Education on moral values: professional practices in school context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2178-4582.2018.e42000

Abstract

This paper presents the results of a research about education in moral values (EMV) at primary and secondary public school in Espírito Santo state. The data analyzed came from a questionnaire applied to 92 educational workers, and available in online and print forms. The reports are (1) most of the practices emphasized social values; (2) respect was the most addressed topic at moral and ethics values teaching; (3) great part of the experiments lasted 12 or more months; and (4) the general and artistic actions were the main working method for EMV. The data obtained in this study

 

has practical effects, and can subsidize public politics implementations for the training and improvement of educational workers about EMV.

Education in moral values. School. Pedagogical practices.

Author Biographies

Heloisa Moulin de Alencar, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES

Pós-Doutora pela University of California, Berkeley. Doutora em Psicologia pela Universidade de São Paulo. Professora Titular do departamento de Psicologia Social e do Desenvolvimento e do Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, ES, Brasil

Barbara Frigini De Marchi, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES

Psicóloga efetiva da Secretaria de Estado da Saúde do Espírito Santo. Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia (PPGP) da Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil

Leandra Lúcia Moraes Couto, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES

Psicóloga, Doutoranda em Psicologia pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia (PPGP) da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), com bolsa de financiamento da FAPES. Mestre em Psicologia pelo PPGP da UFES, Vitória, ES, Brasil

Mariana Santolin Romaneli, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES

Psicóloga, Mestre em Psicologia pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia (PPGP) da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, ES, Brasil

Mayara Gama de Lima, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES

Psicóloga, Doutoranda em Psicologia pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia (PPGP) da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), com bolsa de financiamento do CNPq. Mestre em Psicologia pelo PPGP da UFES, Vitória, ES, Brasil

References

ALENCAR, H. M.; DE MARCHI, B. F.; COUTO, L. L. M.; ROMANELI, M. S.; LIMA, M. G. Educação em valores morais: uma análise de três experiências no Espírito Santo. In: M. S. S. MENIN; P. BATAGLIA; J.A.M. ZECHI (Org.). Projetos de educação em valores: relatos de escolas públicas brasileiras. São Paulo, Cortez, 2013, p. 238-272.

ALVES, A. D.; ALENCAR, H. M.; ORTEGA, A. C. Amor e moralidade: um estudo com participantes de 5 a 70 anos de idade. Revista de Ciências Humanas, v. 44, n. 2, p. 363-380, 2010.

ALVES, A. D. A gênese da concepção de amor: um estudo sob a ótica da moralidade. 2011. 177 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Programa de Pós-graduação em Psicologia. Universidade

Federal do Espírito Santo. Vitória, 2011.

ARAÚJO, U. F. Escola, democracia e a construção de personalidades morais. Educação e Pesquisa, v. 26, n. 2, p. 91-107, 2000.

ARAÚJO, U. F. O ambiente escolar cooperativo e a construção do juízo moral infantil: sete anos de estudo longitudinal. Revista on-line da biblioteca prof. Joel Martins, v. 2, n. 2, p. 1-12, 2001.

ARAÚJO, U. F. A construção social e psicológica dos valores. In: V. A. Arantes (Org.), Educação e valores: pontos e contrapontos. São Paulo, Summus, 2007.

BARROS, M. E. B.; LOUZADA, A. P. F. Dor-desprazer-trabalho docente: como desfazer essa tríade? Psicologia USP, v. 18, n. 4, p. 13-34, 2007.

BIAGGIO, A. M. B. Kohlberg e a “Comunidade Justa”: promovendo o senso ético e a cidadania na escola. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 10, n. 1, p. 47-69, 1997.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Apresentação dos Temas Transversais: Ética (Vol. 8, 2. ed.). Rio de Janeiro, RJ: DP&A, 2000.

BRASIL. Ministério da Saúde. Resolução 466/12, de 12 de dezembro de 2012. Aprova as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasília, 2012. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf

BRASIL. Sd. Site do Ministério da Educação. Portal do MEC. Programa escola aberta. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=16738&Itemid=811

CAMINO, C. et al. Moral, direitos humanos e participação social. Estudos em psicologia (Natal), v. 9, n. 1, p. 25-34, 2004.

