A dip in the “Morro do Querosene” and meeting with the artists of the invisible: reflections about art, community, affection and psychosocial praxis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2178-4582.2016v50n2p315

Abstract

The present work is a reflection about art, community and affection with focus on the analysis of the affectations that popular culture promotes in a neighborhood. The theoretical benchmark is the Vigotski's psychological understanding as socio-historical phenomenon by retrieving the positivity of emotions and conception of art as a language of emotions. The reflections are based on a survey made at Morro do Querosene, located in the most populous city and greater purchasing power of Brazil, which has a history marked by art and culture. They show that the popular culture when performed on the streets favors holds meetings that favor community settings, alongside the explicitiness the contradictions and power relationships that pervade the daily lives of the residents. The reports of two masters of diferents cultural expressions,  bumba meu boi and  capoeira,  suggest that it is possible to build personal and urban life other means, offering subsidies potentiating psychosocial praxis of acting in common.

 

Author Biographies

Lívia Maria Camilo dos Santos, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutoranda no Programa de Psicologia Social da PUC SP. Grande área: Ciências Humanas / Área: Psicologia / Subárea: Psicologia Social/Especialidade: Psicologia Sócio Histórica.

Bader Burihan Sawaia, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Professora titular do Programa de Estudos Pós-Graduados em Psicologia Social da PUC-SP.  Coordenadora do GT/CNPq Afetividade e a dialética exclusão/inclusão, do NEXIN - Núcleo de pesquisas psicossociais da dialética exclusão/inclusão da PUCSP e membro do GT/ANPEPP

References

REFERÊNCIAS BIBLIOGRÁFICAS

(Mestrado em Psicologia Social) – Dissertação– Pontifícia Universidade Católica de São Paulo: SANTOS, L. M. Dos encontros com cultura popular no Morro do Querosene: um estudo do movimento bairro/comunidade. 2015. 103f.

AURELIO, D.P. In: Spinoza, Benedictus de, 1632-1677. Tratado político; tradução, introdução, notas Diogo Pires Aurélio; revisão da tradução Homero Santiago. - São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.

CHAUÍ, M. Conformismo e resistência: Aspectos da cultura popular no Brasil. São Paulo: Editora Brasiliense, 1.986.

ESPINOSA, B. Ética. Belo Horizonte: Autentica, 2010. Tradução de Thomaz Tadeu.

FREIRE, R. Viva eu, viva tu, viva o rabo do tatu. É luta, é dança, é capoeira. 6ªedição: Fevereiro, 1986-Global Editora.

KAPLAN, A. O processo social e o profissional de desenvolvimento. Artistas do Invisível (Série Tornamento); Tradução de Ana Paula Pacheco Chaves Giorgi. – São Paulo: Instituto Fonte para o Desenvolvimento Social e Editora Fundação Petrópolis, 2005.

OLIVEIRA, B. A dialética do singular-particular-universal. In: ABRANTES, Angelo Antonio; SILVA, Nilma Renildes da; MARTINS, Sueli Terezinha Ferreira; Método Histórico-Social na Psicologia Social – Vozes, 2005. ISBN 85, 326,3129-0.

PARKER, I. Revolução na psicologia. Campinas ed,Alínea , 2014

RANCIERE, J. O Dissenso. In: A Crise da Razão. São Paulo: Companhia das Letras: Brasília, DF: Ministério da Cultura: Rio de Janeiro: Fundação Nacional de Arte, 1996.

SAWAIA, B.B. Introduzindo a afetividade na reflexão sobre estética, imaginação e constituição do sujeito In DA ROS, S.; Maheirie,K e Zanella, A. (Orgs.) Relações estéticas, atividade criadora e imaginação: sujeitos e (em)experiência Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2006

______________. Comunidade: A apropriação científica de um conceito tão antigo quanto a humanidade. In: Psicologia Social Comunitária: da solidariedade à autonomia. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009, 15°ed.

VIGOTSKI, L.S Manuscrito de 1929. Educ. Soc.,Campinas , v. 21,n. 71, p. 21-44,Jul 2000 . Disponível em:<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302000000200002>. Acesso em 04 Mai 2016.

_____________Psicologia da arte. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo Martins Fontes, 1999.

Published

2016-12-31

Issue

Section

Artigos