The Education of Social Assistants in Portugal: Trends in Critical thinking

Authors

  • Cláudia Mônica dos Santos UFJF - Juiz de Fora - MG
  • Alcina Maria Martins Instituto Superior Miguel Torga

DOI:

https://doi.org/10.1590/1414-49802016.003.00003

Abstract

The purpose of this article is to highlight critical influences on professional education in the twenty-first century, in Portugal. It contextualizes social work by highlighting critical inheritances in the education of social workers. It then looks at critical trends in the
current education of social workers. It finds that so-called Critical Social Work encompasses different and diverging trends, which are quite diluted in Portugal, expressed by a limited number of professors and individualized methods.

Author Biographies

Cláudia Mônica dos Santos, UFJF - Juiz de Fora - MG

Possui graduação em Serviço Social pela UFJF, mestrado em Serviço Social pela PUC-RJ e doutorado em Serviço Social pela UFRJ. Atualmente é professora adjunta III da Universidade Federal de Juiz de Fora. Área de concentração: Serviço Social, Fundamentos, Formação e Trabalho Profissional.

Alcina Maria Martins, Instituto Superior Miguel Torga

Doutora em Serviço Social pela PUC/SP. Professora associada da licenciatura e do mestrado em Serviço Social.

Coordenadora do mestrado em Serviço Social 

Instituto Superior Miguel Torga (ISMT)

Published

2016-12-22