Social work and ongoing training: possibilities of overcoming alienating routines
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-02592020v23n1p72Abstract
This article presents the importance of ongoing training for social workers as a possibility of contributing to professionalwork from a critical perspective and affirmation of a specific ethical-political project. The study discusses education in class society and
the meaning of ongoing education in a counter-hegemonic direction to the interests of capital, presenting a reflection on the education’s
role in an emancipatory way. The article resumes the principles of the Ongoing Education Policy of the Federal Council of Social Work
(CFESS) of Regional Councils of Social Service (CRESS) (2012). Also, it points out the challenges and opportunities in the implementation
of this policy and construction of democratic spaces of graduate qualifications, emphasizing the importance of ongoing training
regarding two aspects. The first is the necessary suspension of the life routine, so one can contribute to the daily life, when returning,
through actions aligned with a professional political, ethical project. Second, the potential for ongoing training as a strategy to maintain
the hegemony of a professional and education project.
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ENSINO E PESQUISA EM SERVIÇO SOCIAL (ABEPSS). Lei de Diretrizes Curriculares.Diretrizes gerais para o curso de Serviço Social. Com base no Currículo Mínimo aprovado em Assembleia Geral Extraordinária de 8 de novembro de 1996. Rio de Janeiro: 1996. Disponível em http://www.abepss.org.br/arquivos/textos/documento_201603311138166377210.pdf Acesso em: 29 jun. 2019.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ESCOLAS DE SERVIÇO SOCIAL (ABESS); CENTRO DE DOCUMENTAÇÃO E PESQUISA EM POLÍTICAS SOCIAIS E SERVIÇO SOCIAL (CEDEPSS). Proposta básica para o projeto de formação profissional: documento Abess/Cedepss (nov. 1995). Serviço Social & Sociedade, n. 50. São Paulo: Cortez, 1996.
BOSCHETTI, Ivanete. Expressões do conservadorismo na formação profissional. Serviço Social e Sociedade. São Paulo, n. 124, p. 637- 651, out./dez. 2015.
CARDOSO, P. F. G. 80 anos de formação em Serviço Social: uma trajetória de ruptura com o conservadorismo. Serviço Social & Sociedade, São Paulo, n. 127, p. 430-455, set./dez. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-66282016000300430&lng=pt&nrm=is&tlng=pt. Acesso em: 29 jun. 2019.
CARDOSO, P. F. G. Ética e Projetos Profissionais: os diferentes caminhos do Serviço Social no Brasil. Campinas: Papel Social, 2013.
CONSELHO FEDERAL DE SERVIÇO SOCIAL (CFESS). Política de Educação Permanente do Conjunto Cfess-Cress. Brasília, 2012. Disponível em: http://cress-sc.org.br/img/paginas/pep.pdf. Acesso em: 29 jun. 2019.
CONSELHO FEDERAL DE SERVIÇO SOCIAL (CFESS). Código de Ética do/a Assistente Social. Lei n. 8862/93. 10. ed. Brasília. Disponível em: http://www.cfess.org.br/arquivos/CEP_CFESS-SITE.pdf. Acesso em: 29 jun. 2019.
FREIRE, Paulo. Tema 2: Prática didático-pedagógica no processo de formação profissional. In: Maria Lúcia Rodrigues (org.). Ensino de Serviço Social: polêmicas. São Paulo: Educ, 1992.
FRIGOTTO, G. Educação e a crise do capitalismo real. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
IAMAMOTO, Marilda Vilela. A formação acadêmico-profissional no Serviço Social brasileiro. Serviço Social & Sociedade, São Paulo, n. 120, p. 609-639, out./dez. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-66282014000400002&lng=pt&nrm=is&tlng=pt. Acesso em: 29 jun. 2019.
IAMAMOTO, Marilda Vilela. Renovação e conservadorismo no Serviço Social: ensaios críticos. São Paulo: Cortez, 2013.
HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
LUKÁCS, Georg. I. La Peculiaridad de lo Estético. Tradução: Manuel Sacristán. Barcelona, Espanha: Grijalbo, 1966.
MARX, K. O Capital: crítica da economia política. Tradução: Regis Barbosa; Flávio R. Kothe. São Paulo: Abril Cultural, 1985. Livro 1, v. 1, t. 1. (Os economistas).
MÉSZAROS, I. A educação para além do capital. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.
NASCIMENTO, Chrislayne Caroline dos Santos; OLIVEIRA, Carla Montefusco de. Educação Permanente e Serviço Social: Apontamentos sobre a Formação Profissional. Temporalis, Brasília, ano 16, n. 31, p. 133-165, jan./jun. 2016. Disponível em: http://periodicos.ufes.br/temporalis/article/view/12321. Acesso em: 29 jun. 2019.
REVISTA SERVIÇO SOCIAL E SOCIEDADE, ano V, n. 14. São Paulo: Cortez, 1988.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyrights for articles published in this journal are the author's, with first publication rights for the journal. Due to appearing in this Public Access Magazine, the articles are free to use, with their own attributions, in educational, professional and public management applications. The Magazine adopted the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. This license allows you to copy, distribute and reproduce in any medium, as well as adapt, transform and create from this material, provided that for non-commercial purposes and that due credit is given to the authors and the source, a link to the Creative License is inserted. Commons and whether changes have been made. In such cases, no permission is required from the authors or editors. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or a book chapter).
