Barriers and facilitators to bicycle commuting: alternatives to urban mobility

Authors

  • Marcia Battiston Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
  • Nikolas Olekszechen Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
  • Arnoldo Debatin Neto Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

DOI:

https://doi.org/10.5007/2178-4582.2017v51n1p269

Abstract

Confronted with the urban mobility challenge, academic researches directed at the topic have searched explanatory elements to the comprehension of this phenomenon. Under the focus of the person-environment studies, this paper aims to identify through the thesis and dissertations produced in Brazil, which are the main barriers and facilitators in the use of bicycles in cities. Two databases were consulted with the keyword “bicycle”, finding 33 results. Among these, ten discussed the barriers and facilitators, from which the description of the participants and the related environmental characteristics were analyzed due to this research framework. The results indicate a lack of road infrastructure, policies that benefit bicyclists, and their vulnerability in the traffic as the main barriers, and the well being, health, and contact with environment as facilitators. Thus, it is necessary to comprehend this human-environmental phenomenon contextualizing personal, environmental, social, and political aspects of the use of bicycle.

Author Biographies

Marcia Battiston, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Mestra em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Graduada em Psicologia, com bacharelado e licenciatura na Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI.

Nikolas Olekszechen, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina (PPGP/UFSC). Membro do Laboratório de Psicologia Ambiental (LAPAM/UFSC) Bolsista CAPES. Graduado em Psicologia pela Universidade Estadual de Maringá - UEM (2012).

Arnoldo Debatin Neto, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Possui graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal de Santa Catarina (1993), mestrado em Engenharia de Produção (1998) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004). Atualmente é professor Associado I da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área de Arquitetura e Urbanismo, com ênfase em Planejamento e Projeto do Espaço Urbano

References

ANABLE, Jillian.; GATERSLEBEN, Birgitta. All work and no play? The role of instrumental and affective factors in work and leisure journeys by different travel modes. Transportation Research Part A, v. 39, n. 2-3, p. 163-181, fev./mar. 2005.

ARAÚJO, Marley Rosana de, et al. Andar de bicicleta: contribuições de um estudo psicológico sobre mobilidade. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 17, n. 2, p.481-495, 2009.

BRASIL. Lei N º 12.587, de 3 de janeiro de 2012. Institui as diretrizes da Política Nacional de Mobilidade Urbana. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12587.htm. Acesso em: 29 de setembro de 2014.

CAMARGO, Edina Maria de. Barreiras e facilitadores para o uso de bicicleta em adultos na cidade de Curitiba – um estudo com grupos focais. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Curso de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal do Paraná. Curitiba. 2012. 91 f.

CASTAÑON, Ugo Nogueira. Uma proposta de mobilidade sustentável: o uso da bicicleta na cidade de Juiz de Fora. 2012. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Transportes). Curso de Pós-Graduação em Engenharia de Transportes, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro. 2012. 105f.

CAWENBERG, Jelle Van, et al. Physical environmental factors that invite older adults to walk for transportation. Journal of Environmental Psychology, v. 38, p. 94-103, jun. 2014.

DACKO, Scott. G.; SPALTEHOLZ, Carolin. Upgrading the city: enabling intermodal travel behaviour. Technological Forecasting & Social Change, v. 89, p. 222-235, nov. 2014.

DALEY, Michelle.; RISSEL, Chris. Perspectives and images of cycling as a barrier or facilitator of cycling. Transport Policy, v. 18, n. 1, p. 211-216, jan. 2011.

ERYIĞIT, Sedef; TER, Ümmügülsüm. The effects of cultural values and habits on bicycle use - Konya sample. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 140, p. 178-185, ago. 2014.

FLYNN, Brian. S. et al. Weather factor impacts of commuting to work by bicycle. Preventive Medicine, v. 54, n. 2, p. 122-124, fev. 2012.

FRANCO, Cláudio Márcio Antunes. Incentivos e empecilhos para a inclusão da bicicleta entre universitários. 2011. Dissertação (Mestrado em Psicologia). Curso de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Federal do Paraná. Curitiba. 2011. 107 f.

GATERSLEBEN, Birgitta; HADDAD, Hebba. Who is the typical bicyclist? Transportation Research Part F, v. 13, n. 1, p. 41-48, jan. 2010.

