Music, Rupture, Revolution, Evolution: the stabilization of esthetic judgments about bossa nova

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8034.2024.e96196

Keywords:

Bossa Nova, Literacy inscriptions, Musical critics, Rupture, Revolution

Abstract

The 1960s saw the quarrel between tradition and modernity reenacted on the occasion of an emerging musical practice. Promptly called bossa nova, the novelty gave rise to a body of divergent critics as to its merit, but unanimous in linking it to the ideas of rupture, revolution and evolution. Taking musical critics as literary inscriptions, I try to trace the operations on and between statements through which, despite contradictions and ambiguities, the notion of this practice as a cultural fact, objectively described by stylistic markers and aesthetic judgments, has been stabilized. The analysis indicates that far from the widely accepted ostensible definition, the notion of bossa nova as a cultural fact linked to ideas of rupture, revolution and musical evolution is the result of performative definitions, also operated by the body of critics around the theme.

Author Biography

Henrique Martins, Federal University of Rio de Janeiro

Doutorando e mestre em Etnografia das Práticas Musicais pela Escola de Música da UFRJ, bacharel em Antropologia pela UFF, licenciado em Música pela UNIRIO.

References

BÉHAGUE, Gerard. Bossa & Bossas: Recent Changes in Brazil Urban Popular Music. Ethnomusicology, [s.l.], v. 17, n. 2, p. 209-233, maio de 1973.

BRITO, Brasil Rocha. Bossa Nova. In: CAMPOS, Augusto de (org.). Balanço da Bossa e outras Bossas. São Paulo: Perspectiva, 2012. p. 17-40.

BRITO, Brasil Rocha. Bossa Nova. A Tribuna, São Paulo, 1o caderno, p. 26, 23 de junho de 1963. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/153931_01/32736. Acesso em: 2 maio 2022.

CAMPOS, Augusto de (org.). Balanço da Bossa e outras Bossas. São Paulo: Perspectiva, 2012.

CESAR, Rafael do Nascimento. Arranjos Íntimos: A bossa nova e seus descontentes. Ponto Urbe, São Paulo, v. 2, n. 30, 2022.

GARCIA, Walter (org.). João Gilberto. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

LATOUR, Bruno; FABBRI, Paolo. La rhétorique de la science. Actes de la Recherche en

Sciences Sociales, [s.l.], v. 13, fevereiro de 1977.

LATOUR, Bruno; HERMANT, Èmilie. Redes que a razão desconhece: laboratórios, bibliotecas,

coleções. In: PARENTE, André (org.). Tramas da Rede. Sulina: Porto Alegre, 2004. p. 39-63. LATOUR, Bruno; WOOLGAR, Steve. A vida de laboratório: a produção dos fatos científicos. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1997.

LATOUR, Bruno. Reagregando o social: uma introdução à Teoria do Ator-Rede. Salvador, BA; Bauru, SP: Edufba; Edusc, 2012.

MEDAGLIA, Júlio. Balanço da Bossa Nova. In: CAMPOS, Augusto de (org.). Balanço da Bossa e outras Bossas. São Paulo: Perspectiva, 2012. p. 67-123.

NAVES, Santuza Cambraia. Da bossa nova à tropicália: contenção e excesso na música popular. Revista Brasileira de Ciências Sociais, [s.l.], v. 15, n. 43, p. 35-44, junho de 2000.

ORTIZ, Renato. A moderna tradição brasileira. São Paulo: Brasiliense, 2001.

TINHORÃO, José Ramos. Música popular: um tema em debate. Rio de Janeiro: JCM, 1966.

VOLPE, Maria Alice. O legado de Gerard Béhague (1937-2005). Revista Brasileira de Música, [s.l.], v. 23, n. 1, p. 167-174, 2010.

Published

2024-08-01

How to Cite

MARTINS, Henrique. Music, Rupture, Revolution, Evolution: the stabilization of esthetic judgments about bossa nova. Ilha Revista de Antropologia, Florianópolis, v. 26, n. 2, p. 28–44, 2024. DOI: 10.5007/2175-8034.2024.e96196. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ilha/article/view/96196. Acesso em: 6 oct. 2024.

Issue

Section

Articles