Repressive education and emancipatory education: notes about autoritarian personality and its consequences in education
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-0259.2021.e77659Abstract
The object of this study is repressive education as an institution of the social structure and how to reflect, in these social conditions, on an emancipatory education. The concept of education that we assume here is that our socialization process forms our perception and our conception of the world, in a dynamic that extends from birth to death. Educating implies preparing for a civilization project, which reveals the political content of the educational process. To develop this study, we return to the interdisciplinary research of the Group of sociologists and psychologists published in 1950 on the authoritarian personality, in order to explain the phenomenon of prejudice and its traits in the personality formation, not only from a socio-psychological perspective, but also from a political and educational perspective. It should be noted the relevance of the topic before the rise of conservative and reactionary movements at the beginning of this century.
References
ADORNO R. N. S. T.; FRENKEL-BRUNSWIK E.; LEVINSON D. J. La personalita autoritaria. La misurazione dele tendenze ideologiche. [S. l.]: Edizioni di Comunita, 1997.
ADORNO, T. W. Educação após Auschwitz. In: ADORNO, T. W. Sociologia. São Paulo: Ática, 1986. p. 33-45.
ADORNO, T. W. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.
ADORNO, T. W. Introdução à Sociologia. São Paulo: Editora UNESP, 2008.
ANTUNES, R. Da pragmática da especialização fragmentada à pragmática da liofilização flexibilizada: as formas da educação no modo de produção capitalista. Germinal, Marxismo e educação em debate, Salvador, v. 1, n. 1, p. 25-33, jun. 2009.
BENJAMIN, W. Obras Escolhidas I: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1985.
BENJAMIN, W. Obras Escolhidas II: Rua de Mão Única. São Paulo: Brasiliense, 1987.
BORON, A. A Coruja de Minerva: mercado contra democracia no capitalismo contemporâneo. Petrópolis: Vozes, 2001.
BUCK-MORSS, S. Dialética do Olhar: Walter Benjamin e o Projeto das Passagens. Belo Horizonte: UFMG, 2002.
COHN, G. Apresentação à Edição Brasileira: a Sociologia como Ciência Impura. In: ADORNO, T. W. Introdução à Sociologia. São Paulo: Editora UNESP, 2008. p. 19-34.
CROCHIK, J. L. Personalidade Autoritária e pesquisa empírica com a escala F: alguns estudos brasileiros. Revista Impulso, Piracicaba, v. 27, n. 69, p. 49-64, 2017. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/impulso/article/view/3325. Acesso em: 18 ago. 2020.
DARDOT, Pierre e LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
DIAS, E. F. Revolução passiva e modo de vida: ensaio sobre as classes subalternas, o capitalismo e a hegemonia. São Paulo: Sundermann, 2012.
FREUD, S. Psicologia das massas e análise do eu e outros textos (1020-1923). São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
GALEANO, Eduardo. O Livro dos Abraços. Porto Alegre: L & PM, 2002.
GONÇALVES, M. A. Prefácio. In: LEINER, P. C. O Brasil no espectro de uma guerra híbrida: militares, operações psicológicas e políticas em uma perspectiva etnográfica. São Paulo: Alameda, 2020.
GRAMSCI, A. Quaderni del Carcere. Torino: Einaudi, 1978.
HORKHEIMER, M. Prefácio. In: ADORNO R. N. S. T.; FRENKEL-BRUNSWIK E.; LEVINSON, D. J. La personalita autoritária: la misurazione dele tendenze ideologiche. [S. l.]: Edizioni di Comunita, 1997.
JERVIS, Giovanni. Introduzione. In: ADORNO, Theodor W. et. al. (Orgs.) La personalità autoritaria. Milano: Mondadori, 1997, v. 1.
MARX, K. Sobre a questão judaica. São Paulo: Boitempo, 2010.
SCHLESENER, A. H. Educação repressiva: as várias formas de repressão na formação da sociedade. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2019a.
SCHLESENER, A. H. Mosaicos, colagens, desvios, passagens: a educação a partir de Walter Benjamin. Curitiba: Editora UTP, 2019b.
STEFANUTO, J. R. R.; BUENO, S. F. A recusa dos direitos humanos como manifestação de ressentimento e autoritarismo. RIDH, Bauru, v. 8, n. 1, p. 33-44, 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyrights for articles published in this journal are the author's, with first publication rights for the journal. Due to appearing in this Public Access Magazine, the articles are free to use, with their own attributions, in educational, professional and public management applications. The Magazine adopted the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. This license allows you to copy, distribute and reproduce in any medium, as well as adapt, transform and create from this material, provided that for non-commercial purposes and that due credit is given to the authors and the source, a link to the Creative License is inserted. Commons and whether changes have been made. In such cases, no permission is required from the authors or editors. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or a book chapter).