Curricularization of extension: the reality of ABEPSS Southern Region I

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-0259.2024.e97048

Keywords:

Extension, Curricularization, Social Work, Southern Region 1, ABEPSS

Abstract

The aim is to reflect on the particularities of the extension curricularization process in the Academic Training Units of Paraná, Santa Catarina and Rio Grande do Sul. The data analyzed here was extracted from the mappings and activities organized by the ABEPSS South I regional office between 2021 and 2023. This is an urgent issue given the numerous challenges and the need to incorporate university extension into the curricula of Social Work courses in a qualified manner. The results collected indicate its importance within professional training and work; promoting ongoing debates so that we can achieve extension practices that consolidate the tripod of higher education and truly respond to social demands. They also show the need to overcome institutional bureaucratic processes in order to guarantee a concept of extension that is linked to the struggles and resistance instituted by the working class.

Author Biographies

Diego Tabosa da Silva, Montes Claros State University

Doutor em Serviço Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).
Docente do Curso de Serviço Social da Universidade Estadual de Montes Claros (Departamento de Política
e Ciências Sociais).

Kathiuscia Aparecida Freitas Pereira Coelho, Londrina State University

Doutora em Serviço Social e Política Social pela Universidade Estadual de Londrina (UEL).
Docente do Departamento de Serviço Social da Universidade Estadual de Londrina (UEL).

Monique Bronzoni Damascena, Federal University of Pampa

Doutora em Serviço Social pelo Programa de Pós-Graduação em Serviço Social (PPGSS/PUCRS).
Professora adjunta do curso de Serviço Social na Unipampa/Campus São Borja.

Sandra Lourenço de Andrade Fortuna, Londrina State University

Doutora em Serviço Social pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2008).
Professora Associada da Universidade Estadual de Londrina, Departamento de Serviço Social (UEL).

References

ABESS – Associação Brasileira de Ensino de Serviço Social. Diretrizes Gerais para o Curso de Serviço Social. 1997 Disponível em: https://www.abepss.org.br/arquivos/textos/documento_201603311138166377210.pdf. Acesso em: 25 set. 2023.

ABEPSS – Associação Brasileira de Ensino e Pesquisa em Serviço Social. Política Nacional de Estágio. (2009). Disponível em: https://www.abepss.org.br/arquivos/textos/documento_201603311145368198230.pdf. Acesso em: 25 set. 2023.

ABEPSS – Associação Brasileira de Ensino e Pesquisa em Serviço Social. Curricularização da extensão e Serviço Social. 2022. Disponível em: https://www.abepss.org.br/arquivos/anexos/curricularizacao-da-extensao-e-servico-social_final-202301261913054487670.pdf. Acesso em: 25 set. 2023.

BERTOLLO, K. Extensão universitária e a curricularização da extensão: considerações sobre a formação em serviço social. Alemur, v. 6, p. 148–163, 2021.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 27 out. 2022.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 1996. Disponível em: https://www.geledes.org.br/wp-content/uploads/2009/04/lei_diretrizes.pdf. Acesso em 10 out. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n° 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Plano Nacional de Educação 2001–2010. 2001. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm. Acesso em: 27 set. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 27 out. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação Câmara de Educação Superior. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Disponível em: de: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/pdf/CNE_RES_CNECESN72018.pdf. Acesso em: 17 out. 2023.

FORPROEX – Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Política Nacional de Extensão Universitária. 2012. Disponível em: https://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-ebook.pdf. Acesso em: 09 set. 2023.

FORPROEX – Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Plano Nacional de Extensão. 2019. Disponível em: http://www.prae.ufrpe.br/sites/prae.ufrpe.br/files/pnextensao_1.pdf. Acesso em: 08 out. 2023.

IAMAMOTO, M. V. O serviço social na contemporaneidade: trabalho e formação profissional! 3. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

MARINI, R. M. A Constituição de 1988. 1988. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/marini/1988/mes/constituicao.html. Acesso em: 27 out. 2022.

PAULO NETTO, J. A construção do projeto ético-político do serviço social frente à crise contemporânea: crise contemporânea, questão social e serviço social. 1999. Disponível em: http://www.ssrede.pro.br/wp-content/uploads/2017/07/projeto_etico_politico-j-pnetto_.pdf Acesso em: 25 out. 2023.

Published

2024-08-19