Becoming-Woman and Multiple Education: Clarice Cartographies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1806-9584-2021v29n371499

Abstract

The text moves intensive with the literary art of Clarice Lispector to the encounter of sense construction for a multiple education. From the rhizomatic paths of Clarice's women, it aims to break with old representations that legitimize being a woman according to the laws of patriarchy. These paths lead to machining the concept of multiple education in the interweaving of the Philosophy of Difference, with Deleuze and Guattari, and the resonances of post-feminist thought, such as Beauvoir and Butler, in order to weave the relationships between art-gender-education through rhizomatic connections and intensive encounters with the feminist powers of becoming-woman, Clarician writing and the poetic-political becoming as a possibility of fabricating spaces of freedom in the arts of living and educating.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gilcilene Dias da Costa, Universidade Federal do Pará

Gilcilene Dias da Costa (costagilcilene@gmail.com) é professora da Universidade Federal do Pará (UFPA). Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGEDU/UFRGS). Coordenadora do PPG em Educação e Cultura (PPGEDUC/UFPA). Docente do PPG de Doutorado em Educação da Amazônia (PGEDA). Pesquisadora nas áreas de filosofia da diferença, cartografias literárias, devir-mulher, estudos queer, feministas, gênero, sexualidade, antropofagia e educação.

Fabíola de Fátima Igreja, Universidade Federal do Pará

Fabíola de Fátima Igreja (gusmaofabi@gmail.com) é mestra em Educação e Cultura pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Cultura (PPGEDUC-UFPA) na qualidade de Bolsista CAPES. Licenciada em Letras - Habilitação em Língua Portuguesa (CUNTINS/UFPA). Membro do grupo de pesquisa ANARKHOS - Micropolíticas, Arte-Performance e Experimentações Literárias na Educação (CNPq/UFPA). Membro do Coletivo de Mulheres Sumanas (CUNTINS/UFPA).

References

BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo: a experiência vivida. São Paulo: Difusão europeia do livro, 1967.

BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: feminismo e subversão da identidade. 15. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.

DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. São Paulo: Ed. 34, 1997.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia, v. 4. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1997.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. São Paulo: Assírio e Alvim, 2003.

GALLO, Silvio. Deleuze & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

LISPECTOR, Clarice. Água Viva. Rio de Janeiro: Rocco, 1998a.

LISPECTOR, Clarice. A paixão segundo G.H.. Rio de Janeiro: Rocco, 2009.

LISPECTOR, Clarice. Crônicas para jovens: de escrita e de vida. Rio de Janeiro: Rocco Jovens Leitores, 2010.

LISPECTOR, Clarice. Laços de Família. Rio de Janeiro: Rocco, 1998b.

LISPECTOR, Clarice. Um sopro de vida. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.

NASCIMENTO, Evando. Clarice Lispector: uma literatura pensante. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.

RAGO, Margareth. “‘mulher cordial’: feminismo e subjetividade”. Verve: revista semestral autogestionária do Nu-sol, São Paulo, n. 6, p. 279-296, fev. 2004.

SALIH, Sara. Judith Butler e a teoria Queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

STIGGER, Veronica. O útero do mundo. São Paulo: Man, 2016.

Published

2021-12-10

How to Cite

Costa, G. D. da, & Igreja, F. de F. (2021). Becoming-Woman and Multiple Education: Clarice Cartographies. Revista Estudos Feministas, 29(3). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2021v29n371499

Issue

Section

Articles