Translation of racial theories in the Brazilian context
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-0259.2022.e83356Keywords:
Transtornos fóbicos, Timidez, Atividade motora, Comportamento do adolescente, Formação de conceito, Phobic disorders, Shyness, Motor activity, Adolescent behavior, Concept formationAbstract
The research aims at the formation of racial relations in Brazil, starting from the analysis of the inclusion of racial theories in the context of a country marked by miscegenation. The starting point was to reflect on its formation from the postindependence conjuncture, when it was necessary to think of a new identity for the people who were already condemned by racial mixing. The investigation was carried out through bibliographic research, seeking to reorganize a possible path taken by the formation of racism in Brazil, starting from the reflection of the scientific prism of the explanations of the differences between the races and how they were inserted in the social thought of the time.
References
ALMEIDA, S. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte: Letramento, 2018.
BRASIL. [Constituição (1934)] Constituição da República dos Estados Unidos do Brasil. Rio de Janeiro, RJ: Presidência da República, [1934]. Não paginado. Disponível em: Http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao34.htm. Acesso em: 24 jul. 2021.
COSTA, H. Horizontes raciais: a ideia de raça no pensamento social brasileiro – 1880-1920. 2004. 148 p. Dissertação (Mestrado em História) – Instituto de Filosofia e Ciência Humanas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2004. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/14074/000426320.pdf. Acesso em: 19 jan. 2022.
DIAS, R. F. Guerra de titãs: a disputa entre o discurso médico e jurídico sobre o crime, criminoso e responsabilidade penal. In: FONSECA, R. M. Nova história brasileira do direito: ferramentas e artesanias. Curitiba: Juruá, 2012. p. 171-196.
DOMINGUES, H. M. B.; SÁ, M. R. As controvérsias Evolucionistas no Brasil do século XIX. In: DOMINGUES, H. M. B.; SÁ, M. R. A recepção do Darwinismo no Brasil. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2003. p. 97-123.
GOULD, S. Jay. A falsa medida do homem. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
ROCHA, S. A educação como projeto de melhoramento racial: uma análise do art. 138 da constituição de 1934. Revista Eletrônica de Educação, v. 12, n. 1, p. 61-73, jan./abr. 2018. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/viewFile/2116/668. Acesso em: 24 jul. 2021.
ROMERO, S. O evolucionismo e o positivismo no Brasil. Rio de Janeiro: Livraria Clássica de Álvares & C, 1895.
SCHNEIDER, A. L. O Brasil de Sílvio Romero: Uma leitura da população brasileira no final do século XIX. Viagens, viajantes e deslocamentos. Projeto História, online, n. 42, p.163-183, 2011.
SCHWARCZ, L. M. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil 1870-1930. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
SILVEIRA, R. Os selvagens e a massa: papel do racismo científico na montagem da hegemonia ocidental. AfroAsia, online, n. 23, p. 87-144 1999. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/afroasia/article/view/20980. Acesso em: 19 jan. 2022.
TAMANINI, P. A.; MORAIS, A. M. de. O ensino de história e as imagens postas: a Redenção de Caim como fonte de (des)informação sobre a escravidão no Brasil. In: TAMANINI, P. A.; MORAIS, A. M. de. Proposituras: ensino e saberes sob um enfoque interdisciplinar. São Carlos: Pedro e João Editores, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyrights for articles published in this journal are the author's, with first publication rights for the journal. Due to appearing in this Public Access Magazine, the articles are free to use, with their own attributions, in educational, professional and public management applications. The Magazine adopted the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. This license allows you to copy, distribute and reproduce in any medium, as well as adapt, transform and create from this material, provided that for non-commercial purposes and that due credit is given to the authors and the source, a link to the Creative License is inserted. Commons and whether changes have been made. In such cases, no permission is required from the authors or editors. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or a book chapter).
