, Cláudia. Quando cada caso NÃO é um caso: pesquisa etnográfica em educação. Revista da ANPED, São Paulo, 1999.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.

GEERTZ, Clifford. O saber Local: novos ensaios em antropologia interpretativa. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

GROISMAN, Alberto. Ensino de Antropologia em “outros Cursos”. In: GROSSI, Miriam Pillar; RIAL, Carmen; TASSINARI, Antonella (org.). Ensino de Antropologia no Brasil: formação, práticas disciplinares e além-fronteiras. Florianópolis: ABA, 2006. p. 333-349.

GROSSI, Miriam Pillar; RIAL, Carmen; TASSINARI, Antonella (org.). Ensino de Antropologia no Brasil: formação, práticas disciplinares e além-fronteiras. Florianópolis: ABA, 2006.

GUSMÃO, Neusa Maria Mendes de. Antropologia, Cultura e Educação na Formação de Professores. Revista Anthropológicas, [s.l.], v. 25, p. 45-71, 2016.

GUSMÃO, Neusa Maria Mendes de. Antropologia e educação. Interfaces do ensino e da pesquisa. Cadernos Cedes, [s.l.], ano XVIII, n. 43, dezembro de 1997.

GUSMÃO, Neusa Maria Mendes de. Entrelugares: Antropologia e Educação no Brasil. Revista de Educação da Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul, v. 34, n. 1, p. 29- 46, 2009. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/1586. Acesso em: 01 ago. 2021.

MARTINS, Carlos Benedito (coordenador geral); DUARTE, Luiz Fernando Dias (Coordenador de área). O Campo atual da Antropologia no Brasil Horizonte das ciências sociais no Brasil: Antropologia. São Paulo: ANPOCS, 2010.

MOROSINI, Marilia Costa. Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. Brasília, DF: INEP, 2005.

OLIVEIRA, Marta Kohl de. Jovens e Adultos como Sujeitos de Conhecimento e Aprendizagem. In: 22ª REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 26 a 30 de setembro de 1999, Caxambu: ANPED, 1999. Anais [...]. Caxambu, 1999. Mimeo.

PEIRANO, Mariza, G. S. A Favor da Etnografia. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1995.

PEIRANO, Mariza, G. S. Onde está a antropologia? Revista Mana, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, p. 67-102, 1997.

PIMENTA, Selma Garrida. Relatório do GT Didática. In: 22a REUNIÃO ANUAL DA ANPED. Caxambu, 2000. Anais [...]. Caxambu, 2000. Mimeo.

PIMENTA, Selma G.; ANASTASIOU, Léa das Graças C. Docência no ensino superior. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

PINA CABRAL, J. de. Uma história de sucesso: a antropologia brasileira vista de longe. In: TRAJANO, F. Wilson; RIBEIRO, Gustavo Lins (org.). O Campo da Antropologia no Brasil. Rio de Janeiro: Contracapa; ABA, 2004. p. 249-265.

SANABRIA, Guillermo Vega. A antropologia historicizada ou os índios de Fenimore Cooper: clássicos e história no ensino de antropologia. Mana, Rio de Janeiro, v. 21, n. 3, p. 609-639, dez., 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mana/a/h3TV3LXsXtLpBcKxWCKqqGs/?lang=pt. Acesso em: 01 ago. 2021.

SANTOS, Sílvio Coelho dos. Sobre a Antropologia hoje: te(i)mas para discussão. In: OLIVEIRA, João Pacheco de (org.). O Ensino da Antropologia no Brasil: Temas para uma discussão. Rio de Janeiro: ABA, 1995.

SANTOS, Sílvio Coelho dos. Notas sobre a construção da antropologia no Brasil. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, PPGAS/UFRG, ano 3, n. 7, 1997.

SARTORI, Ari, J. A experiência como mediadora no ensino da antropologia para quem não vai ser antropólogo. 2010. 400p. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.

SCHWARCZ, Lilia K. M. Ensino de Pós-Graduação: Algumas Primeiras Notas Comparativas. In: GROSSI, Miriam Pillar; RIAL, Carmen; TASSINARI, Antonella (org.). Ensino de Antropologia no Brasil: formação, práticas disciplinares e além-fronteiras. Florianópolis: ABA, 2006. p. 231-248.

SCHWEIG, Graziele Ramos. O ensino da Antropologia. In: BRUNETTA, Antonio Alberto et al. (org.). Dicionário do Ensino de Sociologia. 1. ed. Maceió, AL: Editora Café com Sociologia, 2020. p. 37-41.

TASSINARI, Antonella; RIAL, Carmen. Ensino de Antropologia: Diagnóstico, mudanças e novas inserções no mercado de trabalho. Antropologia em Primeira Mão, Florianópolis, PPGAS-UFSC, Número Especial, 2002.

TAVARES, Fátima et al. Experiências de Ensino e Prática em Antropologia no Brasil. Brasília, DF: Ícone Gráfica e Editora, 2010.

TEIXEIRA, Gilberto. Processo Didático do Ensino Superior. 2005. Disponível em: http://www.serprofessoruniversitario.pro.br/ler.php?modulo=7&texto=1506. Acesso em: 1º ago. 2021.

Published

2022-02-07

How to Cite

SARTORI, Ari Jose. Challenges for teaching training in Anthropology Postgraduate Programs. Ilha Revista de Antropologia, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 135–160, 2022. DOI: 10.5007/2175-8034.2022.e81051. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ilha/article/view/81051. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Ensino da Antropologia em contextos interdisciplinares e interculturais