GATERSLEBEN, Birgitta.; UZZEL, David. Affective appraisals of the daily commute: comparing perceptions of drivers, cyclists, walkers, and users of public transport. Environment and Behavior, v. 39, n. 3, p. 416-431, mai. 2007.

HEINEN, Eva; VAN WEE, Bert; MAAT, Kees. Commuting by bicycle: an overview of the literature. Transport Reviews, v. 30, n. 1, p. 59-96, 2010.

KINTEKA, Marilson. Aspectos individuais e ambientais associados ao uso de bicicleta no lazer e no transporte em adultos de Curitiba-PR. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Curso de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal do Paraná. Curitiba. 2012. 166 f.

KIENTEKA, Marilson; REIS, Rodrigo Siqueira; RECH, Cassiano Ricardo. Personal and behavioral factors associated with bicycling in adults from Curitiba, Paraná State, Brazil. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 30, n. 1, p. 79-87, jan. 2014.

LARGURA, Aline Estela. Fatores que influenciam o uso de bicicleta em cidades de médio porte - estudo de caso em Balneário Camboriú-SC. 2012. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo). Curso de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis. 2012. 111 f.

MCILVENNY, Paul. Vélomobile formations-in-action: biking and talking together. Space and Culture, v. 17, n. 2, p. 137-156, 2014.

OLIVEIRA, Jonara Machado de. Identificação de fatores que contribuem para o uso da bicicleta como transporte urbano. 2012. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo). Curso de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis. 2012. 173 f.

PROVIDELO, Janice Kirner. Nível de serviço para bicicletas: um estudo de caso nas cidades de São Carlos e Rio Claro. 2011. Tese (Doutorado em Engenharia Urbana). Curso de Pós-Graduação em Engenharia Urbana, Universidade Federal de São Carlos. 2011. 162 f.

RAU, Sabrina Leal. Sistema cicloviário e suas potencialidades de desenvolvimento: o caso de Pelotas-RS. 2013. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo). Curso de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas. 2013. 336 f.

SHERWIN, Henrietta; CHATTERJEE, Kiron; JAIN, Juliet. An exploration of the importance of social influence in the decision to start bicycling in England. Transportation Research Part A, v. 68, p. 32-45, out. 2014.

SPENCER, Phoebe et al. The effects of environmental factors on bicycle commuters in Vermont: influences of a northern climate. Journal of Transport Geography, v. 31, p. 11-17, jul. 2013.

STEIN, Peolla Paula. Barreiras, motivações e estratégias para mobilidade sustentável no campus São Carlos da USP. 2013. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Transportes). Curso de Pós-Graduação em Engenharia de Transportes, Universidade de São Paulo. São Carlos, 2013. 269 f.

VANDENBULCKE, Grégory et al. Cycle commuting in Belgium: spatial determinants and 're-cycling' strategies. Transportation Research Part A, v. 45, n. 2, p. 118-137, fev. 2011.

VAN EXEL, N. J. A.; RIETVELD, P. Could you also have made this trip by another mode? An investigation of perceived travel possibilities of car and train travellers on the main travel corridors of the city of Amsterdam, The Netherlands. Transportation Research Part A, v. 43, n. 4, p. 374-385, mai. 2009.

VASCONCELLOS, Eduardo Alcântara de. Mobilidade urbana e cidadania. Rio de Janeiro: SENAC Nacional, 2012.

VELÁZQUEZ, Fernando Luis. Avaliação dos sistemas cicloviários de três cidades do interior do estado de São Paulo. 2014. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Transportes). Curso de Pós-Graduação em Engenharia de Transportes, Universidade de São Paulo. São Carlos. 2014. 174 f.

WOO, Tak C.; HELTON, William S.; RUSSEL, Paul N. The role emotion and gender play in the choice of commuting by bicycle: a preliminary study from Christchurch, New Zealand. Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting, v.54, p. 1067-1071, 2010.

ZHAO, Pengjun. The impact of the built environment on bicycle commuting: evidence from Beijing. Urban Studies, v. 51, n. 5, p. 1019-1037, 2014.

Published

2017-11-16

Issue

Section

Artigos