Transgressive anthropological pedagogies: (re)making anthropology from the stitching of fieldwork notebooks
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8034.2024.e93946Keywords:
Methodology, Anthropology, Education, TransgressionAbstract
This paper aims to problematize some of the training processes in anthropology for social scientists and anthropologists in higher education, based on distinct but complementary experiences lived by two anthropologist-educators in their respective institutions, UNB and UFPI. The paper addresses how, through a transgressive pedagogical activity of sewing fieldwork notebooks, we were able to work on notions such as ethnography, fieldwork, subjectivities, ethnographic authority, and differences. The reports presented were produced in the retaken of face-to-face activities in two Brazilian public universities, right after the pandemic flexibilization measures and the return of presential contacts in the classroom. Thus, it is possible to perceive that Anthropology, as well as the teaching-learning processes, can be understood as artisanal activities, since the craftsmanship of the ethnographic process is not only present in the field but also in the classroom.
References
BONETTI, Alinne; FLEISCHER, Soraya (org.). Entre saias justas e jogos de cintura. Florianópolis: Editora Mulheres, 2007.
CLIFFORD, James. A experiência etnográfica: antropologia e literatura no século XX. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2008.
EILBAUM, Lucía et al. Tão Longe, Tão Perto: Treinando o olhar etnográfico nos limites de casa durante a pandemia e o ensino remoto. Revistas Novos Debates, [s.l.], v. 8, n. 2, E8209, 2022.
FLEISCHER, Soraya; CHEMIN, Irene (org.). O podcast como recurso didático na Antropologia. Brasília: Departamento de Antropologia, 2022. (Série Antropologia, n. 471).
GAMA, Fabiene; FLEISCHER, Soraya. Na cozinha da pesquisa: relato de experiência na disciplina “Métodos e Técnicas em Antropologia Social”. Cadernos de Arte e Antropologia, [s.l.], v. 5, n. 2, p.109-127, 2016.
GEERTZ, Clifford. Vidas e obras: o antropólogo como autor. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.
GOLDMAN, Marcio. “Os Tambores dos Mortos e os Tambores dos Vivos. Etnografia, Antropologia e Política em Ilhéus, Bahia”. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 46, n. 2, 2003.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Cipolla: São Paulo: 2013.
INGOLD, Tim. “Sobre levar os outros a sério”. In: INGOLD, Tim. Antropologia – Para que serve? Tradução de Beatriz Silveira Castro Filgueiras. Petrópolis: Vozes, 2019. p. 7-19.
INGOLD, Tim. “Antropologia para o futuro” In: INGOLD, Tim. Antropologia – Para que serve? Tradução de Beatriz Silveira Castro Filgueiras. Petrópolis: Vozes, 2019. p. 60-72.
LEACH, Edmund. Repensando a Antropologia. São Paulo: Perspectiva, 2010. MALINOWSKI, Bronislaw. Argonautas do Pacífico Ocidental. São Paulo: Abril Cultural, [1922], 1978.
MALINOWSKI, Bronislaw. Um diário no Sentido Estrito do Termo. São Paulo: Editora Record, 1997.
MANICA, Daniela Tonelli; PERES, Milena; FLEISCHER, Soraya (org.). No ar: Antropologia, histórias em podcast. Campinas, SP; Brasília, DF: Pontes Editorial; ABA Publicações, 2022. p. 1-163.
NORONHA, Ana; FLEISCHER, Soraya. Podcast, educação e antropologia: Uma revisão bibliográfica (2019-2022). Revista Café Com Sociologia, [s.l.], v 11, p. 1-16, 2022.
PEIRANO, Mariza. Etnografia não é método. Horizontes Antropológicos, [s.l.], v. 20, p.377- 391, 2014.
PEIRANO, Mariza. Em favor da etnografia. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1995.
TIBAU, Anderson; OLIVEIRA, Amurabi. Dossiê Antropologia e Educação: desafios interdisciplinares. Revista Eletrônica Interações Sociais, [s.l.], v. 5, n. 2, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ilha Revista de Antropologia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores cedem à Ilha – Revista de Antropologia – ISSN 2175-8034 os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição Não Comercial Compartilhar Igual (CC BY-NC-SA) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, desde que para fins não comerciais, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico desde que adotem a mesma licença, compartilhar igual. Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico, desde que para fins não comerciais e compartilhar igual.