Women participation in science, technology, engineering and mathematics courses in mozambican higher education
DOI:
https://doi.org/10.1590/1806-9584-2020v28n168325Abstract
This study aims to stimulate reflection on gender differences in science, technology, engineering and mathematics (STEM) in higher education, assessing the situation of the years 2013 to 2017. The study seeks to identify the main causes and propose interventions to promote access and increase participation of girls and women. Being a qualitative study, data were collected through analysis of documents and relevant literature focusing on the overall situation of access to higher education of women particularly in STEM courses, considering global and local trends without neglecting the sociocultural, political and historical factors that influence in the choice of courses and/or professions by women. The results indicate that the full participation of women in STEM courses is still a huge challenge in Mozambique, requiring adoption of strategies for the promotion of equal opportunities for women and men to access scientific knowledge in general and in studies and professional practices in the area of STEM.Downloads
References
BANCO MUNDIAL. Relatório sobre o Desenvolvimento Mundial de Igualdade de Género e Desenvolvimento. Washington, 2012.
BOTTON, Andrea; STREEY, Marlene Neves. “As influências do género na infância: como produzimos meninos e meninas”. In: STREY, Marlene Neves; BOTTON, Andrea; CADONÁ, Eliana; PALMA, Yákara Arrial. Género e Ciclos Vitais: Desafios, Problematizões e Perspectivas. Porto Alegre: EDPUCRS, 2012.
ESTRATÉGIAS internacionais para a igualdade de Género: a Plataforma de Acção de Pequim (1995-2005). (Agenda Global n. 6) Diponível em http://plataformamulheres.org.pt/wp-content/ficheiros/2016/01/Plataforma-Accao-Pequim-PT.pdf. Acesso em 15/03/2019.
CÉSAR, Nilza A. T.; COSSA, Eugenia F. R.; BUQUE, Domingos C.; CHILAULE, Egídio R.; MABASSO, Quiteria M. “Investigando o impacto dos ritos de iniciação no acesso a educação e formação de crianças e adolescentes: o caso da Alta Zambézia”. Revista Científica da Universidade Eduardo Mondlane, v. 1, n. 1, p. 48-62, 2014. (Série Ciências da Educação)
KABEER, Naila. Realidades traslocadas: las jerarquias de género en el pensamento desarrolo. México: Paidós/UNAM, 1998.
KANNY, Allison; SAX, Linda; RIGGERS-PIEHL, Tiffani. “Investigating forty years of STEM research: how explanations for the gender gap have evolved over time”. Journal of Women and Minorities in Science and Engineering, California, v. 20, n. 2, p. 127-148, 2014.
MOÇAMBIQUE. Ministério da Ciência e Tecnologia, Ensino Superior e Técnico Profissional-MCTESTP. Dados Estatísticos sobre o Ensino Superior em Moçambique. Maputo, 2013-2017. Disponível em http://www.mctestp.gov.mz/por/Ensino-Superior/Dados-Estatisticos.
MOÇAMBIQUE. Ministério da Educação-MINED. Relatório do Estudo sobre Género no Ensino Superior em Moçambique. Maputo, 2014.
MOÇAMBIQUE. Ministério da Educação-MINED. Plano Estratégico do Ensino Superior 2012-2020. Maputo, 2012.
PINTO, Érica Jaqueline Soares; DE CARVALHO, Eulina Pessoa; RABAY, Gloria. “As relações de género nas escolhas de cursos superiores”. Revista Tempos e espaços em Educação, São Cristóvão, v. 10, n. 22, p. 47-58, maio/ago. 2017.
UNDP. Relatório do Desenvolvimento Humano 2013. A Ascensão do Programa Humano num Mundo Diversificado. New York, 2013.
UNESCO BRASIL. Decifrar o código: das meninas e mulheres em ciências, tecnologia, engenharia e matemática (STEM). Brasília, 2018.
XU, Yonghong Jade. “Gender Disparity in STEM Disciplines: A Study of Faculty Attrition and Turnover Intentions”. Res High Educ, USA, Springer Science, v. 49, p. 607.624, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Estudos Feministas is under the Creative Commons International 4.0 Attribution License (CC BY 4.0), that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The license allows:
Sharing (copying and redistributing the material in any support or format) and/or adapting (remixing, transforming, and creating from the material) for any purpose, even if commercial.
The licensor cannot revoke these rights provided the terms of the license are respected. The terms are the following:
Attribution – you should give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate if changes were made. This can be done in several ways without suggesting that the licensor has approved of the use.
Without additional restrictions – You cannot apply legal terms or technological measures that prevent others from doing something allowed by the license.