Work and health-illness of professors from public universities
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-0259.2021.e78014Abstract
This article analyzes the inflows of the work in the health of the professors, based on data from qualitative research, based on the critical-dialectic method, whose methodological path included literature review and field research, carried out using questionnaires and semi-structured interview with 16 professors social workers from public universities in Rio Grande do Norte, from the permanent staff of stricto sensu postgraduate programs. Addresses, initially, the social determinations of health with a focus on work; then it presents a brief characterization of the subjects of the research; and, finally, it analyzes the relationship between the interviewees' life and work concrete situation and the health-illness process. The results show that the working conditions of the professors in public universities are exhausting and affect in the illness of these workers, although, commonly, the links between working life and the health situation are not formally established and registered, and / or they are not always made visible.
References
ALBUQUERQUE, G. S. C; SILVA, M. J. S. Sobre a saúde, os determinantes da saúde e a determinação social da saúde. Revista Saúde em Debate. Rio de Janeiro, n. 103, v. 38. p. 953-965, 2014. DOI https://doi.org/10.5935/0103-1104.20140082.
ANTUNES, R, PRAUN L. A sociedade dos adoecimentos no trabalho. Serviço Social e Sociedade, São Paulo, n. 123, p. 407-427, jul./set. 2015.
ARAÚJO, T. M. et al. Mal-estar docente: avaliação de condições de trabalho e saúde em uma instituição de ensino superior. Revista Baiana Saúde Pública, Salvador, n. 1, v. 29, p. 6-21, jan./jun. 2005. DOI http://dx.doi.org/10.1590/0101-6628.030.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BARROS, C. M. R. O trabalho docente e o processo de adoecimento no curso de educação física da Universidade do Estado do Pará. 2014. 103 f. Dissertação (Mestrado em educação) Universidade do Estado do Pará, Belém, 2014.
BRASIL. Lei nº 8.080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 20 set. 1990.
FORATTINI, C. D.; LUCENA, C. Adoecimento e sofrimento docente na perspectiva da precarização do trabalho. Laplage em Revista, Sorocaba, n. 2, v. 1, p. 32- 47, maio/ago. 2015. DOI http://dx.doi.org/10.24115/S2446-622020151219p.32-47.
GOUVÊA, L. A. V. N. de. As condições de trabalho e o adoecimento de professores na agenda de uma entidade sindical. Revista Saúde em Debate. Rio de Janeiro, v. 40, n. 111. p. 206-219, out./dez. 2016. DOI https://doi.org/10.1590/0103-1104201611116.
LEITE, J. L. Produtivismo acadêmico e adoecimento docente: duas faces da mesma moeda. In: FERREIRA, A. V. et al (org.). Precarização do trabalho e saúde docente nas universidades públicas brasileiras. Fortaleza: EdUECE, 2015. p. 73-78.
LIMA, R. de L. Docência e Serviço Social: condições de trabalho e saúde. Temporalis, v. 16, n. 31, p. 261-279, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/temporalis/article/view/12200/10108. Acesso em: 10 dez. 2020.
MARX, K. O capital: crítica da economia política. Livro I. São Paulo: Bertrand Brasil, 1987.
PINHEIRO, T. M. M. et al. Saúde do trabalhador. In: CAMPOS, G. W. S. et al (org.). Tratado de Saúde Coletiva. São Paulo: Hucitec, 2012. p. 935-964.
QUEIRÓZ, M. de F. F.; EMILIANO, L. L. Ser docente no Século XXI: o trabalho em uma universidade pública brasileira. Revista Katálysis, Florianópolis, v. 23, n. 3. p. 687-699, set./dez. 2020. DOI https://doi.org/10.1590/1982-02592020v23n3p687.
SADER, E.; GENTILI, P. (org.). Pós-neoliberalismo: As políticas sociais e o Estado democrático. São Paulo: Paz e Terra, 1995.
SELIGMANN-SILVA, E. Trabalho e desgaste mental: o direito de ser dono de si mesmo. São Paulo: Cortez; 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyrights for articles published in this journal are the author's, with first publication rights for the journal. Due to appearing in this Public Access Magazine, the articles are free to use, with their own attributions, in educational, professional and public management applications. The Magazine adopted the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. This license allows you to copy, distribute and reproduce in any medium, as well as adapt, transform and create from this material, provided that for non-commercial purposes and that due credit is given to the authors and the source, a link to the Creative License is inserted. Commons and whether changes have been made. In such cases, no permission is required from the authors or editors. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or a book chapter).