The printed digitality

Authors

  • Bianca Francischini Lisita Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2024.e102019

Keywords:

Cultural Polysystems, Electronic Literature, Videogames

Abstract

This article aims to uncover the relationships and interactions that occur between cultural systems, using Itamar Even-Zohar's Polysystem Theory (2017) as an analytical method and the issues raised by Régis Debray in The Dynamics of Support (1993). For this endeavor, three works were chosen to discuss their respective particularities and connections according to the employed theory. The chosen works represent different mediums, according to Debray's terminology, and participate in different cultural systems. They are OWNED: Um novo jogador (printed version, 2011), OWNED: Um novo jogador (digital version, 2011), and Unmemory (videogame, 2020).

Author Biography

Bianca Francischini Lisita, Universidade Federal de São Carlos

Graduada em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Licenciatura e Bacharelado). Durante a graduação, executou projetos em conjunto com a bolsa BAAE e também trabalho de Iniciação Científica. Envolvida na produção de estudos envolvendo jogos eletrônicos e educação, com foco em Literatura. Mestre em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Doutoranda na Universidade Federal de São Carlos, no Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura, na linha de pesquisa Literatura, Linguagens e Meios. Bolsista CAPES (Processo 88887.699663/2022-00).

References

CAMPOS, Simone (2011). OWNED: Um novo jogador. 7 Letras.

CHARTIER, R (2002). Os desafios da escrita. Tradução de Fulvia M. L. Moretto. São Paulo: Ed. da Unesp.

DEBRAY, Régis (1993). A dinâmica do suporte. In: DEBRAY, Régis. Curso de midiologia geral. Petrópolis: Vozes.

EVEN-ZOHAR, Itamar (2017). Polisistemas de Cultura. Tel Aviv: Universidad de Tel Aviv – Laboratorio de investigación de la cultura.

NUMBERG, G (1993). The places of book in the age of electronic reproduction. Special Issue: Future Libraries,pp. 13-37. Published by: University of California Press. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/2928616.

RANCIÈRE, Jacques (2022). O que “medium” pode querer dizer: o exemplo da fotografia. Trad. Pedro Lapa. Medium/Post-Medium oscillations in contemporary art, nº 4, 2016. Disponível em: http://artison.letras.ulisboa.pt/index.php/ao/article/view/101/94. Acesso em: 05 nov.

UNMEMORY (2020). Patrones & Escondites. 1ed. Espanha. Jogo Eletrônico.

Published

2024-12-17