"For a feminism that burns men's underwear": a semiolinguistic study of digital theatrical critics
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-9288.2017v13n2p54Abstract
This paper aims to analyze the communicational contract of a digital theatrical criticism. In order to achieve this, we start with postulates from the Semiolinguistic Theory, mainly the notions of Subjects of language and enunciative strategies presents in Charaudeau (2001 [1984, 2005 [1983] and 2015 [1983]). We also avail ourselves of thinker of theatrical criticism, such as Garcia (2004) and Small (2015), as well as theorists which reflect about the communication modifications brought by new technologies, such as Lévy (1999) and Castells (2000). Through the undertaken analysis, it was possible for us to verify that the subjects produce language acts operating in the niche of the professionals of the theater and of the critical writing, in the theatrical public, and in students or inquisitors by these two areas. We accomplish that the communicant subject from the corpus under study presents itself as a gatewatcher (BRUNS, 2003) and that the enunciator of the investigated digital text is understood as an ignorant theatrical critic (SMALL, 2015).
References
BRUNS, A. Gatewatching, not gatekeeping: Collaborative online news. Media International Australia Incorporating Culture and Policy: quarterly 107 journal of media research and resources, 107, pp. 31-44, 2003. Disponível em: <http://eprints.qut.edu.au/189/>. Acesso em: 20 out. 2014.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
CHRISTOFOLETTI, Rogério; LAUX, Ana Paula França. Confiabilidade, credibilidade e reputação: no jornalismo e na blogosfera. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, 2008.
CHARAUDEAU, P. Uma teoria dos sujeitos da linguagem. In: Análise do discurso: fundamentos e práticas. MARI, Hugo; MACHADO, Ida Lúcia; MELLO, Renato de. (Org.). Belo Horizonte: NAD/FALE- UFMG, 2001. p. 23 – 38. (Primeira publicação na Revista Langages et Sociétè, Paris, n.28, Maison des Sciences de l’Homme, jun. 1984)
______. Uma análise semiolinguística do texto e do discurso. In: Da língua ao discurso: reflexões para o ensino. PAULIKONIS, Maria Aparecida; GAVAZZI, Sigrid. (Org.). Rio de Janeiro: Lucerna, 2005. p. 11 – 29. (Do original inicialmente publicado na Revista Langagens, mar. 1995).
______. Linguagem e discurso: modos de organização. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014. (Obra elaborada em convênio com o Centre d’Analyse du Discours para a comunidade brasileira a partir de CHARAUDEAU, 1983; 1992.)
GARCIA, M. C. Reflexões sobre a crítica teatral nos jornais: Décio de Almeida Prado e o problema da apreciação da obra artística no jornalismo cultural. São Paulo: Mackenzie, 2004.
GONÇALVES, L. R. Os Lugares da Crítica da Arte. São Paulo: Imprensa Oficial, 2005.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Edições 34, 1999.
LYSARDO-DIAS, Dylia. As contribuições de Patrick Charaudeau para o desenvolvimento da AD no Brasil. In: de PAULA, L.; STAFUZZA, G. (Org.). Da análise do discurso no Brasil à análise do discurso do Brasil: três épocas histórico-analíticas. Uberlândia: EDUFU, 2010.
MACHADO, Ida Lúcia. Algumas reflexões sobre a Teoria Semiolinguística. Revista Letras & Letras, Uberlândia, 2006, v.22, n.2, p. 13-21, 2006.
MICHALKSI, Y. O Declínio da crítica na imprensa brasileira. Publicado originalmente nos Cadernos de Teatro do Tablado, na edição de número 100, jan/jun, 1984. Disponível em: <http://bancadetexto.blogspot.com/2010/01/o-declinio-da-critica-naimprensa.html>. Acesso em: 05/08/2014.
SERELLE, M. V. A crítica do entretenimento no jornalismo cultural. Revista Comunicação Midiática, v.7, n.2, 2012.
SILVA, José Otacílio da. Charaudeau. In: Estudos do discurso: perspectivas teóricas. OLIVEIRA, Luciano Amaral (Org.). São Paulo: Parábola Editorial, 2013.
SMALL, D. A. O crítico ignorante. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Mariana Pinter Chaves, Vanessa Maia Barbosa de Paiva, Vanessa Maia Barbosa de Paiva, Priscila Natany Resende, Priscila Natany Resende

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who have their works published in Texto Digital agree that:
Copyrights remain with the authors, who grant the journal the right of first publishing their submitted manuscripts. All materials published by the journalare under an Attribution 4.0 International - Creative Commons License, which allows them to be shared since authorship and first publication credits are mentioned.
The Attribution 4.0 International - Creative Commons allows the copy and redistribution of the material in any medium or format, as well as its adaptation for any purpose, even commercially.
Authors can take additional contracts for non-exclusive distribution of the version of their works published by our journal separately (e.g. to publish it in an institutional repository or as a book chapter) with both expressed authorship acknowledgment and Texto Digital’s first publication credit.
