Between generational denominations: what the academic narratives teach us about digital children and youth

Authors

  • Sandro Faccin Bortolazzo Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS

DOI:

https://doi.org/10.5007/2178-4582.2017v51n1p108

Abstract

From the emergency of many generational denominations and the intense relationship of children and youth with the digital artifacts (tablets, smartphones, among others), this article - registered under the theoretical framework of Cultural Studies in Education - aims to investigate in what context and under which conditions the production of digital children and young people has been possible. The study presents three movements: an overview of the generation concept; the mapping of academic narratives; an analysis of how these narratives are implicated in producing a type of generation and a “digital” education. The theoretical referential is based on authors such as Feixa and Leccardi, Tapscott, Prensky, Carr and Buckingham. The narratives also point out the beneits and dangers of technological immersion, which has permeated the convocation for the use of technological devices in school spaces. 

Author Biography

Sandro Faccin Bortolazzo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS

Bacharel em Comunicação Social/Jornalismo pela PUCRS. Mestre em Educação pela ULBRA na linha de pesquisa Estudos Culturais em Educação. Doutor em Educação pela UFRGS na mesma linha de pesquisa. Interesses de pesquisa abrangem novas tecnologias de informação e comunicação, geração digital, cultura digital, juventude e consumo. É integrante do Núcleo de Estudos sobre Currículo, Cultura e Sociedade (NECCSO) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente trabalha com gestão de clientes da América do Norte e Latina para produtos Cloud na empresa alemã SAP, focada no ramo de tecnologia da informação.

References

ANDREWS, Molly; SCLATER, Shally Day; SQUIRE, Corine; TREACHER, Amal. The Uses of Narratives: exploration in Sociology, Psychology and Cultural Studies. New York: Routledge, 2009.

BAUMAN, Zygmunt. 44 Cartas do Mundo Líquido Moderno. Trad. Vera Pereira. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

BUCKINGHAM, David. Crescer na Era das Mídias Eletrônicas. Trad. Gilka Girardello e Isabel Orofino. Rio de Janeiro: Loyola, 2007.

BUCKINGHAM, David. Cultura Digital, Educação Midiática e o Lugar da Escolarização. Educação & Realidade. Porto Alegre, Vol.35 n.3, set – dez 2010.

CARR, Nicholas. A Geração Superficial: o que a internet está fazendo com os nossos cérebros. Rio de Janeiro: Agir, 2011.

DAYRELL, Juarez. O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro: n. 24, 2003, p. 40 – 53.

EDMUNDS, June; TURNER, Bryan S. Generations, culture and society. Philadelphia: Open University Press, 2002.

FEIXA, Carles; LECCARDI, Carmen. O conceito de geração nas teorias sobre a juventude. Sociedade & Estado, Brasília, Vol.25 n°2, mai - ago 2010.

JAEGER, Hans. Generations in History: Reflections on a Controversial Concept. In: History and Theory. 1985. Vol.24, n°3, p.273-292.

MANNHEIM, Karl. O problema sociológico das gerações [tradução: Cláudio Marcondes], In Marialice M. Foracchi (org), Karl Mannheim: Sociologia, São Paulo, Ática, 1982 p. 67-95.

MILLER, Peter; ROSE, Nikolas. Governando o Presente. São Paulo: Paulus, 2012.

MOISÉS, Massaud. Dicionário de Termos Literários. 1. ed. rev. e ampl. São Paulo: Cultrix, 2004.

PAPERT, Seymour. Mindstorms: Children, Computers and Powerful Ideas. New York: Basic Books, 1980.

PRENSKY, Mark. Digital natives, digital immigrants, part I. On the Horizon. Lincoln: NCB University Press, v. 9, nº 5, 2001.

PRENSKY, Mark. Digital natives, digital immigrants, part 2. On the Horizon. Lincoln: NCB University Press, v. 9, nº 5, 2001.

ROSE, Nikolas. Governando a alma: a formação do eu privado. In: SILVA, Tomaz. T. (Org.) Liberdades Reguladas. Petrópolis: Vozes, 1998.

ROSEN, Larry D. Rewired: Understanding the iGeneration and the Way They Learn. New York: Palgrave Macmillan, 2010.

ROWLAND, Ian. The Google Generation: are ICT Innovations Changing Information Seeking Behavious. Oxford: Chandos, 2009.

TAPSCOTT, Don. Growing up digital: the rise of net generation. New York: McGraw-Hill, 1998.

TAPSCOTT, Don. Grown up digital: how the net generation is changing your world. New York: McGraw-Hill, 2009.

VEEN, Wim; VRAKKING, Ben. Homo zappiens: educando na era digital. Porto Alegre: Artmed, 2009.

WELLER, Wivian. A atualidade do conceito de gerações de Karl Mannheim. Dossiê: a atualidade do conceito de gerações na pesquisa sociológica. Revista Sociedade e Estado. Vol.25, n° 2, Brasília Maio/Ago. 2010, p. 205- 224.

Published

2017-11-16

Issue

Section

Artigos