Mixed and Normal Schools: Coeducation and the Feminization of Teaching in Brazil in the 19th Century

Authors

  • June E. Hahner State University of New York at Albany

DOI:

https://doi.org/10.1590/S0104-026X2011000200010

Abstract

The discussion here presented aims at exploring historical aspects of the place of coeducation at the moment that elementary school teaching changed from a predominantly male occupation, in mid-nineteenth-century, to a feminine career in the 20th century. The education of girls and the feminization of teaching are analyzed as part of the reforms which took place at the end of the 19th century and which can be understood in the context of the spirit of modernization which characterized Brazil at the turn of the last century.

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Author Biography

June E. Hahner, State University of New York at Albany

é doutora em História pela Universidade de Cornell e professora titular (aposentada) do Departamento de História da Universidade Estadual de Nova York, em Albany, onde foi a primeira diretora do programa de estudos sobre a mulher. Entre os seus livros destacam-se Emancipação do sexo feminino: a luta pelos direitos da mulher no Brasil, 1850-1940; Pobreza e política: os pobres urbanos no Brasil, 1870-1920; A mulher brasileira e suas lutas sociais e políticas, 1850-1937; A mulher no Brasil; e Relações entre civis e militares no Brasil, 1889-1898, além de outros livros publicados nos Estados Unidos e vários artigos e capítulos de livros publicados nos dois países.

 

Published

2011-01-01

How to Cite

Hahner, J. E. (2011). Mixed and Normal Schools: Coeducation and the Feminization of Teaching in Brazil in the 19th Century. Revista Estudos Feministas, 19(2), 467. https://doi.org/10.1590/S0104-026X2011000200010

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