Studies on LGBTQIA+ Cinema in Brazil and Latin American Countries
DOI:
https://doi.org/10.1590/1806-9584-2021v29n370658Abstract
This article presents and analyzes the academic production on the LGBTQIA+ cinema in Brazil and in Latin American countries. The corpus consists of indexed articles found in SciELO and CAPES portals until 2021. We have found 44 research works in which the LGBTQIA+ cinema is studied and observed in the light of both its discourses and its connection to the countries in which the films on the theme have been screened and/or produced. Thus, considering the articles examined, the main theoretical, thematic and methodological outlines presented by such research works were organized.
Downloads
References
ANDRES, Suélen de Souza; JAEGER, Angelita Alice. “O cinema e suas interfaces com gênero, sexualidade e educação física”. Holos, Porto Alegre, ano 32, v. 1, 2016. Disponível em http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/3686/1379. Acesso em 15/03/2018.
AMICOLA, José. Camp y posvanguardia: Manifestaciones culturales de un siglo fenecido. Buenos Aires: Paidós, 2000.
AZEVEDO, Natanael D.; MENEZES, Maria I. B.; SILVA, Djaneide J. A. “Desconstruindo Gênero em ‘Todo Sobre Mi Madre’”. Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade, Foz do Iguaçu, v. 04, n. 03, set.-dez. 2018. Disponível em https://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/1045. Acesso em 10/04/2021.
AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. Dicionário teórico e crítico de cinema. São Paulo: Papirus, 2012.
BARROS, Sulivan C. “Cinema Queer Latinoamericano: diálogos e entrelaçamentos em gênero e (homo)sexualidades por meio dos filmes ‘Plata Quemada’ e ‘Morango e Chocolate’”. Revista de Estudos & Pesquisas sobre as Américas, Brasília, v. 9, n. 2, 2015. Disponível em https://periodicos.unb.br/index.php/repam/article/view/16043. Acesso em 13/03/2018.
BERTRÁN, Dorian. “Fortunas y adversidades del revisionismo: cine queer y contracorrente”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 22, n. 2, 2014. Disponível em http://www.redalyc.org/html/381/38131661018/. Acesso em 14/03/2018.
BESSA, Karla. “Os festivais GLBT de cinema e as mudanças estético-políticas na constituição da subjetividade”. Cadernos Pagu, Campinas, n. 28, 2007, p. 257-283. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-83332007000100012&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em 15/03/2018.
BESSA, Karla. “‘Como cheguei a ser o que sou?’ Uma estética da torção em filmes das décadas de 60 e 70”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 25, 2017. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/ref/v25n1/pt_1806-9584-ref-25-01-00291.pdf. Acesso em 15/03/2018.
BONATTO, Adriana. “Entre lo propio y lo ajeno: modulaciones identitarias fronterizas en Pedro Almodóvar, Eduardo Mendicutti y Luis Antonio de Villena”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 25, n. 3, 2017. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/44845. Acesso em 25/03/2018.
BREDER, Débora; COELHO, Paloma. “Desvelando imagens: o visível e o indizível na pele que habitamos”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 25, n. 3, 2017. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104026X2017000301489&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em 15/03/2018.
COELHO, Paloma. “O gênero do desejo: sexualidade e universo moral no cinema de Pedro Almodóvar”. Iberoamericana, v. 18, n. 67, 2018. Disponível em https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6378415. Acesso em 10/04/2021.
FERREIRA, Glauco. “Margeando artivismos globalizados: nas bordas do Mujeres Al Borde”. Revista Estudos Feministas, v. 23, n. 1, 2015. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104026X2015000100207&script=sci_abstract&tlng=es. Acesso em 13/03/2018.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
GALVÃO-VIANA, Luciene; CARVALHO, Isalena Santos. “Gêneros inteligíveis em cena: o cinema e a produção de verdades sobre os corpos”. Athenea Digital, v. 14, 2014. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/287450310_Generos_inteligibles_en_la_escena_el_cine_y_la_produccion_de_verdades_sobre_los_cuerpos. Acesso em 15/03/2018.
GARCIA, Wilton. “Do cinema brasileiro contemporâneo à diversidade cultural/sexual no país”. Comunicação Midiática, v. 10, n. 1, jan./abr. 2015. Disponível em https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5157170. Acesso em 10/02/2018.
GARCIA, Wilton. “Olhe pra mim de novo: um road movie documental sobre diversidade cultural/sexual”. Doc On-line, n. 19, 2016. Disponível em http://doc.ubi.pt/19/artigos_6.pdf. Acesso em 10/02/2018.