CAMINO, C. et al. Direitos humanos, atitude institucional e simpatia ideológica em universitários brasileiros. Estudos em psicologia (Natal), v. 12, n. 3, p. 199-211, 2007.

CARVALHO, M. E. P. Modos de educação, gênero e relações escola-família. Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 121, p. 41-58, 2004.

COMTE-SPONVILLE, A. Pequeno tratado das grandes virtudes. (E. Brandão,Trad.). 1ª ed., São Paulo, Martins Fontes, 1995.

DELVAL, J. Introdução à prática do Método Clínico: descobrindo o pensamento das crianças (F. Murad, trad.). 1ª Ed, Porto Alegre, Artmed, 2002.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de Pesquisa. 4ª ed, São Paulo, Atlas, 2002.

GODBOUT, J. T. O espírito da dádiva (P. C. F. X. Wuillaume, Trad.). 1ª Ed., Rio de Janeiro, Fundação Getúlio Vargas, 1999.

GOERGEN, P. Educação moral: adestramento ou reflexão comunicativa?. Educação & Sociedade, v. 22, n. 76, p. 147-174, 2001.

GOERGEN, P. Educação e valores no mundo contemporâneo. Educação & Sociedade, v. 26, n. 92, p. 983-1011, 2005.

GOERGEN, P. L. Educação moral hoje: cenários, perspectivas e perplexidades. Educação & Sociedade, v. 28, n. 100 , 737-762, 2007.

INEP. Sinopse Estatística da Educação Básica 2011. Brasília, 2011. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse.

KOHLBERG, L. Psicologia del desarollo moral. 1ªed., Espanha, Desclée de Brouwer, 1992.

LAMBERT, E. G.; HOGAN N. L.; BARTON. S. M. Collegiate Academic Dishonesty Revisited: What Have They Done? How Often Have They Done It? Who Does It? And Why Did They Do It? Electronic Journal of Sociology, v. 7, n. 4, p. 1-21, 2003.

LA TAILLE, Y. A educação moral: Kant e Piaget. In: L. MACEDO (ed.), Cinco estudos de educação moral. São Paulo, Casa do Psicólogo, 1996, p. 137-178.

LA TAILLE, Y. Para um estudo psicológico das virtudes morais. Educação e pesquisa, v. 30, n. 1, p. 91-108, 2000.

LA TAILLE, Y. Desenvolvimento Moral: A Polidez Segundo as Crianças. Cadernos de pesquisa, n. 114, p. 89-119, 2001.

LA TAILLE, Y. Cognição, afeto e moralidade. In: M. K. OLIVEIRA; D. T. R. SOUZA; T. C. REGO (eds.), Psicologia, educação e as temáticas da vida contemporânea. São Paulo, Moderna, 2002, p.135-158.

LA TAILLE, Y. Moral e ética: dimensões intelectuais e afetivas. 1ª ed., Porto Alegre, Artmed, 2006a.

LA TAILLE, Y. A importância da generosidade no início da gênese da moralidade da criança. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 19, n.1, p. 09-17, 2006b.

LA TAIILE, Y. Formação ética: do tédio ao respeito de si. 1ª ed., Porto Alegre, Artmed, 2009.

LAVILLE, C.; DIONNE, J. A Construção do Saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. 1ª ed., Belo horizonte, Artmed, 1999.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de Pesquisa. 7ª ed., São Paulo, Atlas, 2008.

MENIN, M. S. S. Valores na escola. Educação e Pesquisa, v. 28, n. 1, p. 91-100, 2002.

MENIN, M. S. S.; ZECHI, J. A. M. Educação moral em escolas públicas brasileiras: temas, meios, finalidades e mudanças. In: VI Seminário de Direitos Humanos do século XXI e IV Encontro de Direitos Humanos da UNESP, Marília, 2010.

MENIN, M. S. S., BATAGLIA, P. U. R., ZECHI, J. A. M (Org.). Projetos bem-sucedidos de educação em valores: relatos de escolas públicas brasileiras. São Paulo: Cortez, 2013.

