Teachers or Women: An Analysis of the Concepts of Gender and Sexuality Among a Group of Pedagogy Students

Authors

  • Ana Paula Costa Faculdade de Americana
  • Paulo Rennes Marçal Ribeiro Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

DOI:

https://doi.org/10.1590/S0104-026X2011000200011

Abstract

This study aims to investigate the concepts of gender of a group of students from the Faculty of Education, who already work as teachers in schools. For this research, a qualitative and analytic-descriptive typology, we used a semi-structured interview with the students. The construction and analysis of the object were based on theoretical studies of Michel Foucault, Joan Scott and Guacira Lopes Louro. We found that these teachers lack a training in theories and discussions focusing on sexuality and gender issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Costa, Faculdade de Americana

É professora de Sociologia, Antropologia e Filosofia da Faculdade de Americana. Possui graduação em Ciências Sociais, especialização em Psicopedagogia e mestrado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), onde integra o Núcleo de Estudos da Sexualidade (NUSEX).

Paulo Rennes Marçal Ribeiro, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

É doutor em Saúde Mental pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e livre-docente em Sexologia e Educação Sexual pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), onde é professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar e coordenador do Núcleo de Estudos da Sexualidade (NUSEX). Foi um dos fundadores e vice-coordenador do GT 23 “Gênero, Sexualidade e Educação” da ANPED.

Published

2011-01-01

How to Cite

Costa, A. P., & Ribeiro, P. R. M. (2011). Teachers or Women: An Analysis of the Concepts of Gender and Sexuality Among a Group of Pedagogy Students. Revista Estudos Feministas, 19(2), 475. https://doi.org/10.1590/S0104-026X2011000200011

Issue

Section

Dossiers