GARCIA, Wilton. “Afeto, imagem e memória no filme ‘Como esquecer’: estudos contemporâneos”. Intercom - RBCC, São Paulo, v. 41, n. 2, maio/ago. 2018a. Disponível em http://portcom.intercom.org.br/revistas/index.php/revistaintercom/article/view/2346. Acesso em 10/04/2021.
GARCIA, Wilton. “Embatimentos poéticos no filme ‘Praia do Futuro’”. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 25, n. 3, set.-out.-nov.-dez 2018b. Disponível em https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/30183. Acesso em 10/04/2021.
GÓIS, João Bôsco Hora. “Homossexualidades projetadas”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v 10, n. 2 2002. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/ref/v10n2/14976.pdf. Acesso em 10/02/2018.
GONZALEZ, Clarissa; LOPES, Luiz P. da M. “Reflexividade metapragmática sobre o cinema de Almodóvar numa interação online: indexicalidade, escalas e entextualização”. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 57, n. 2, maio/ago. 2018. Disponível em https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0103-18132018000201102&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 10/04/2021.
IRINEU, Bruna Andrade; RODRIGUES, Mariana Meriqui. “Militância LGBT, Memória e Extensão Universitária: reconstruindo histórias de resistência a partir da produção de um documentário em Palmas/Tocantins”. Feminismos, Salvador, v. 3, n. 1, 2015. Disponível em http://www.feminismos.neim.ufba.br/index.php/revista/article/view/177. Acesso em 15/03/2018.
JORNAL CORREIO BRAZILIENSE. “Descoberta da orientação sexual ganha o cinema mainstream em ‘Com amor, Simon’”. Brasília, 05/04/2018. Disponível em https://www.uai.com.br/app/noticia/cinema/2018/04/05/noticias-cinema,224989/descoberta-da-orientacao-sexual-ganha-o-mainstream-em-com-amor-simon.shtml. Acesso em 20/04/2018.
LASCH, Markus V.; PEREIRA, Renato B. “À luz de uma revolta. A festa e o after de The Boys in the Band”. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 74, n. 1, 2021. Disponível em https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2175-80262021000100675&script=sci_arttext. Acesso em 15/04/2021.
LEKITSCH, Stevan. Cine Arco-Íris: 100 anos de cinema LGBT nas telas brasileiras. São Paulo: Gls, 2011.
LISBOA FILHO, Flavi Ferreira; MACHADO, Alisson; DIAS, Marlon Santa Maria. “Velhos amores: a representação dos homossexuais idosos em curtas contemporâneos”. Mediação, Belo Horizonte, v. 15, 2013. Disponível em http://www.fumec.br/revistas/mediacao/article/view/1463. Acesso em 20/02/2018.
MALUF, Sônia Weidner. “Corporalidade e desejo: ‘Tudo sobre minha mãe’ e o gênero na margem”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 10, n. 1, 2002. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/ref/v10n1/11633. Acesso em 15/03/2018.
MATTELART, Armand; NEVEU, Érik. Introdução aos estudos culturais. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.
MORENO, Antônio. A personagem Homossexual no cinema brasileiro. Rio de Janeiro: EDUFF, 2002.
NETO, Francisco A. de L.; ACIOLY, Natália Luiza C. L. “O filme ‘Hoje eu quero voltar sozinho’ e o desafio artístico em presença da pluralidade e sensibilidade homossexual no uso das provocações da pós-modernidade”. Cinema & Território, n. 5, 2020. Disponível em https://digituma.uma.pt/handle/10400.13/3033. Acesso em 10/04/2021.
OLIVEIRA, Alcilene C. de. “A rebeldia do cinema de mulheres no Brasil: os desafios de Maria do Rosário Nascimento e Silva, em anos de ditadura civil-militar”. Cadernos Pagu, Campinas, n. 60, 2020. Disponível em https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664557. Acesso em 10/04/2021.
OLIVEIRA, Daniel. “Acesso ao mainstream afirma a diversidade do cinema queer”. O Tempo, 14/01/2018. Disponível em https://www.otempo.com.br/divers%C3%A3o/magazine/acesso-ao-mainstream-afirma-a-diversidade-do-cinema-queer-1.1562401. Acesso em 20/06/2018.
PEIDRO, Santiago. “Reflexiones Acerca de la caída del padre y las minorías sexuales”. Affectio Societatis, v. 10, n. 19, 2013. Disponível em http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/affectiosocietatis/article/view/18001. Acesso em 25/03/2018.
PEIDRO, Santiago. “Dos casos de intersexualidad en el cine argentino”. Sexualidad, Salud y Sociedad - Revista Latinoamericana, Buenos Aires, n. 14, 2013b. Disponível em https://www.scielo.br/j/sess/a/cHVs39bzHLjK8BvzxgVpdKz/?lang=es. Acesso em 10/04/2021.
