Work mediated by digital platforms and asymmetries in communication relationships

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-0259.2022.e82596

Abstract

The aim of this article is to discuss the communication relationships established in the context of food delivery
work mediated by digital platforms, specifically considering the case of the iFood company in Brazil. It is a proposal that
seeks to reflect how the before-mentioned company chooses, in the design and interface of its app, for a limited interaction
with the workers who carry out the delivery work. It can be said that, in this sense, there is an information asymmetry in the
relationships between the digital platform company and the so-called “delivery riders”, since the company has a monopoly
of information in the work process managed and algorithmically controlled by itself. The discussion presented in this article
is based on the results of an empirical research carried out with workers who used the iFood company’s delivery app in the
southern Brazil, in 2020, in the context of the COVID-19 pandemic.

Author Biographies

Claudia Nociolini Rebechi, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Doutora e mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). É professora do Departamento Acadêmico de Linguagem e Comunicação (DALIC) e do Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade (PPGTE) na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR).

Camilla Voigt Baptistella, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Graduada em Ciências Econômicas pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) e mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade (PPGTE) na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR).

References

ABILIO, L. C. et al. Condições de trabalho em empresas de plataforma digital: os entregadores por aplicativo durante a Covid-19.

São Paulo: REMIR, 2020.

ABILIO, L. C. Plataformas digitais e uberização: a globalização de um Sul administrado? Revista Contracampo, [S. l.], v. 39, n. 1, 2020.

ABILIO, L. C. Uberização: a era do trabalhador just-in-time? Estudos Avançados, São Paulo, v. 34, n. 98, p. 111-126, 2020a.

ALMEIDA, P. F.; CARDOSO, A. C. M. A essência rebelde do “Breque dos Apps”. Outras Palavras, São Paulo, 8 jul. 2020. Disponível

em: https://outraspalavras.net/outrasmidias/a-essencia-rebelde-do-breque-dos-apps/. Acesso em: 23 fev. 2021.

BAPTISTELLA, Camilla Voigt. Pra quem tem fome: vigilância e controle algorítmicos no processo de trabalho de um aplicativo de

entrega em Curitiba. 2021. Dissertação (Mestrado em Tecnologia e Sociedade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba,

Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25400. Acesso em: 27 jun. 2021.

BRAVERMAN, H. Trabalho e capital monopolista: a degradação do trabalho no século XX. Rio de Janeiro: LTC, 1987.

BUCHER, T. Algoritmos como um devir: uma entrevista com Taina Bucher. Parágrafo, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 165–170, 2018.

CASILLI, A. En attendant les robots: enquête sur le travail du clic. Paris: Seuil, 2019.

DE STEFANO, V. The Rise of the “Just-in-Time Workforce”: On-Demand Work, Crowd Work and Labour Protection in the “Gig-

Economy”. SSRN Electronic Journal, [S. l.], 2015. Disponível em: http://www.ssrn.com/abstract=2682602. Acesso em: 31 jan. 2020.

GILLESPIE, T. A relevância dos algoritmos. Parágrafo, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 95–121, 2018.

IFOOD. Termos de uso do App. Portal do Entregador. 2020. Disponível em: https://entregador.ifood.com.br/termosdeuso/. Acesso

em: 16 ago. 2020.

JURNO, A. C.; DALBEN, S. Questões e apontamentos para o estudo de algoritmos. Parágrafo, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 17–29, 2018.

OLIVEIRA, C. et al. Tudo no aplicativo. Exame, São Paulo, n. 1183, p. 18–29, 2019.

OLIVEIRA, F. De. Crítica à razão dualista / O ornitorrinco. São Paulo: Boitempo, 2003.

RECLAME AQUI. iFood – Reclame Aqui. 2021. Disponível em: https://www.reclameaqui.com.br/empresa/ifood/. Acesso em: 22

jun. 2021.

ROSENBLAT, A.; STARK, L. Algorithmic Labor and Information Asymmetries: A Case Study of Uber’s Drivers. International Journal

of Communication, [S. l.], v. 10, p. 3758–3784, 2016.

TRABALHADOR enfrenta fila de espera para se tornar entregador em aplicativos. Época Negócios, São Paulo, 19 jul. 2020. Disponível

em: https://epocanegocios.globo.com/Carreira/noticia/2020/07/epoca-negocios-trabalhador-enfrenta-fila-de-espera-para-se-tornarentregador-

em-aplicativos.html. Acesso em: 29 jun. 2021.

UBER. Fatos e Dados sobre a Uber. Brasil, 27 ago. 2020. Disponível em: https://www.uber.com/pt-BR/newsroom/fatos-e-dadossobre-

uber/. Acesso em: 7 set. 2021.

VAN DOORN, N. Platform labor: on the gendered and racialized exploitation of low-income service work in the “on-demand” economy.

Information, Communication & Society, [s.l.] v. 20, n. 6, p. 898-914, 2017.

Published

2022-01-20