Distance Learning and Social Workers’ Professional Education: Elements for Debate
Abstract
The purpose of this article is to analyze the extent to which distance social work training is based on or distant from theprinciples of the ABEPSS curriculum guidelines of 1996. We set out to analyze educational policy based on the framework we have
adopted, distance education policy in Brazil, characterized by excessive commercialization and a discourse of democratization that
eschews the precariousness of teaching, and does not expose or criticize the workers or students who work and study in this modality,
that “motivates” the subjects to act in this modality is the material reproduction of the daily life. We have verified that distance
education has been operationalized as mass education. Standardization and technology as the main mediator subjects workers to
alienation at work. This is a determinant of the formative process in this modality. Other characteristics raised were the superficiality
of the apostilled material, which does not contemplate the theoretical - methodological rigor advocated by ABEPSS guidelines and the
inexistence of the tripod research - teaching and extension.
References
ALMEIDA, Sérgio; WOLFF, Simone. Novas tecnologias e o trabalho docente na modalidade ensino à distância. VI Seminário do Trabalho, 2008, Marília. Anais. Disponível em: http://www.estudosdotrabalho.org/anais6seminariodotrabalho/sergioantunesdealmeida.pdf. Acesso em: 08 de maio de 2019.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ENSINO E PESQUISA EM SERVIÇO SOCIAL (ABEPSS). Diretrizes Gerais para o curso de Serviço Social. Rio de Janeiro, 1996.
BANCO MUNDIAL. La enseñanza superior: las lecciones derivadas de la experiencia. Washington, 1994. Disponível em: http:// www.bancomundial.org.br.Acesso em: 10 maio 2019.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1998.
BRASIL. Lei n. 9394, 20 de dezembro de 1996.Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 15 maio 2019.
BRASIL. Lei n. 8.662/93 de regulamentação da profissão. Código de ética do/a assistente social.9. ed. rev. e atual. [Brasília]: Conselho Federal de Serviço Social, [2011].
BRASIL. Lei n.13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014.
CARDOSO, Franci Gomes. As novas diretrizes curriculares para a formação profissional do Assistente Social. Temporalis, Brasília, v. 1, n. 2, p. 7-17, 2000.
CONSELHO FEDERAL DE SERVIÇO SOCIAL (CFESS). Sobre a incompatibilidade entre graduação a distância e serviço social. Brasília, 2014.v.1.
CONSELHO FEDERAL DE SERVIÇO SOCIAL (CFESS). Sobre a incompatibilidade entre graduação a distância e serviço social. Brasília, 2015. v. 2.
LIMA, Kátia. Contra-reforma na Educação Superior: de FHC à Lula. São Paulo: Xamã, 2007.
LIMA, Katia Regina de Souza; PEREIRA, Larissa Dahmer. Contra-reforma da educação superior brasileira: impactos na formação profissional em Serviço Social. Sociedade em Debate, Pelotas, v. 15, n. 1, p. 31- 50, jan./jan. 2009.
LEWGOY, Alzira Maria Baptista. Supervisão de estágio em Serviço Social: desafios para a formação e o exercício profissional. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
LEWGOY, Alzira Maria Baptista; MACIEL, Ana Lúcia Suárez. O Projeto de Formação em Serviço Social: Análise da sua trajetória histórica no período 1996 a 2016. Temporalis, Brasília, v. 16, n. 32, p. 23-49, jul./dez. 2016.
PEREIRA, Larissa Dahmer. Expansão dos cursos de Serviço Social na modalidade EaD: direito à educação ou discriminação educacional? SER Social, Brasília, v.14, n.30, p.30-49, 2012.
PETERS, Otto. Didática do ensino a distância. São Leopoldo: Editora UNISINOS, 2006.
PORTES, Lorena Ferreira. Os Fundamentos ideopolíticos da direção social que orienta a formação profissional em Serviço Social no Brasil: a apreensão de assistentes sociais docentes que atuam em escolas paranaenses. 2016. Tese (Doutorado em Serviço Social e Política Social) -Programa de Pós-Graduação em Serviço Social e Política Social, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2016.
SGUISSARDI, Valdemar; SILVA JR, J. R. Reconfiguração da educação superior no Brasil e redefinição das esferas públicas e privada nos 90. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, v. 10, p. 33-57, 1999.
SGUISSARDI, Valdemar. Educação Superior no Brasil. Democratização ou massificação mercantil? Revista Educação e Sociedade. V. 36, n. 133, p. 867-889, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v36n133/1678-4626-es-36-133-00867.pdf. Acesso em: 25 jun. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyrights for articles published in this journal are the author's, with first publication rights for the journal. Due to appearing in this Public Access Magazine, the articles are free to use, with their own attributions, in educational, professional and public management applications. The Magazine adopted the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. This license allows you to copy, distribute and reproduce in any medium, as well as adapt, transform and create from this material, provided that for non-commercial purposes and that due credit is given to the authors and the source, a link to the Creative License is inserted. Commons and whether changes have been made. In such cases, no permission is required from the authors or editors. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or a book chapter).