Scenes of dissent in the poetry of Golgona Anghel: a dialogue with Jacques Rancière
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7917.2025.e102834Keywords:
dissent, poetic gestures, scene of the word, time and politicsAbstract
This article is dedicated to analyzing the ways of narrating “dissensus”, a concept proposed by Jacques Rancière, in the writings of contemporary Portuguese poet Golgona Anghel. In the works Like a plastic flower in a butcher’s shop window (2013), I came because they paid me (2011) and Swim in the little ones’ pool (2017), poems that maintain a narrative dialogue with the “rationality of dissent” will be analyzed. Rancière resorts to a detailed analysis of aesthetic effectiveness when associated with political action in its origin: the recognition of non-equality and the importance of breaking with the “scenes of words” that maintain the “machine of explanation”, based on the class struggle and, at the same time, on its perpetuation.
References
AGAMBEN, Giorgio. O que é a filosofia. Trad. de Andrea Santurbano e Patrícia Peterle. São Paulo: Boitempo, 2022.
ALVES, Ida; PEDROSA, Celia. Poesia contemporânea: voz, imagem, materialidades. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016.
ANGHEL, Golgona. A metafísica do medo: leituras da obra de Al Berto. 2008. Tese (Doutorado em Estudos Portugueses) – Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2008.
ANGHEL, Golgona. Vim porque me pagavam. Lisboa: Mariposa Azul, 2011.
ANGHEL, Golgona. Como uma flor de plástico na montra de um talho. Porto: Assírio & Alvim, 2013.
ANGHEL, Golgona. Nadar na piscina dos pequenos. Porto: Assírio & Alvim, 2017.
BERTO, Al. O medo. 2. ed. Lisboa: Assírio e Alvim, 2000.
GOMES, Daniel de Oliveira. Golgona Anghel. Do realismo satírico à poética vadia. Abril, v. 12, n. 24, p. 129-142, jan./jun. 2020. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistaabril/article/view/32919 : Acesso em: 23 jan. 2024.
GUERREIRO, António. No bordel das musas. Público, 31 jul. 2013. Disponível em: https://www.publico.pt/2013/07/31/culturaipsilon/noticia/no-bordel-das-musas-1659271 . Acesso em: 23 jan. 2024.
HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Trad. de Enio Paulo Giachini. Petrópolis: Vozes, 2017.
LOPES, Silvina Rodrigues. Literatura, defesa do atrito. Belo Horizonte: Chão de Feira, 2022.
MOISÉS, Massaud. A literatura portuguesa. São Paulo: Editora Cultrix, 2013.
MONASTA, Attilio. Antonio Gramsci. Trad. de Paolo Nosella. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.
NAVA, Luís Miguel. Poesia Completa. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 2002.
SALES, Paulo Alberto da Silva. Cenas da escrita distópica em Golgona Anghel. Desassossego: literatura, artes e doença, v. 3, n. 25, p. 97 a 111, jan./jun. 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/desassossego/article/view/185806 . Acesso em 23 jan. 2024.
RANCIÈRE, Jacques. A noite dos proletários. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.
RANCIÈRE, Jacques. O desentendimento. Trad. de Ângela Leite Lopes. São Paulo: Editora 34, 1996.
RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Trad. de Lílian do Valle. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do Sensível: estética e política. Trad. de Mônica Costa Netto. São Paulo: Editora 34, 2005.
RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. Trad. de Ivone C. Benedetti. São Paulo: Martins fontes, 2019.
RANCIÉRE, Jacques; JDEY, Adnen. O método da cena. Trad. de Ângela Marques. Belo Horizonte: QuixoteDo, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Júlia Dutra Izidoro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.

Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.