Critic Comicality and Self-derogatory Laugh: A Study with Female Clowns

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1806-9584-2020v28n61738

Abstract

This paper proposes a reflection on gender issues involving female clowning practices, based on the coexistence and interviews with a group of female clowns in Brazil. It develops the idea that social discourses forge bodies and gender standards, therefore crossing the creative processes in clowning. Founded on the concept of parodistic practices developed by Judith Butler, this work aims to think on the processes of female clowning in its character of parody of oneself, as well as on its reverberations in the creation of a critic and non-self-derogatory comicality. The concept of parody is proposed based on the works of Judith Butler, Linda Hutcheon and Giorgio Agamben as a way of outlining the notion of parody in the quality of critical detachment, and in the possibility of affecting the female artists’ modes of subjectivation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Carolina Muller Fuchs, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

ANA CAROLINA MULLER FUCHS é artista-palhaça, professora de teatro e pesquisadora. É graduada em Educação Artística com habilitação em Artes Cênicas, mestre e doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é professora de teatro do Colégio de Aplicação dessa universidade

Gilberto Icle, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

GILBERTO ICLE é ator, diretor e pesquisador. É graduado em Teatro, mestre e doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente, é professor permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação dessa universidade e no Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade de Brasília. É editor-chefe da Revista Brasileira de Estudos da Presença. Bolsista de Produtividade 1D do CNPq.

References

AGAMBEN, Giorgio. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.

BOLOGNESI, Mário Fernando. “Circo e teatro: aproximações e conflitos”. Sala Preta, São Paulo, v. 6, p. 9-19, 2006.

BOLOGNESI, Mário Fernando. Palhaços. São Paulo: Ed. da Unesp, 2003.

BURNIER, Luís Otávio. A arte de ator: da técnica à representação. 2. ed. Campinas: Ed. da Unicamp, 2009.

BUTLER, Judith. [Entrevista cedida a] Baukje Prins e Irene Costera Meijer. “Como os corpos se tornam matéria: entrevista com Judith Butler”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 155-167, 2002a. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2002000100009/8771. ISSN 1806-9584. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-026X2002000100009. Acesso em 16/09/2020.

BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa de assembleia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

BUTLER, Judith. Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”. Buenos Aires: Paidós, 2002b.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. 12. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

CAMOZZATO, Viviane Castro. “Pedagogias do presente”. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 2, p. 573-593, abr./jun. 2014.

CASTRO, Alice Viveiros de. O elogio da bobagem: palhaços no Brasil e no mundo. Rio de Janeiro: Família Bastos, 2005.

FOUCAULT, Michel. O corpo utópico, as heterotopias. São Paulo: N-1 Edições, 2013.

HUGILL, Beryl. Bring on the clowns. Secaucus: Chartwell Books, 1980.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da paródia: ensinamentos das formas de arte do século XX. Rio de Janeiro: Edições 70, 1985.

JUNQUEIRA, Mariana Rabelo. Da graça ao riso: contribuições de uma palhaça sobre a palhaçaria feminina. 2012. Mestrado (Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas) – Centro de Letras e Artes da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

LECOQ, Jacques. O corpo poético: uma pedagogia da criação teatral. São Paulo: SENAC São Paulo: SESC São Paulo, 2010.

LEITE, Amanda Dias. Aspectos do processo de abertura à participação feminina na palhaçaria brasileira: especificidades da produção carioca nas décadas 1980 e 1990. 2015. Mestrado (Programa de Pós-Graduação em Artes) – Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil. Disponível em https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/EBACABFMX2. Acesso em 16/09/2020.

LOURO, Guacira Lopes. “Gênero e sexualidade: pedagogias contemporâneas”. Pro-Posições [online]. Campinas, v. 19, n. 2, p. 17-23, maio/ago. 2008. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/pp/v19n2/a03v19n2.pdf. e-ISSN 1980-6248. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73072008000200003. Acesso em 16/09/2020.

MIRANDA, Maria Brígida de. “Rainhas, sutiãs queimados e bruxas contemporâneas: reflexões a partir da montagem Vinegar Tom”. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas [online]. Florianópolis, v. 2, n. 11, p. 133-146, dez. 2008. Disponível em http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102112008133/8882. e-ISSN 2358-6958. http://dx.doi.org/10.5965/1414573102112008133. Acesso em 16/09/2020.

NÉIA, Adelvane. “A palavra da monsieur: qual é sua graça palhaça?”. Palhaçaria Feminina, Chapecó, n. 3, p. 85-87, 2015.

REIS, Demian Moreira. Caçadores de risos: o maravilhoso mundo da palhaçaria. Salvador: EDUFBA, 2013.

SALIH, Sara. Judith Butler e a teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

SANTOS, Sarah Monteath dos. Mulheres palhaças: percursos históricos da palhaçaria feminina no Brasil. 2014. Mestrado (Programa de Pós-Graduação em Artes) – Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista, São Paulo, SP, Brasil. Disponível em http://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/108810/000772305.pdf. Acesso em 16/09/2020.

SCHECHNER, Richard. Performance studies: an introduction. 3. ed. London: Routledge, 2013.

SILVA, Erminia. As múltiplas linguagens da teatralidade circense. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICAS, 3, 2003, Florianópolis, ABRACE. Anais… Florianópolis: ABRACE, 2003. p. 38-40.

SILVA, Erminia; ABREU, Luís Alberto de. Respeitável público…: o circo em cena. Rio de Janeiro: FUNARTE, 2009.

Published

2020-12-18

How to Cite

Fuchs, A. C. M., & Icle, G. (2020). Critic Comicality and Self-derogatory Laugh: A Study with Female Clowns. Revista Estudos Feministas, 28(3). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2020v28n61738

Issue

Section

Articles