Scenes of dissent in the poetry of Golgona Anghel: a dialogue with Jacques Rancière

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2025.e102834

Keywords:

dissent, poetic gestures, scene of the word, time and politics

Abstract

This article is dedicated to analyzing the ways of narrating “dissensus”, a concept proposed by Jacques Rancière, in the writings of contemporary Portuguese poet Golgona Anghel. In the works Like a plastic flower in a butcher’s shop window (2013), I came because they paid me (2011) and Swim in the little ones’ pool (2017), poems that maintain a narrative dialogue with the “rationality of dissent” will be analyzed. Rancière resorts to a detailed analysis of aesthetic effectiveness when associated with political action in its origin: the recognition of non-equality and the importance of breaking with the “scenes of words” that maintain the “machine of explanation”, based on the class struggle and, at the same time, on its perpetuation.

 

Author Biography

Júlia Dutra Izidoro, Fluminense Federal University

Mestra em Literatura portuguesa e africanas de Língua portuguesa pela Universidade Federal Fluminense (UFF); pesquisa de poesia contemporânea comparada à filosofia e política.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é a filosofia. Trad. de Andrea Santurbano e Patrícia Peterle. São Paulo: Boitempo, 2022.

ALVES, Ida; PEDROSA, Celia. Poesia contemporânea: voz, imagem, materialidades. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016.

ANGHEL, Golgona. A metafísica do medo: leituras da obra de Al Berto. 2008. Tese (Doutorado em Estudos Portugueses) – Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2008.

ANGHEL, Golgona. Vim porque me pagavam. Lisboa: Mariposa Azul, 2011.

ANGHEL, Golgona. Como uma flor de plástico na montra de um talho. Porto: Assírio & Alvim, 2013.

ANGHEL, Golgona. Nadar na piscina dos pequenos. Porto: Assírio & Alvim, 2017.

BERTO, Al. O medo. 2. ed. Lisboa: Assírio e Alvim, 2000.

GOMES, Daniel de Oliveira. Golgona Anghel. Do realismo satírico à poética vadia. Abril, v. 12, n. 24, p. 129-142, jan./jun. 2020. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistaabril/article/view/32919 : Acesso em: 23 jan. 2024.

GUERREIRO, António. No bordel das musas. Público, 31 jul. 2013. Disponível em: https://www.publico.pt/2013/07/31/culturaipsilon/noticia/no-bordel-das-musas-1659271 . Acesso em: 23 jan. 2024.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Trad. de Enio Paulo Giachini. Petrópolis: Vozes, 2017.

LOPES, Silvina Rodrigues. Literatura, defesa do atrito. Belo Horizonte: Chão de Feira, 2022.

MOISÉS, Massaud. A literatura portuguesa. São Paulo: Editora Cultrix, 2013.

MONASTA, Attilio. Antonio Gramsci. Trad. de Paolo Nosella. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

NAVA, Luís Miguel. Poesia Completa. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 2002.

SALES, Paulo Alberto da Silva. Cenas da escrita distópica em Golgona Anghel. Desassossego: literatura, artes e doença, v. 3, n. 25, p. 97 a 111, jan./jun. 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/desassossego/article/view/185806 . Acesso em 23 jan. 2024.

RANCIÈRE, Jacques. A noite dos proletários. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.

RANCIÈRE, Jacques. O desentendimento. Trad. de Ângela Leite Lopes. São Paulo: Editora 34, 1996.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Trad. de Lílian do Valle. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do Sensível: estética e política. Trad. de Mônica Costa Netto. São Paulo: Editora 34, 2005.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. Trad. de Ivone C. Benedetti. São Paulo: Martins fontes, 2019.

RANCIÉRE, Jacques; JDEY, Adnen. O método da cena. Trad. de Ângela Marques. Belo Horizonte: QuixoteDo, 2021.

Published

2025-06-16

How to Cite

IZIDORO, Júlia Dutra. Scenes of dissent in the poetry of Golgona Anghel: a dialogue with Jacques Rancière. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 30, p. 01–17, 2025. DOI: 10.5007/2175-7917.2025.e102834. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/102834. Acesso em: 28 dec. 2025.

Issue

Section

Articles