Negotiating Normality(ies): Constructions of Gender Identity among Girls

Authors

  • Jamile Guimarães Universidade de São Paulo
  • Cristiane da Silva Cabral Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.1590/1806-9584-2020v28n60678

Abstract

This study analyzes the construction of the gender identity among adolescent girls, based on their performative dimension. The ethnographic research was carried out in a public school of Middle School, in Salvador, Brazil. The discursive construction of differences, similarities and inequalities between categories of girl is one of the ways in which gender is being (re)constructed and negotiated in everyday interactions. From the background the moral regulation exercised by the peers, it is exposed how each subject positions assimilates, contests and resignifies behaviors and characteristics socially agreed as feminine and masculine. In a continuum of conformities and subversions, “normal”, “forward” and “evolved” exhibit traces of cultural permanence and change, evidencing the markedly contradictory heterogeneity of the constitution of generalized identities.

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Author Biographies

Jamile Guimarães, Universidade de São Paulo

Pós-doutoranda na Faculdade de São Pública da Universidade de São Paulo, na área de Saúde reprodutiva, Gênero, Sexualidade e Sociedade. É bacharel em Sociologia pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), mestre em Saúde Comunitária pelo Instituto de Saúde Coletiva da UFBA e doutora em Saúde Pública pela Faculdade de São Pública da Universidade de São Paulo. Realizou estágio de pesquisa no Centro de Investigação e Estudos de Sociologia do Instituto Universitário de Lisboa (CIES-IUL), em Portugal. Desenvolve investigações interdisciplinares sobre juventude, gênero, sexualidade e promoção da saúde com enfoque nos processos de construção identitária em ambientes de participação social, comunidades empobrecidas e escolares.

Cristiane da Silva Cabral, Universidade de São Paulo

Professora do Departamento Saúde, Ciclos de Vida e Sociedade da Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo. Tem bacharelado em Psicologia, formação de Psicólogo e residência em Saúde Coletiva pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. É doutora em Saúde Coletiva pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro e pós-doutora pelo Núcleo de Estudos de População da Universidade Estadual de Campinas. Tem dedicado seus estudos a temáticas relativas a juventude, relações de gênero, família, contracepção, sexualidade e reprodução sob a perspectiva que integra as metodologias qualitativa e quantitativa de pesquisa.

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Published

2020-12-18

How to Cite

Guimarães, J., & Cabral, C. da S. (2020). Negotiating Normality(ies): Constructions of Gender Identity among Girls. Revista Estudos Feministas, 28(3). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2020v28n60678

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Articles