Poetics of the Emancipation of Women in the Goiano Backlands (19th Century)

Authors

  • Paulo Brito do Prado Universidade Federal Fluminense (UFF-RJ)
  • Eliane Martins de Freitas Universidade Federal de Goiás/ Regional Catalão, Catalão, GO http://orcid.org/0000-0002-0438-9346

DOI:

https://doi.org/10.1590/%25x

Abstract

The present text aims to understand how the spaces of instruction and reading existing in the old Goian capital (Goiás), in the second half of the 19th century and the beginning of the 20th century, were (re) appropriated by some women in order to guarantee to them the expression of their experiences. In order to do so, starting from the documentation of the Goyano Literary Cabinet, created in 1864, we sought, through the protagonism of Silvina Ermelinda Xavier de Britto and Jacintha Luiza do Couto Brandão Peixoto, to understand the issues about the education of women, their exercise of reading, an essay on emancipation, represented by the calls for vote from Goiás’ women in 1889 and the tactics handleb by these women in the expectation of exercising their intellectuality, although presented to them as a path full of obstructions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Brito do Prado, Universidade Federal Fluminense (UFF-RJ)

Doutorando em História Social pela Universidade Federal Fluminense (UFF-RJ). Mestre em História Cultural pela Universidade Federal de Goiás (UFG-GO). Especialista em Educação para a Diversidade e Cidadania pela Universidade Federal de Goiás (UFG-GO/CIAR). Graduado em História pela Universidade Estadual de Goiás (UEG-GO). Professor da Rede estadual de ensino de Goiás.

Eliane Martins de Freitas, Universidade Federal de Goiás/ Regional Catalão, Catalão, GO

Possui graduação em História pela UFU (1990), mestrado em História pela UNICAMP (1999) e doutorado em História pela UNESP- Franca (2005). É professora Associado I do Departamento de História e Ciências Sociais da Universidade Federal de Goiás-UFG no Campus Catalão, onde atua desde 1993. Atua como professora formadora em EAD no Curso Gênero e Diversidade na Escola-GDE (CAC/UFG). Na área de História ministra as disciplinas: Teoria e metodologia da História; Didática e Prática de Ensino em História e Metodologia de Pesquisa em HIstória. É professora do Programa de pós-graduação em História, nível mestrado profissional, da UFG/RC. Na pesquisa tem atuando principalmente com os seguintes temas: História Política do Brasil República, ensino de História; História de Goiás; viloência e relações de gênero, história do feminismo no Brasil 

http://lattes.cnpq.br/4342606698698331

Published

2018-08-13

How to Cite

Prado, P. B. do, & Freitas, E. M. de. (2018). Poetics of the Emancipation of Women in the Goiano Backlands (19th Century). Revista Estudos Feministas, 26(2). https://doi.org/10.1590/%x

Issue

Section

Thematic Section