Interdisciplinarity in Paulo Freire: Political-pedagogical approximations for critical environmental education

Authors

  • César Augusto Costa Universidade Católica de Pelotas (UCPel)
  • Carlos Frederico Loureiro Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

DOI:

https://doi.org/10.1590/1414-49802017.00100013

Abstract

This article addresses the pedagogical contribution of Brazilian educator Paulo Freire to interdisciplinarity and its relevance for Critical Environmental Education. It reiterates the thinking of Paulo Freire as an interdisciplinary educator. It then addresses the radical political nature of the concept of liberation and reflects on educational and political interdisciplinarity. Finally, it indicates the relationship of Freire’s thinking with critical environmental education, based on categories such as totality, contradiction, praxis, dialectics and dialogical. The Freirian reading of interdisciplinarity supports the maturing of critical environmental education as educational-political action, seeking to overcome alienated social relations under capitalism.

Author Biographies

César Augusto Costa, Universidade Católica de Pelotas (UCPel)

Sociólogo. Docente no Programa de Pós-Graduação em Política Social/UCPEL. Pesquisador do Laboratório de Investigações em Educação, Ambiente e Sociedade (LIEAS/UFRJ).

Carlos Frederico Loureiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Doutor em Serviço Social/UFRJ. Docente Associado no Programa de Pós-Graduação em Educação/UFRJ. Coordenador do Laboratório de Investigações em Educação, Ambiente e Sociedade (LIEAS/UFRJ).

Published

2017-03-17

Issue

Section

Open-themed space