Information and Communication Technology (ICT) and teaching process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-02592020v23n3p429

Abstract

The Information and Communication Technology (ICT) allow, nowadays, an intense and critical dialogue between education and technologies. Seen in these terms, this article presents the results of a doctoral research in order to identify the ICT used by teachers of Social Work courses in the teaching and learning processes. In the same manner, it was intended to discover the objectives with which these resources are being used in the training of future social workers, positioning them with regard to the certification levels of teaching skills in ICT. The research was based on an online questionnaire applied to a group of teachers bounded to public Institutions of Higher Education that offer degrees in Social Work in the state of Paraná. The results indicate to an instrumental use of ICT in the teaching and learning processes.

Author Biographies

Antonio Sandro Schuartz, Universidade Federal do Paraná

Professor Adjunto junto ao curso de Serviço Social da Universidade Federal do Paraná. Membro do Grupo de Pesquisa Serviço Social, Questão Social e Políticas Sociais (UFPR)

 

Helder Boska de Moraes Sarmento, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Professor Associado III no curso de Serviço Social da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Serviço Social (GEPSS).

References

ALMEIDA, M. E. B. Prefácio. In: COSTA, F. A. et al. (org.). Repensar as TDIC na educação: o professor como agente transformador. Carnaxide: Santillna, 2012.

ARRIETA, C. A.; MONTES, V. D. Alfabetización digital: uso de las TIC’s más allá de una formación instrumental y una buena infraestructura. Revista Colombiana de Ciência Animal, v. 3, n. 1, 2011. Disponível em: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=44800. Acesso em: 17 jan. 2015.

BALADELI, A. P. D.; BARROS, M. S. F.; ALTOÉ, A. Desafios para o professor na sociedade da informação. Educar em Revista, Curitiba, n. 45, p. 155-165, set. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S0104-40602012000300011&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 22 maio 2017.

CANTINI, M. C. et al. O desafio do professor frente às novas tecnologias. In: CONGRESSO DE EDUCAÇÃO DA PUCPR, 6., 2006, Curitiba. Anais […]. Curitiba: Champagnat, 2006. p. 875-883. Disponível em: http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2006/anaisEvento/docs/CI-081-TC.pdf. Acesso em: 18 jun. 2016.

CORTELLA, M. S. Educação, escola e docência: novos tempos, novas atitudes. São Paulo: Cortez, 2014.

COSTA, F. A. et al. (org.). Repensar as TDIC na educação: o professor como agente transformador. Santillana: Carnaxide, 2012.

FEENBERG, A. O que é filosofia da tecnologia? In: NEDER, R. T. (org.). A teoria crítica de Andrew Feenberg: racionalização democrática, poder e tecnologia. 2. ed. Brasília: Observatório do Movimento pela Tecnologia Social na América Latina/CDS/UnB/Capes, 2013. p. 51-64.

FREITAS, H.; JANISSEK-MUNIZ, R.; MOSCAROLA, J. Dinâmica do processo de coleta e análise de dados via web. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DO BRASIL DE PESQUISA QUALITATIVA (CIBRAPEQ), 1., 2004, Taubaté. Anais […]. Taubaté, 2004. 12 p. Disponível em: http://gianti.ea.ufrgs.br/files/artigos/2004/2004_157_CIBRAPEQ.pdf. Acesso em: 5 fev. 2019.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

LEITE, L. S. et al. (org.). Tecnologia educacional: descubra suas possibilidades na sala de aula. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

LEWGOY, A. M. B; ARRUDA, M. P. Da escrita linear à escrita digital: atravessamentos profissionais. Textos e Contextos, Rio Grande do Sul, v. 2, n. 2, p. 1-10, dez. 2003. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/267377598_09_Da_Escrita_Linear_A_Escrita_Digital_Atravessamentos_Profissionais. Acesso em: 9 out. 2016.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

WIKIPÉDIA. Google Earth. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/ wiki/Google_Earth. Acesso em: 26 jan. 2020.

WIKIPEDIA. GvSIG. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/GvSIG. Acesso em: 26 jan. 2020.

Published

2020-10-05