A dip in the “Morro do Querosene” and meeting with the artists of the invisible: reflections about art, community, affection and psychosocial praxis
DOI:
https://doi.org/10.5007/2178-4582.2016v50n2p315Abstract
The present work is a reflection about art, community and affection with focus on the analysis of the affectations that popular culture promotes in a neighborhood. The theoretical benchmark is the Vigotski's psychological understanding as socio-historical phenomenon by retrieving the positivity of emotions and conception of art as a language of emotions. The reflections are based on a survey made at Morro do Querosene, located in the most populous city and greater purchasing power of Brazil, which has a history marked by art and culture. They show that the popular culture when performed on the streets favors holds meetings that favor community settings, alongside the explicitiness the contradictions and power relationships that pervade the daily lives of the residents. The reports of two masters of diferents cultural expressions, bumba meu boi and capoeira, suggest that it is possible to build personal and urban life other means, offering subsidies potentiating psychosocial praxis of acting in common.
References
REFERÊNCIAS BIBLIOGRÁFICAS
(Mestrado em Psicologia Social) – Dissertação– Pontifícia Universidade Católica de São Paulo: SANTOS, L. M. Dos encontros com cultura popular no Morro do Querosene: um estudo do movimento bairro/comunidade. 2015. 103f.
AURELIO, D.P. In: Spinoza, Benedictus de, 1632-1677. Tratado político; tradução, introdução, notas Diogo Pires Aurélio; revisão da tradução Homero Santiago. - São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.
CHAUÍ, M. Conformismo e resistência: Aspectos da cultura popular no Brasil. São Paulo: Editora Brasiliense, 1.986.
ESPINOSA, B. Ética. Belo Horizonte: Autentica, 2010. Tradução de Thomaz Tadeu.
FREIRE, R. Viva eu, viva tu, viva o rabo do tatu. É luta, é dança, é capoeira. 6ªedição: Fevereiro, 1986-Global Editora.
KAPLAN, A. O processo social e o profissional de desenvolvimento. Artistas do Invisível (Série Tornamento); Tradução de Ana Paula Pacheco Chaves Giorgi. – São Paulo: Instituto Fonte para o Desenvolvimento Social e Editora Fundação Petrópolis, 2005.
OLIVEIRA, B. A dialética do singular-particular-universal. In: ABRANTES, Angelo Antonio; SILVA, Nilma Renildes da; MARTINS, Sueli Terezinha Ferreira; Método Histórico-Social na Psicologia Social – Vozes, 2005. ISBN 85, 326,3129-0.
PARKER, I. Revolução na psicologia. Campinas ed,Alínea , 2014
RANCIERE, J. O Dissenso. In: A Crise da Razão. São Paulo: Companhia das Letras: Brasília, DF: Ministério da Cultura: Rio de Janeiro: Fundação Nacional de Arte, 1996.
SAWAIA, B.B. Introduzindo a afetividade na reflexão sobre estética, imaginação e constituição do sujeito In DA ROS, S.; Maheirie,K e Zanella, A. (Orgs.) Relações estéticas, atividade criadora e imaginação: sujeitos e (em)experiência Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2006
______________. Comunidade: A apropriação científica de um conceito tão antigo quanto a humanidade. In: Psicologia Social Comunitária: da solidariedade à autonomia. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009, 15°ed.
VIGOTSKI, L.S Manuscrito de 1929. Educ. Soc.,Campinas , v. 21,n. 71, p. 21-44,Jul 2000 . Disponível em:<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302000000200002>. Acesso em 04 Mai 2016.
_____________Psicologia da arte. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo Martins Fontes, 1999.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Esta obra está licenciada sob uma Licença Creative Commons