THE TOY LIBRARY AS A RESTORING ENVIRONMENT FOR THE HOSPITALIZED CHILDREN: AN INTEGRATIVE ANALYSIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2178-4582.2019.e57292

Abstract

The aim of this study was to identify the production of scientific articles involving the importance of the toy library for the child development of hospitalized children, published nationwide between 2008 and April 2018. The keywords "toy", "hospital" and "child" were used in the databases: IndexPsi (06), SciELO (21), PePSIC (04), LILACS (60) and CAPES Journals (60). A total of 151 results were obtained. After applying inclusion and exclusion criteria, the sample consisted of 10 scientific papers. A systematic analysis of the findings was carried out, raising six thematic categories that contemplate the main contributions of the hospital toy library: 1) continuity in the child development; 2) humanization of care; 3) social interaction; 4) relief of the emotional effects of hospitalization; 5) the playful as a learning factor; and 6) distraction. It was agreed that the toy library is an environment that enables the humanization of care and brings benefits to the child, professionals and caregivers.

 

Author Biographies

Maisa Hodecker, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis/SC, Brasil.

Psicóloga (CRP-12/16945), Bacharel em Psicologia pelo Centro Universitário de Brusque - UNIFEBE. Mestranda em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina. Integrante do Laboratório de Psicologia Ambiental (LAPAM/UFSC). Na condição de bolsista CAPES-DS, realizou estágio docência na disciplina de Psicologia Social I e pesquisas no âmbito da saúde e bem-estar de pacientes e acompanhantes em um hospital infantil de Florianópolis/SC. 

Endereço institucional: Laboratório de Psicologia Ambiental, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Federal de Santa Catarina, Trindade, Florianópolis/SC.

Suelen Frainer, Instituto de Pós-graduação e graduação - IPOG - Florianópolis/SC, Brasil.

Pós-graduanda em Avaliação Psicológica pelo IPOG - Unidade de Florianópolis. Possui graduação em Psicologia pelo Centro Universitário de Brusque - UNIFEBE (2017). Atualmente é Assistente de recursos humanos do Hospital Nossa Senhora do Perpétuo Socorro (Gaspar-SC) e consultora de Gestão de Pessoas na Valorpsi Serviços em Psicologia (Itajaí-SC). 

Mauro Luís Vieira, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis/SC, Brasil.

Professor Titular do Departamento de Psicologia na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Obtive o título de Mestre (1991) e Doutor (1995) em Psicologia Experimental pela Universidade de São Paulo. Pós-doutorado na Dalhousie University em Halifax (Canadá) em 1999/2000 e no Instituto de Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul em 2012/2013. 

Ariane Kuhnen, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis/SC, Brasil.

Psicóloga, Mestre em Sociologia Política, Doutora em Ciências Humanas, Professora do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina. Coordenadora do Laboratório de Psicologia Ambiental - LAPAM. 

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Published

2019-12-16

Issue

Section

Artigos