PEIDRO, Santiago. “Una hermeneutica de sexualidades anti-identitarias en el cine argentino contemporâneo”. Sexualidad, Salud y Sociedad - Revista Latinoamericana, Buenos Aires, n. 28, abr. 2018. Disponível em https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1984-64872018000100178&lng=pt&nrm=iso&tlng=es. Acesso em 10/04/2021.
RHODEN, Valmor; SILVA, Jéssica D.; OLIVEIRA, Valeska M. F. “O documentário como instrumento na educação para combater o preconceito de gênero: o caso Maria Luisa”. Holos, v. 1, 2019. Disponível em http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/7789. Acesso em 10/04/2021.
SANTOS, Ertz C. M. dos. “Fluidez e possibilidades: reflexões múltiplas e decoloniais em torno do filme ‘Corpo Elétrico’, de Marcelo Caetano”. Revista Espaço Acadêmico, v. 19, n. 216, maio/jun. 2019. Disponível em https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/48154. Acesso em 10/04/2021.
SARMET, Érica; BALTAR, Mariana. “Pedagogias do desejo no cinema queer contemporâneo”. Textura, Canoas, v. 18, n. 38, 2016. Disponível em http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/2227. Acesso em 15/03/2018.
SCHMIDT, Saraí; STOCKER, Pamela. “Comunicação, juventude e diversidade”. Eptic, Porto Alegre, v. 15, n. 3, p. 177-189, set.-dez. 2013. Disponível em https://seer.ufs.br/index.php/eptic/article/view/1364. Acesso em 13/03/2018.
SCHOONOVER, Karl; GALT, Rosalind. “Os mundos do cinema queer: da estética ao ativismo”. Art Cultura, Uberlândia, v. 17, n. 30, 2015. Disponível em http://www.artcultura.inhis.ufu.br/PDF30/11_Os_mundos_do_cinema_queer.pdf. Acesso em 13/03/2018.
SEDGWICK, Eve Kosofsky. “A epistemologia do armário”. Tradução de Plínio Dentzien. Cadernos Pagu, Campinas, n. 28, p. 19-54, jan./jun. 2007. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/cpa/n28/03.pdf. Acesso em 19/03/2018.
SIERRA, Jamil; CÉSAR, Maria Rita de Assis. “A criança queer no cinema e as subversões das normas de gênero e sexualidade na escola”. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 24, n. 1, p. 47-60, jan./abr. 2016. Disponível em https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/7036. Acesso em 18/03/2018.
SILVA, Marco Aurélio. “A cidade de São Paulo e os territórios do desejo: uma etnografia do festival Mix Brasil de Cinema e Vídeo da Diversidade Sexual”. EcoPós, Rio de Janeiro, v. 16, n. 3, 2013. Disponível em https://revistas.ufrj.br/index.php/eco_pos/article/view/830. Acesso em 16/03/2018.
SILVA, Marco Aurélio. “Cinema, Antropologia e a construção de mundos possíveis: o caso dos festivais de cinema da diversidade sexual”. Aceno, Cuiabá, v. 2, n. 3, 2015. Disponível em http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/aceno/article/view/2538. Acesso em 13/03/2018.
SILVA, Marco Aurélio. “Tatuagem, deboche e carnaval? Algumas reflexões sobre a política LGBT contemporânea a partir de uma antropologia do cinema e de uma festa que não existe mais”. Teoria e cultura, v. 12, n. 2, 2017. Disponível em https://periodicos.ufjf.br/index.php/TeoriaeCultura/article/view/12310. Acesso em 15/02/2018.
TURNER, Graeme. Cinema como prática social. São Paulo: Summus, 1997.
ZOLTOWSKI, Ana Paula; COSTA, Angelo Brandelli; TEIXEIRA, Marco Antônio; KOLLER, Silvia Helena. “Qualidade metodológica das revisões sistemáticas em periódicos de psicologia brasileiros”. Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 30, n. 1, p. 97-104, jan./mar. 2014. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010237722014000100012&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em 14/02/2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Estudos Feministas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Estudos Feministas is under the Creative Commons International 4.0 Attribution License (CC BY 4.0), that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The license allows:
Sharing (copying and redistributing the material in any support or format) and/or adapting (remixing, transforming, and creating from the material) for any purpose, even if commercial.
The licensor cannot revoke these rights provided the terms of the license are respected. The terms are the following:
Attribution – you should give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate if changes were made. This can be done in several ways without suggesting that the licensor has approved of the use.
Without additional restrictions – You cannot apply legal terms or technological measures that prevent others from doing something allowed by the license.


