Transgressive anthropological pedagogies: (re)making anthropology from the stitching of fieldwork notebooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8034.2024.e93946

Keywords:

Methodology, Anthropology, Education, Transgression

Abstract

This paper aims to problematize some of the training processes in anthropology for social scientists and anthropologists in higher education, based on distinct but complementary experiences lived by two anthropologist-educators in their respective institutions, UNB and UFPI. The paper addresses how, through a transgressive pedagogical activity of sewing fieldwork notebooks, we were able to work on notions such as ethnography, fieldwork, subjectivities, ethnographic authority, and differences. The reports presented were produced in the retaken of face-to-face activities in two Brazilian public universities, right after the pandemic flexibilization measures and the return of presential contacts in the classroom. Thus, it is possible to perceive that Anthropology, as well as the teaching-learning processes, can be understood as artisanal activities, since the craftsmanship of the ethnographic process is not only present in the field but also in the classroom.

Author Biographies

Ana Clara Damásio, Universidade Nacional de Brasília

Doutoranda na Universidade de Brasília (UnB) pelo Departamento de Antropologia (DAN). É integrante do MOBILE – Laboratório de Etnografia das Circulações e Dinâmicas Migratórias (DAN/UnB) e do Laboratório de Ensino de Sociologia Lélia Gonzalez (SOL-UnB). Atualmente é Editora Associada da Revista Novos Debates: Fórum de Antropologia. Possui interesse nos diálogos que perpassam escravidão, relações raciais, família, parentesco, ensino de sociologia, migração e metodologia antropológica. Também é a criadora do podcast “Antro,comofaz?”,projetoquebuscadiscutirmetodologiaantropológicademaneiradescomplicadaeacessível.

Mariane da Silva Pisani, Universidade Federal do Tocantins.Professora Adjunta-A.

Bacharela em Ciências Sociais, Mestra e Doutora em Antropologia Social. É Professora Adjunta na Universidade Federal do Piauí (UFPI) onde coordena o Grupo de Pesquisa em Antropologia Social e Interseccionalidade (ANTROPOS). É coordenadora da Comissão Editorial de Periódicos Científicos da Associação Brasileira de Antropologia (ABA) e Editora-Chefe da Revista Novos Debates (ABA). É vice-coordenadora do Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia (INCT) Estudos do Futebol Brasileiro. Desenvolve pesquisas sobre Estudos de Gênero e Sexualidades, Marcadores Sociais da Diferença e Antropologia dos Esportes.

References

BONETTI, Alinne; FLEISCHER, Soraya (org.). Entre saias justas e jogos de cintura. Florianópolis: Editora Mulheres, 2007.

CLIFFORD, James. A experiência etnográfica: antropologia e literatura no século XX. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2008.

EILBAUM, Lucía et al. Tão Longe, Tão Perto: Treinando o olhar etnográfico nos limites de casa durante a pandemia e o ensino remoto. Revistas Novos Debates, [s.l.], v. 8, n. 2, E8209, 2022.

FLEISCHER, Soraya; CHEMIN, Irene (org.). O podcast como recurso didático na Antropologia. Brasília: Departamento de Antropologia, 2022. (Série Antropologia, n. 471).

GAMA, Fabiene; FLEISCHER, Soraya. Na cozinha da pesquisa: relato de experiência na disciplina “Métodos e Técnicas em Antropologia Social”. Cadernos de Arte e Antropologia, [s.l.], v. 5, n. 2, p.109-127, 2016.

GEERTZ, Clifford. Vidas e obras: o antropólogo como autor. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.

GOLDMAN, Marcio. “Os Tambores dos Mortos e os Tambores dos Vivos. Etnografia, Antropologia e Política em Ilhéus, Bahia”. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 46, n. 2, 2003.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Cipolla: São Paulo: 2013.

INGOLD, Tim. “Sobre levar os outros a sério”. In: INGOLD, Tim. Antropologia – Para que serve? Tradução de Beatriz Silveira Castro Filgueiras. Petrópolis: Vozes, 2019. p. 7-19.

INGOLD, Tim. “Antropologia para o futuro” In: INGOLD, Tim. Antropologia – Para que serve? Tradução de Beatriz Silveira Castro Filgueiras. Petrópolis: Vozes, 2019. p. 60-72.

LEACH, Edmund. Repensando a Antropologia. São Paulo: Perspectiva, 2010. MALINOWSKI, Bronislaw. Argonautas do Pacífico Ocidental. São Paulo: Abril Cultural, [1922], 1978.

MALINOWSKI, Bronislaw. Um diário no Sentido Estrito do Termo. São Paulo: Editora Record, 1997.

MANICA, Daniela Tonelli; PERES, Milena; FLEISCHER, Soraya (org.). No ar: Antropologia, histórias em podcast. Campinas, SP; Brasília, DF: Pontes Editorial; ABA Publicações, 2022. p. 1-163.

NORONHA, Ana; FLEISCHER, Soraya. Podcast, educação e antropologia: Uma revisão bibliográfica (2019-2022). Revista Café Com Sociologia, [s.l.], v 11, p. 1-16, 2022.

PEIRANO, Mariza. Etnografia não é método. Horizontes Antropológicos, [s.l.], v. 20, p.377- 391, 2014.

PEIRANO, Mariza. Em favor da etnografia. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1995.

TIBAU, Anderson; OLIVEIRA, Amurabi. Dossiê Antropologia e Educação: desafios interdisciplinares. Revista Eletrônica Interações Sociais, [s.l.], v. 5, n. 2, 2021.

Published

2024-01-25

How to Cite

DAMÁSIO, Ana Clara; PISANI, Mariane da Silva. Transgressive anthropological pedagogies: (re)making anthropology from the stitching of fieldwork notebooks. Ilha Revista de Antropologia, Florianópolis, v. 26, n. 1, 2024. DOI: 10.5007/2175-8034.2024.e93946. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ilha/article/view/93946. Acesso em: 22 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Novos Debates na formação em antropologia