Violence against women in history textbooks (PNLD 2018)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1806-9584-2019v27n358426

Abstract

The article analyzes the representations of violence against women in five History textbooks
approved in the PNLD of 2018 for High School.It is a discursive approach to representations, attentive to the historicity of their elaborations, discourses, values, senses and modes of functioning in the historical knowledge to be taught and learned in schools. The discursive and epistemic order in which such representations are inscribed promotes modes of subjectivation and ways to see, think, feel and treat this violence in the present time. Based on intersectional feminist studies, presents readings and possible approaches to didactic narratives in the classroom, with a view to teaching history to combat violence against women.

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Author Biography

Susane Rodrigues de Oliveira, Universidade de Brasília

É historiadora e professora do Departamento de História da Universidade de Brasília (UnB) desde 2009. Leciona no curso de graduação em História e no Programa de Pós-Graduação em História. Fez mestrado (2002) e doutorado (2006) em História na UnB. Realizou estágio pós-doutoral no Departamento de História da Unicamp (1º/2018) e no Instituto de Investigações Feministas da Universidad Complutense de Madrid (2º/2018). É coordenadora do Laboratório de Ensino de História da UnB e líder do grupo de pesquisa Vozes Femininas (Cnpq/UnB).

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Published

2019-12-20

How to Cite

Oliveira, S. R. de. (2019). Violence against women in history textbooks (PNLD 2018). Revista Estudos Feministas, 27(3). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2019v27n358426

Issue

Section

Articles