MENIN, M. S. S., TREVISOL, M. T. C., MARTINS, R. A. Educação em valores: em busca de projetos brasileiros em escolas públicas. In: Congresso Internacional - Aprendizagem Baseada em problemas e Metodologias Ativas de Aprendizagem: conectando pessoas, ideias e comunidades, São Paulo, 2010.

MÜLLER, A. Educação em valores morais: o aprender e o ensinar sobre justiça. 2008. 216f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Programa de Pós-graduação em Psicologia. Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória. 2008.

MULLER, A., ALENCAR, H. M. Educação moral: o aprender e o ensinar sobre justiça na escola. Educação e Pesquisa [online], v. 38, n.2, p. 453-468, 2012.

NEWSTEAD, S. E., FRANKLYN-STOKES, A., ARMSTEAD, P. Individual Differences in Student Cheating. Journal of Educational Psychology, v. 88, p. 229-241, 1996.

PÉREZ-DELGADO, E.; GARCÍA-ROS, R. La psicologia del desarrollo moral. 1ª ed., Madrid, Siglo Veintiuno de España Editores, 1991.

PIAGET, J. Os procedimentos de Educação Moral. In: MACEDO, L. (Org.), Cinco estudos de educação moral. São Paulo, Casa do Psicólogo, 1996, p. 1–36. (trabalho publicado originalmente em 1930).

PIAGET, J. O Juízo moral na criança. 4ª ed.,São Paulo, Summus, 1994. (trabalho publicado originalmente em 1932).

PUIG, J. M. A construção da personalidade moral. 1ª ed., São Paulo, Editora Ática, 1998a.

PUIG, J. M. Ética e Valores: Métodos para um ensino Transversal. 1ª ed., São Paulo, Casa do Psicólogo, 1998b.

PUIG, J. M. ¿Como hacer escuelas democráticas? Educação e Pesquisa, v. 26, n. 2, p. 55-70, 2000.

PUIG, J. M. Aprender a viver. In: V. A. Arantes (Org.), Educação e valores: pontos e contrapontos. São Paulo, Summus, 2007, p.65-106.

REA, L. M., PARKER, R. A. Metodologia de Pesquisa: do Planejamento à Execução. 1ª ed., São Paulo, Pioneira Thomson Learning, 2000.

RICOEUR, P. Soi-même comme un autre. 1ª ed., Paris: Seuil, 1990.

(Mestrado em Psicologia) – Programa de Pós-graduação em Psicologia. Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória.

SALGADO, M. M. Moralidade e honra: os juízos de adolescentes em medidas socioeducativas de internação. 2010. 257 f.

SERRANO, G. P. Educação em valores: como educar para a democracia. Tradução de Fátima Murad. 2ª ed., Porto Alegre, Artmed, 2002.

SPSS for Windows. Statistical Package for Social Sciences. Base 18.0.Application Guide. Chicago, IL, 2010.

TOGNETTA, L. R. P., ASSIS, O. Z. M. A construção da solidariedade na escola: as virtudes, a razão e a afetividade. Educação e pesquisa, v. 32, n. 1, p. 49-66, 2006.

TUGENDHAT, E. Lições sobre ética. 6ªed., Petrópolis, Vozes, 2007.

VALE, L. G. Desenvolvimento moral: a generosidade sob a ótica de crianças e adolescentes. 2006. 134 f. (Mestrado em Psicologia) – Programa de Pós-graduação em Psicologia. Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória.

VALE, L. G. Desenvolvimento moral: a generosidade relacionada à justiça e à gratidão sob a ótica das crianças. 2012, 139 f. (Doutorado em Psicologia) – Universidade de São Paulo. São Paulo, SP.

VALE, L. G., ALENCAR, H. M. Generosidade versus interesse próprio: juízos morais de crianças e adolescentes. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 24, n. 4, p. 423-431, 2008.

VALE, L. G., ALENCAR, H. M. Generosidade para com Amigo, Desconhecido e Inimigo: Juízos Morais de Crianças e Adolescentes. Interação em Psicologia, v.13, n. 2, p. 299-310, 2009.

Published

2018-12-31

Issue

Section

Artigos