Web art in Brazil on pandemic times
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-9288.2022.e83914Keywords:
Investidor anjo, Startups, Fintechs, Métricas contábeisAbstract
This article is based on a initial survey of art and technology works created by Brazilian artists for the Internet during the COVID-19 pandemic, between 2020 and 2021, seeking to contextualize them from fields of meanings, technical and conceptual specificities of this medium (NUNES, 2010; 2012) and the circumstances generated from the need for social isolation. We can approach this set of Brazilian web art works from three points: works that directly dialogue with a health crisis, works based on virtual worlds and the possibilities in social media on the Internet. Before the health crisis, this production had lost much of its prominence; the pandemic, in turn, reactivates not only the pertinence of this artistic production, but also the need to preserve them.
References
ACQUARONE, Eduardo. Realidade Virtual: Passado lisérgico, futuro distópico, presente alienante. Medium @eduacquarone . Publicado em 28 de novembro de 2018. Disponível em: https://medium.com/@eduacquarone/realidade-virtual-passado-lis%C3%A9rgico-futuro-dist%C3%B3pico-presente-alienante-3b68fe5647f. Acesso em: 06 set. 2021.
ANDERÁOS, Ricardo. Web Art [texto de apresentação da mostra Web Art da programação Arte e Tecnologia]. São Paulo: Itaú Cultural, 1997. Disponível em: http://legacy.icnetworks.org/extranet/arte_tecnologia/web_art.htm. Acesso em: 06 set. 2021.
ASSIS, Tatiane de. Conta do MAC-USP não foi hackeada; entenda o caso. Veja São Paulo. Publicado em 6 de maio de 2021. Disponível em: https://vejasp.abril.com.br/blog/arte-ao-redor/conta-do-mac-usp-foi-hackeada-entenda-o-caso. Acesso em: 06 set. 2021.
BAMBOZZI, Lucas. _compartilhamentos _Lucas Bambozzi| PERFÍDIA ONLINE 2021. [Palestra] (1h 53min 11s) Postado em: 25 de maio de 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=WkOKLyVlJe0. Acesso em: 05 set. 2021.
BARRETT, Deirdre. Dreams About COVID-19 Versus Normative Dreams: Trends by Gender. In: American Psychological Association, v. 30, n. 3, p. 216-221. 2020. http://dx.doi.org/10.1037/drm0000149. Acesso em: 05 set. 2021.
BEIGUELMAN, Giselle. Atropelados pela pandemia, museus rastejam na Internet. Folha de São Paulo. Ilustrada. Publicado em 17 de abril de 2020. Disponível em https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2020/04/atropelados-pela-pandemia-museus-rastejam-na-idade-da-pedra-da-internet.shtml. Acesso em: 05 set. 2021.
BULHÕES, Maria Amélia. O ciberespaço como lugar de produção artística. DAT Journal, São Paulo, v.5, n.3, p. 113-125. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.29147/dat.v5i3.244. Acesso em: 05 set. 2021.
CAMPOS, Arthur Moura; MAZZILLI, Clice de Toledo Sanjar. Saída, um livro como percurso: caderno de relatório de pesquisa. [S.l: s.n.], 2019. Disponível em: https://bdta.aguia.usp.br/item/002984049. Acesso em: 01 set. 2021.
CAMPOS, Augusto de; PIGNATARI, Décio; CAMPOS, Haroldo de. Plano-piloto para poesia concreta. In: ______ (org.). Teoria da Poesia Concreta: textos críticos e manifestos 1950-1960. São Paulo: Ateliê Editorial, 2006. p. 215-218.
CATRÓPA, Andréa. Oneirografia: the writing of dreams. In: Electronic Literature Organization 2021: Platform (Post?) Pandemic . [S.l.]: ELMCIP, 2021. Disponível em: https://elmcip.net/node/16329. Acesso em: 06 set. 2021.
ERCILIA, Marilia. Concurso revela sites de web arte. Folha de São Paulo, Ilustrada. Publicado em 26 de novembro de 1997. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/1997/11/26/ilustrada/14.html. Acesso em: 06 set. 2021.
FON, Fabio [Fabio Oliveira Nunes]. BEM WEB ART | Episódio 23: Saída. 1 post (3min 49s). Publicado em 05 de maio de 2021. Disponível em: https://youtu.be/_S1OtIGujWw . Acesso em: 06 set. 2021.
FON, Fabio [Fabio Oliveira Nunes]. BEM WEB ART | Episódio 29: InMemoriam. 1 post (2min 44s). Publicado em 23 de junho de 2021. Disponível em: https://youtu.be/I_bFzWmC_RI . Acesso em: 06 set. 2021.
FON, Fabio [Fabio Oliveira Nunes]. BEM WEB ART | Episódio 30: Pontos de Fuga. 1 post (2min 29s). Publicado em 05 de agosto de 2021. Disponível em: https://youtu.be/ktJ_sleCc4M . Acesso em: 06 set. 2021.
