In times of dehumanization: the emergence of ontological criticism in the educational complex
Abstract
Adapting to the existent context in current days is a mandatory measure that implies understanding present times. It also implies comprehending an ontological critique that explains the role of education and knowledge, at the same time as supporting educational and connection strategies that restore to theory its fundamental role of guiding the practice. Contrary to zeitgeist, ontology and knowledge implications on the debate about education, explicitly or implicitly pose the question why ontology and why an ontological critique? In this article, we present the dialectical movement of the ontological and gnosiological dimension based on a conception of human beings that can generate the possibilities of banning the idea that the totalizing capitalist system cannot be surpassed. On the contrary, we need a form of knowledge that considers totality, as offered by critical ontology.References
ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. 3. ed. São Paulo: Martins. Fontes, 1998.
DUAYER, M. Manipulação ou Emancipação? pragmatismo e ciência econômica. 1995. Tese (Professor Titular) – Universidade Federal Fluminense, Niterói,1995.
DUAYER, M. Relativismo, certeza e conformismo: para uma crítica das filosofias da perenidade do capital. Revista da Sociedade Brasileira de economia Política, São Paulo, v. 27, p. 58-83, out. 2010.
LESSA, S. A ontologia de Lukács. Maceió: UFAL, 1996.
LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social I. São Paulo: Boitempo, 2012.
LUKÁCS, G. Para a Ontologia do ser social II. São Paulo: Boitempo, 2013.
LUKÁCS, G. Per l’ontologia dell’essere sociale. Roma: Riuniti, 1976.
LUKÁCS, G. Prolegomeni All’Ontologia dell’Essere Sociale: questioni di principio di un’ontologia oggi divenuta possibilie. Milano: Guerini Associati, 1990.
MORAES, M. C. M. Comte e o Positivismo. In: HÜHNE, L. M. (org.). Profetas da Modernidade. Rio de Janeiro: UAPÊ/SEAF, 1995. p. 109-147.
MORAES, M. C. M. Os “pós-ismos” e outras querelas ideológicas. Perspectiva, Florianópolis, v. 14, n. 25, p. 45-59, jan. 1996. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10856/10334. Acesso em: 06 ago. 2019.
MORAES, M. C. M. Recuo da teoria: dilemas na pesquisa em educação. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 14, n. 1, p. 7-25, 2001. Disponível em: http://www.redalyc.org/pdf/374/37414102.pdf. Acesso em: 06 ago. 2019.
MORAES, M. C. M. Indagações sobre o conhecimento no campo da educação. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 30., 7-11 out. 2007, Caxambu, MG. Anais [...]. Caxambu, MG: ANPED, 2007. p. 315-346. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/download/2175-795X.2009v27n2p315/15284. Acesso em: 10 ago. 2019.
RUI, A. M.; MORATÓ, J. C. Diccionario de filosofía. Barcelona: Herder, 1996. CD-Rom.
SCARPONI, A. Prefazione. In: Lukács, G. Per l’ntologia dell’essere sociale. Roma: Riuniti, 1976.
TERTULIAN, N. Georg Lukács e a reconstrução da ontologia na filosofia contemporânea. In: CONFERÊNCIA PROFERIDA NO
PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO DA UFCE, 1996, Recife. No prelo.
WOOD, E. M. O que é a agenda “pós-moderna”? In: WOOD, E. M.; FOSTER, J. B. Em Defesa da História: marxismo e pósmodernismo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999. p. 7-22.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyrights for articles published in this journal are the author's, with first publication rights for the journal. Due to appearing in this Public Access Magazine, the articles are free to use, with their own attributions, in educational, professional and public management applications. The Magazine adopted the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. This license allows you to copy, distribute and reproduce in any medium, as well as adapt, transform and create from this material, provided that for non-commercial purposes and that due credit is given to the authors and the source, a link to the Creative License is inserted. Commons and whether changes have been made. In such cases, no permission is required from the authors or editors. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or a book chapter).
