Women participation in science, technology, engineering and mathematics courses in mozambican higher education

Authors

  • Amalia Alexandre Uamusse Universidade Eduardo Mondlane https://orcid.org/0000-0003-4492-4443
  • Eugenia Flora Rosa Cossa Universidade Eduardo Mondlane
  • Tatiana Kouleshova Universidade Eduardo Mondlane

DOI:

https://doi.org/10.1590/1806-9584-2020v28n168325

Abstract

This study aims to stimulate reflection on gender differences in science, technology, engineering and mathematics (STEM) in higher education, assessing the situation of the years 2013 to 2017. The study seeks to identify the main causes and propose interventions to promote access and increase participation of girls and women. Being a qualitative study, data were collected through analysis of documents and relevant literature focusing on the overall situation of access to higher education of women particularly in STEM courses, considering global and local trends without neglecting the sociocultural, political and historical factors that influence in the choice of courses and/or professions by women. The results indicate that the full participation of women in STEM courses is still a huge challenge in Mozambique, requiring adoption of strategies for the promotion of equal opportunities for women and men to access scientific knowledge in general and in studies and professional practices in the area of STEM.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amalia Alexandre Uamusse, Universidade Eduardo Mondlane

Professora Associada na Faculdade de Ciências da Universidade Eduardo Mondlane, Doutorada em Ciências Naturais com a especialidade de Química Orgânica pela Universidade de Rostock, Alemanha. Actualmente é Vice-Reitora Académica da Universisdade Eduardo Mondlane.

Eugenia Flora Rosa Cossa, Universidade Eduardo Mondlane

Professora Associada na Faculdade de Educação da Universidade Eduardo Mondlane, Doutorada em Ciências de Educação pela Universidades de Western Cape, África do Sul. Actualmente é Directora Nacional do Ensino Superior no Ministério da Ciência e Tecnologia, Ensino Superior e Técnico Profissional.

Tatiana Kouleshova, Universidade Eduardo Mondlane

Professora Associada na Faculdade de Ciências da Universidade Eduardo Mondlane, Doutorada em Ciências Naturais com a especialidade de Química Física e Inorgânica pela Universidade Estatal de Moscovo, União Soviética.

References

BANCO MUNDIAL. Relatório sobre o Desenvolvimento Mundial de Igualdade de Género e Desenvolvimento. Washington, 2012.

BOTTON, Andrea; STREEY, Marlene Neves. “As influências do género na infância: como produzimos meninos e meninas”. In: STREY, Marlene Neves; BOTTON, Andrea; CADONÁ, Eliana; PALMA, Yákara Arrial. Género e Ciclos Vitais: Desafios, Problematizões e Perspectivas. Porto Alegre: EDPUCRS, 2012.

ESTRATÉGIAS internacionais para a igualdade de Género: a Plataforma de Acção de Pequim (1995-2005). (Agenda Global n. 6) Diponível em http://plataformamulheres.org.pt/wp-content/ficheiros/2016/01/Plataforma-Accao-Pequim-PT.pdf. Acesso em 15/03/2019.

CÉSAR, Nilza A. T.; COSSA, Eugenia F. R.; BUQUE, Domingos C.; CHILAULE, Egídio R.; MABASSO, Quiteria M. “Investigando o impacto dos ritos de iniciação no acesso a educação e formação de crianças e adolescentes: o caso da Alta Zambézia”. Revista Científica da Universidade Eduardo Mondlane, v. 1, n. 1, p. 48-62, 2014. (Série Ciências da Educação)

KABEER, Naila. Realidades traslocadas: las jerarquias de género en el pensamento desarrolo. México: Paidós/UNAM, 1998.

KANNY, Allison; SAX, Linda; RIGGERS-PIEHL, Tiffani. “Investigating forty years of STEM research: how explanations for the gender gap have evolved over time”. Journal of Women and Minorities in Science and Engineering, California, v. 20, n. 2, p. 127-148, 2014.

MOÇAMBIQUE. Ministério da Ciência e Tecnologia, Ensino Superior e Técnico Profissional-MCTESTP. Dados Estatísticos sobre o Ensino Superior em Moçambique. Maputo, 2013-2017. Disponível em http://www.mctestp.gov.mz/por/Ensino-Superior/Dados-Estatisticos.

MOÇAMBIQUE. Ministério da Educação-MINED. Relatório do Estudo sobre Género no Ensino Superior em Moçambique. Maputo, 2014.

MOÇAMBIQUE. Ministério da Educação-MINED. Plano Estratégico do Ensino Superior 2012-2020. Maputo, 2012.

PINTO, Érica Jaqueline Soares; DE CARVALHO, Eulina Pessoa; RABAY, Gloria. “As relações de género nas escolhas de cursos superiores”. Revista Tempos e espaços em Educação, São Cristóvão, v. 10, n. 22, p. 47-58, maio/ago. 2017.

UNDP. Relatório do Desenvolvimento Humano 2013. A Ascensão do Programa Humano num Mundo Diversificado. New York, 2013.

UNESCO BRASIL. Decifrar o código: das meninas e mulheres em ciências, tecnologia, engenharia e matemática (STEM). Brasília, 2018.

XU, Yonghong Jade. “Gender Disparity in STEM Disciplines: A Study of Faculty Attrition and Turnover Intentions”. Res High Educ, USA, Springer Science, v. 49, p. 607.624, 2008.

Published

2020-06-05

How to Cite

Uamusse, A. A., Cossa, E. F. R., & Kouleshova, T. (2020). Women participation in science, technology, engineering and mathematics courses in mozambican higher education. Revista Estudos Feministas, 28(1). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2020v28n168325

Issue

Section

Dossiê Mundos de Mulheres 2021: Pensamentos Feministas Afro-Moçambicanos - Ativismos