The relevance of research for Social Work: Permanent achievements and challenges of Curriculum Guidelines
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-02592020v23n1p63Abstract
This article offers subsidies to support the dialogue regarding research about the social workers’ academic education, basedon the document Diretrizes Gerais para o Curso de Serviço Social (1996) (General Guidelines for Social Work Programs). A qualitative
bibliographic and documentary research was conducted to analyze the laws that regulate the profession regarding research and other
relevant scientific productions, from the perspective of historical-dialectical materialism. The results show that, given the current
challenges related to the expansion of counter-hegemonic currents in social work and the expansion of Distance Education, the
profession needs to resume the agenda of researching the profession of social work itself. Thus, the analysis encourages the community
of researchers in the field to consider social work as an object of study. Finally, the article suggests the development of new research on
the implementation of the curriculum guidelines, for example, as a way to instigate a national debate on the subject.
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ENSINO E PESQUISA EM SERVIÇO SOCIAL (ABEPSS). Diretrizes gerais para o curso de Serviço Social (Com base no Currículo Mínimo aprovado em Assembléia Geral Extraordinária de 8 de novembro de 1996). Rio de Janeiro, nov. 1996. Disponível em: http://www.abepss.org.br/arquivos/textos/documento_201603311138166377210.pdf. Acesso em: 30 jun. 2019.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ENSINO E PESQUISA EM SERVIÇO SOCIAL (ABEPSS). Quem Somos. 2019. Disponível em: http://www.abepss.org.br/quem-somos-1. Acesso em: 30 jun. 2019
BRASIL. Lei n. 8.662, de 7 de junho de 1993. Regulamenta a profissão de assistente social. Brasília, 7 de junho de 1993. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8662.htm. Acesso em: 15 jun. 2019.
BRASIL. Lei n. 9.394, 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 15 jun. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Censo de Educação Superior, 2012. Disponível em: http://download.inep.gov.br/download/superior/censo/2012/resumo_tecnico_censo_educacao_superior_2012.pdf. Acesso em: 30 jun. 2019.
BRASIL. Resolução CNE/CES 6, de 23 de setembro de 1982. Fixa os mínimos de conteúdo e de duração do Curso de Serviço Social, com base no Parecer n. 412/82, homologado pela Ministra da Educação. Brasília, 1982.
BARROCO, Maria Lucia Silva; TERRA, Sylvia Helena. Código de ética do (a) assistente social comentado. São Paulo: Cortez, 2014.
CANTALICE, Luciana, B. O. As atuais tendências teórico-metodológicas da produção de conhecimento do Serviço Social. Pesquisa de Pós-doutorado. Programa de Pós-graduação em Serviço Social da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2019.
COUTINHO, C. N. O estruturalismo e a miséria da razão. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1972.
GUERRA, Yolanda. A dimensão investigativa no exercício profissional. Serviço Social: direitos sociais e competências profissionais. Brasília: CFESS/ABEPSS, 2009. p. 701-718.
KOSIK, Karel. Dialética do concreto. Tradução: Célia Neves; Alderico Toríbio. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.
PAULO NETTO, José. Ditadura e Serviço Social: uma análise do Serviço Social no Brasil pós-64. São Paulo: Cortez, 2017.
PAULO NETTO, José. Introdução ao método da teoria social. In: Conselho federal de Serviço Social; Associação Brasileira de Ensino e Pesquisa em Serviço Social. Serviço Social: direitos sociais e competências profissionais. Brasília: CFESS/ABEPSS, 2009. p. 769-806.
PEREIRA, Potyara A. P. A utilidade da pesquisa para o Serviço Social. Serviço Social e Saúde, v. 4, n. 1, p. 17-28, 2005.
SANTOS, Claudia Mônica dos. Na prática a teoria e outra?: mitos e dilemas na relacao entre teoria, pratica instrumentos e tecnicas no Servico Social. Lumen Juris, 2011.
SANTOS, Tássia Monte. Lutas de classes e perspectiva revolucionária na tradição Marxista: notas introdutórias. In: Marxismo, Política Social e Direitos. São Paulo: Cortez, 2018.
SETUBAL, Aglair Alencar. Desafios à pesquisa no Serviço Social: da formação acadêmica à prática profissional. Katálysis, v. 10, n. esp., p. 64-72, 2007.
SOUZA, Jamerson Murillo Anunciação de. Três notas sobre o sincretismo no Serviço Social. Serviço Social & Sociedade 119: Direitos humanos em questão, p. 531, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyrights for articles published in this journal are the author's, with first publication rights for the journal. Due to appearing in this Public Access Magazine, the articles are free to use, with their own attributions, in educational, professional and public management applications. The Magazine adopted the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. This license allows you to copy, distribute and reproduce in any medium, as well as adapt, transform and create from this material, provided that for non-commercial purposes and that due credit is given to the authors and the source, a link to the Creative License is inserted. Commons and whether changes have been made. In such cases, no permission is required from the authors or editors. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or a book chapter).
