Teaching work, health and gender: implications of the political-economic situation in higher education
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-0259.2021.e77246Abstract
This article is derived from the master's thesis entitled "Teaching work, Health and Gender: A Study in an Academic Unit of a Federal University". The object of study is one of the categories found in the results of the research on the relations between work, health and gender according to the perspective of the teachers of a teaching unit in the health area of a federal public university in Rio de Janeiro. In the aforementioned research, 13 university professors were interviewed and the Marxist and Marxian approach was taken as a theoretical framework, in addition the data analysis technique was dialectical hermeneutics. The implications of the political and economic situation for higher education and its effects on teaching work was recurrent in the speech of teachers and elected for this article due to its relevance in the current political context of profound changes in public higher education and in teaching work.
References
BITTAR, M.; BITTAR, M. História da Educação no Brasil: a escola pública no processo de democratização da sociedade. Acta Scientiarum Education, Maringá, v. 34, n. 2, p. 157-168, ago. 2012.
CISLAGHI, J.F.; CRUZ, J.B.; SANTOS, M.C.; MENDONÇA, T.S.; FERREIRA, F.G. Não é um uma crise, é um projeto: A politica de educação do governo Bolsonaro. In: 16º CONGRESSO BRASILEIRO DE ASSISTENTES SOCIAIS, 16., 2019, Brasília. Anais[...]. Brasília: 2019. p. 1-9.
COUTINHO, M. C.; MAGRO, M. L. P. D.; BUDDE, C. Entre o prazer e o sofrimento: um estudo sobre os sentidos do trabalho para professores universitários. Psicologia: Teoria e Prática, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 154-167, ago. 2011.
FONSECA, R. M. Democracia e acesso à universidade no Brasil: um balanço da história recente (1995-2017). Educar em Revista [online], Curitiba, v. 34, n.71, p. 299-307, set./out. 2018.
GRADELLA JÚNIOR, O. Sofrimento psíquico e trabalho intelectual. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 133-148, jan. 2010.
KERGOAT, D. Divisão Sexual do Trabalho e Relações Sociais de Sexo. 2003.
LEHER, R. Autoritarismo contra a universidade: o desafio de popularizar a defesa da educação pública. São Paulo: Fundação Rosa Luxemburgo, Expressão Popular, 2019.
MANCEBO, D.; MAUÉS, O.; CHAVES, V. L. J. C. Crise e reforma do Estado e da Universidade Brasileira: implicações para o trabalho docente. Educar em Revista, Curitiba, n. 28, p. 37-53, 2006.
MINAYO, M. C. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo. Hucitec, 2010.
SENA JÚNIOR, C. Z. Obscurantismo e anticientificismo no brasil bolsonarista: anotações sobre a investida protofascista contra a inteligência e a ciência no brasil. Cadernos do GPOSSHE On-Line, v. 3, n. 1, p. 21-49, out. 2019.
SGUISSARDI, V; SILVA JÚNIOR, JR. O trabalho intensificado nas federais: pós-graduação e produtivismo acadêmico. 2. Ed. Uberlândia. Navegando Publicações, 2018.
SILVA JÚNIOR, J. R. The new Brazilian university: a busca por resultados comercializáveis: para quem?. São Paulo: Projeto Editorial Práxis, 2017.
SILVA JUNIOR, J. R.; LUCENA, C. A. O tempo, o trabalho e o ser social professor-pesquisador. Educação e Filosofia (UFU. Impresso), v. 28, p. 445-472, 2014.
SILVA JÚNIOR, J.R.; MANCEBO, D. Considerações sobre a universidade (nos Estados Unidos e Brasil) e a financeirização da economia mundial. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 8, n.1, p. 91-100, jul. 2016.
SILVA, A. A. R. Contrarreforma da educação superior brasileira: a expansão e a privatização do ensino. In: VI SEMINÁRIO CETROS, 2018, Ceará. Anais [...]. Ceará: UECE, 2018. p. 1-14.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyrights for articles published in this journal are the author's, with first publication rights for the journal. Due to appearing in this Public Access Magazine, the articles are free to use, with their own attributions, in educational, professional and public management applications. The Magazine adopted the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. This license allows you to copy, distribute and reproduce in any medium, as well as adapt, transform and create from this material, provided that for non-commercial purposes and that due credit is given to the authors and the source, a link to the Creative License is inserted. Commons and whether changes have been made. In such cases, no permission is required from the authors or editors. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or a book chapter).