FON, Fabio [Fabio Oliveira Nunes]. BEM WEB ART | Episódio 34: Oneirografia. 1 post (2min 43s). Publicado em 02 de setembro de 2021. Disponível em: https://youtu.be/3FKSqYf57y4 . Acesso em: 06 set. 2021.
GRAU, Oliver. Arte Virtual: da ilusão à imersão. São Paulo: Editora UNESP: Editora SENAC São Paulo, 2007.
KHOURI, Omar. De olho na poesia. São Paulo: [s.n.], 1997. Disponível em: http://www.nomuque.net/poesianamira/olhonapoesia.html. Acesso em: 05 set. 2021.
LAMOTTE, Sandee. Saiba como os sonhos têm sido influenciados pela pandemia de Covid-19. CNN Brasil. Saúde. Publicado em 18 de julho de 2021. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/saude/saiba-como-os-sonhos-tem-sido-influenciados-pela-pandemia-de-covid-19/. Acesso em: 06 set. 2021.
MANZI, Juli. Poetas encontram terreno fértil no Instagram, mas sofrem para romper nicho. Folha de São Paulo. Ilustríssima. 19 de junho de 2021. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrissima/2021/06/poetas-encontram-terreno-fertil-no-instagram-mas-sofrem-para-romper-nicho.shtml. Acesso em: 06 set. 2021.
NUNES, Fabio Oliveira. Ainda web arte? In: ITAÚ CULTURAL (Org.). Cinético_Digital [catálogo referente a Exposição Cinético_Digital e Seminário Sentidos e Processos]. São Paulo: Itaú Cultural, 2005, p. 68-70.
NUNES, Fabio Oliveira. Mentira de artista: arte (e tecnologia) que nos engana para repensarmos o mundo. São Paulo: Cosmogonias Elétricas, 2016.
NUNES, Fabio Oliveira. Reflexões sobre web arte em novos contextos. In: Porto Arte (UFRGS), v. 17, p. 85-98, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.22456/2179-8001.18791. Acesso em: 05 set. 2021.
NUNES, Fabio Oliveira. O fake na web arte: incursões miméticas na produção em arte e tecnologia na rede internet. In: GERALDO, Sheila Cabo; COSTA, Luiz Cláudio da (org.). Anais do 21º Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas “Vida e ficção: arte e fricção” [Recurso eletrônico]. Rio de Janeiro: ANPAP, 2012. Disponível em: http://www.anpap.org.br/anais/2012/pdf/simposio1/fabio_oliveira_nunes.pdf. p. 43-52. Acesso em: 06 set. 2021.
PEARCE, Celia. The Interactive Book: A Guide to the Interactive Revolution. Indianapolis: Macmillan Technical Publishing, 1997.
PIGNATARI, Décio. Nova poesia: concreta (manifesto). In: CAMPOS, Augusto de; PIGNATARI, Décio; CAMPOS, Haroldo de. Teoria da Poesia Concreta: textos críticos e manifestos 1950-1960. São Paulo: Ateliê Editorial, 2006. p. 67-70.
POSETTI, Julie; BONTCHEVA, Kalina. Desinfodemia: decifrar a desinformação sobre a COVID-19. Paris: UNESCO, 2020. Disponível em: https://pt.unesco.org/covid19/disinfodemic. Acesso em: 06 set. 2021.
PRADO, Gilbertto. Os sites de arte na rede Internet. In: ANAIS do VI Encontro Anual da Compós (Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação), UNISINOS, São Leopoldo, RS, 1997.
RAHE, Nina. Expectativa x Realidade. Revista Select. Edição 48. 21 de dezembro de 2020. Disponível em: https://www.select.art.br/expectativa-x-realidade/. Acesso em: 06 set. 2021.
RUIZ MARTÍNEZ, José Manuel. Una aproximación retórica a los memes de internet. Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, [S.l.], v.27, p. 995-1021. 2018. Disponível em: http://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/21856. Acesso em: 05 set. 2021.
SHIFMAN, Limor. Memes in Digital Culture. Kindle. Cambridge, Massachusetts: MIT University Press. 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Fábio Oliveira Nunes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who have their works published in Texto Digital agree that:
Copyrights remain with the authors, who grant the journal the right of first publishing their submitted manuscripts. All materials published by the journalare under an Attribution 4.0 International - Creative Commons License, which allows them to be shared since authorship and first publication credits are mentioned.
The Attribution 4.0 International - Creative Commons allows the copy and redistribution of the material in any medium or format, as well as its adaptation for any purpose, even commercially.
Authors can take additional contracts for non-exclusive distribution of the version of their works published by our journal separately (e.g. to publish it in an institutional repository or as a book chapter) with both expressed authorship acknowledgment and Texto Digital’s first publication credit.