Science And Production Of Contemporary Knowledge In View Of Creativity
DOI:
https://doi.org/10.5007/2178-4582.2015v49n1p2Abstract
This article aims to analyze the vision of science and knowledge production in modernity and its transition to the contemporary in the sense of a guided education in creativity that values the several types of knowledge. This is a reflection of bibliographical character with a qualitative approach. Its theoretical foundation brings the perception of concepts of the traditional paradigm within the context of modern science and the current emerging paradigm based on an interdisciplinary and creative vision that contemplates life as whole and the pedagogical practice as production of knowledge. It is noticeable that the contemporary perspective of creativity, in a transforming vision, has sought the reconnection of knowledge involving all areas of humanity, valuing imagination, originality, flexibility, thinking, feeling and learning within the aspects that encompass the fullness of life on the planet.
References
CARNEIRO, Maria Angela Barbato. Criatividade: Potencial a ser desenvolvido em profissionais da Educação Infantil. In: SUANNO, Marilza Vanessa Rosa; DITTRICH, Maria Glória & MAURA, Maria Antonia Pujol. (Orgs.) Resiliência, Criatividade e Inovação: potencialidades transdisciplinares na educação. Goiânia: UEG/Ed. América, 2013. p. 131-146.
KUHN, Tomas Samuel. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 1970. (Col. Debates.) 257 p.
MARCONDES, Danilo. A crise de paradigmas e o surgimento da modernidade. In: BRANDÃO, Zaia. (Org.) A crise dos paradigmas e a educação. 11. ed. – São Paulo: Cortez, 2010. p. 17-31
MAURA, Maria Antonia Pujol. Educação Infantil como estado permanente da criatividade. In: ZWIEREWICZ, Marlene; TORRE, Saturnino de lá. Uma escola para o século XXI: Escolas criativas e resiliência na educação. Florianópolis: Insular, 2009. p. 71-85.
MORAES, Maria. Cândida. O paradigma educacional emergente. Campinas – SP: Papirus, 1997. 239 p.
_____. Ecologia dos saberes: complexidade, transdisciplinaridade e educação: novos fundamentos para iluminar novas práticas educacionais. São Paulo: Antakarana/ WHH – Willis Harman House, 2008. 303 p.
PLASTINO, Carlos Alberto. A crise dos paradigmas e a crise do conceito de paradigma. In: BRANDÃO, Zaia. (Org.) A crise dos paradigmas e a educação. 11. ed. – São Paulo: Cortez, 2010. p. 33-49.
SANTOS, Akiko. Complexidade e transdisciplinaridade em educação: cinco princípios para resgatar o elo perdido. In: SANTOS, Akiko; SOMMERMAN, Américo. (Orgs.) Complexidade e transdisciplinaridade: em busca da totalidade perdida. Conceitos e práticas na educação. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 15-38.
SANTOS, Boaventura Sousa. Um discurso sobre as ciências. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2006. 92 p.
SOMMERMAN, Américo; et al. O que há entre teoria e prática? Há o mundo da vida. In: SANTOS, Akiko; SOMMERMAN, Américo. (Orgs.) Complexidade e transdisciplinaridade: em busca da totalidade perdida. Conceitos e práticas na educação. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 99-126.
SUANNO, João Henrique. Adversidade, resiliência e criatividade: uma articulação oportuna? In: SUANNO, Marilza Vanessa. Rosa; DITTRICH, Maria Glória & MAURA, Maria Antonia Pujol (Orgs.) Resiliência, Criatividade e Inovação: potencialidades transdisciplinares na educação. Goiânia: UEG/Ed. América, 2013. p. 31-42
SUANNO, Marilza Vanessa Rosa; SILVA, Carlos Cardoso. Resiliência, adversidade criadora e educação. In: SUANNO, Marilza Vanessa Rosa; DITTRICH, Maria Glória & MAURA, Maria Antonia Pujol (Orgs.) Resiliência, Criatividade e Inovação: potencialidades transdisciplinares na educação. Goiânia: UEG/Ed. América, 2013. p. 43-57
TORRE, Saturnino de la. Criatividade aplicada: recursos para uma formação criativa. Trad. WIT Languagens. São Paulo: Madras, 2008. p. 81-103.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Esta obra está licenciada sob uma Licença Creative Commons