The waste of opinionated journalism in the coverage of Jair Bolsonaro's inauguration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-6924.2022.e83386

Keywords:

Opinion journalism, Inauguration of Jair Bolsonaro

Abstract

After more than three years of President Jair Bolsonaro's inauguration, the critical reading of editorials, columns and articles in the Folha de S. Paulo, O Estado de S. Paulo and O Globo editions on January 1st and 2nd, 2019, reveals the political opinion published at the time of the inauguration of the new government. The specific spaces for opinion in the press must contextualize, explain facts, ponder the future, and argue about risks and possibilities, since it has a lot more freedom than the coverage of informative journalism allows. For this, opinionated journalism must activate different perspectives that deepen the understanding of events. This was not what was seen in the material analyzed in this study. A single vision prevailed, based on supposed economic benefits of structural reforms, without considering the many and likely setbacks in public policies for education in the fields of racism, environmentalism, social rights, culture and, most severely, without considering the notorious anti-democratic threats.

Author Biographies

Gislene Silva, UFSC

Professora Titular aposentada pelo Departamento de Jornalismo da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Jessica Gustafson Costa, UFSC

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Jornalismo (PPGJOR) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Rafael Rangel Winch, UFSC

Doutor em Jornalismo pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Valentina da Silva Nunes, UFSC

Professora do Departamento de Jornalismo da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

References

CHAUÍ, Marilena. Simulacro e poder: uma análise da mídia. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2006.

EILDERS, Christiane. Synchronization of issue agendas in news and editorials of the prestige press in Germany. The International Journal of Communications Research, v. 24, n. 3, p. 301-328, 1999.

FIGUEIRAS, Rita. O espaço opinião na imprensa de referência portuguesa: 1980-1999. Media & Jornalismo. n. 2, ano 4, 2003, pp. 89-112. Lisboa, Portugal.

FIRMSTONE, Julie. Editorial Journalism and Newspapers’ Editorial Opinions. Oxford Research Encyclopedia of Communication, 2019. (https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190228613.013.803)

FOUCAULT, Michel. O que é um autor? In: Estética, Literatura e Pintura, Música e Cinema. Manoel Barros da Motta (Org.). Tradução de Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001. (Ditos e Escritos; III). pp. 264-298.

GOMES, Wilson. Opinião pública e jornalismo: o que quer dizer hoje opinião pública política? In Jornalismo, fatos e interesses, ensaios de teoria de jornalismo. Florianópolis: Editora Insular, 2009. Série Jornalismo a rigor, v.1.

KELLING, Kimberly; THOMAS, Ryan J. The roles and functions of opinion journalists. Newspaper Research Journal, 2018. (https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0739532918806899)

LEITE JUNIOR, E. F. O método de apuração de notícias no gênero opinativo sob a ótica da objetividade: um estudo deontológico da coluna Giro, de O Popular. 2019. 204 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2019.

LINARES RODRÍGUEZ, V. La columna periodística. In: SANCHÉZ CALERO, Maria Luísa (ed.). Géneros y discurso periodístico. Madrid, Espanha: Editorial Fragua, 2011. pp.103-131.

MAIA, Rousiley C.M. Visibilidade midiática e deliberação Pública. In: GOMES, Wilson; MAIA, Rousiley. Comunicação e democracia: problemas e perspectivas. São Paulo: Paulus, 2008.

MARQUES, Francisco Paulo Jamil; SANTOS, Deivison Henrique de F.; MONT´ALVERNE, Camila; FERRACIOLI, Paulo. A atuação do jornalismo editorial no escândalo JBS: uma análise comparativa sobre os jornais Folha de S. Paulo e O Estado de S. Paulo. Revista Brasileira de Ciência Política. n. 33. Brasília: UnB, 2020. pp. 1-39.

MONT’ALVERNE, Camila; MARQUES, Francisco Paulo Jamil Almeida. A opinião da empresa no Jornalismo brasileiro: Um estudo sobre a função e a influência política dos editoriais. Estudos em Jornalismo e Mídia. Florianópolis: UFSC, 2015.

MOTTA, Luiz Gonzaga. Imprensa e poder. In: MOTTA, Luiz Gonzaga (Org.) Imprensa e poder. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, São Paulo: Imprensa Oficial do Estado, 2002. pp. 13-28.

MEYER, Philip. A ética no jornalismo: um guia para estudantes, profissionais e leitores. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1989.

RIVAS TROITIÑO, J. M. El editorial, la opinión institucional del médio. In: SANCHÉZ CALERO, Maria Luísa (ed.). Géneros y discurso periodístico. Madrid, Espanha: Editorial Fragua, 2011. pp. 183-196.

THOMAS, Ryan J. Opinion Columns. The International Encyclopedia of Journalism Studies, 2019. (https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/9781118841570.iejs0212)

SILVA, Gislene; SILVA, Terezinha; BERTASSO, Daiane; NUNES, Valentina; GUSTAFSON, Jéssica; AZEREDO, Diana de. Análise da apuração jornalística na cobertura da posse de Jair Bolsonaro. Revista Novos Olhares. v.9, n.2, ago-dez 2020.

Published

2022-06-29