Memes go beyond humor: a multimodal reading for construction of meaning

Authors

  • Anderson Guerreiro Universidade do Estado do Amazonas
  • Neiva Maria Machado Soares Universidade do Estado do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2016v12n2p185

Abstract

The advent of new digital media has brought to the cybernetic environment innovative ways of communicating and using the language, making it more dynamic and visual. In parallel to this, new genres arise as a result of changes in cyberspace. Meme is one of these and stands out for its accentuated presence on social networks. Assessing its importance in the current context, we seek to analyze the discursive visual configuration present in this digital genre. We took as object of analysis two memes, chosen because they have been widespread on social networks and for conducting social practices about contemporary life. The analytical categories used are those of the Theory of Multimodal Social Semiotics (TMSS): The assumptions of Kress, Leite-Garcia and van Leeuwen (2002) regarding the semiotic conception of the multimodal texts in their external aspects were adopted, considering the moment of production, an influence of the reader, a culture and the social context; As well as the Grammar of Visual Design (GVD), theory developed by Kress and Leeuwen (2006), that analyzes the representational, interactive and compositional meanings, concerning the construction of sense, both humorous and critical, considering the participants presented in the images, the interaction with the observer and the image composition. The analysis demonstrated that these genres are widespread in social networks, serving both for the dissemination of everyday topics and for specific criticism about situations experienced by many people.

Author Biographies

Anderson Guerreiro, Universidade do Estado do Amazonas

Mestrando pelo Programa de Pós-Gradiação em Letras e Artes, na Universidade do Estado do Amazonas.

Neiva Maria Machado Soares, Universidade do Estado do Amazonas

Possui doutorado em Linguística pela Universidade de Brasília (2013) e mestrado em Linguística pela Universidade Federal de Santa Maria (1999). Professora adjunta da Universidade do Estado do Amazonas (UEA). Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Gêneros Discursivos e Análise de Discurso Crítica, atuando principalmente nos seguintes temas: Produção Textual, Linguística, Semântica, Análise de Discurso Crítica, Linguística Sistêmico-Funcional e Multimodalidade. Participante do Grupo de Pesquisa: A Linguística Sistêmico-Funcional como instrumental teórico -metodológico para análise do discurso (UnB). Participante do Grupo de Pesquisa NEPLAE (UEA). Líder do Grupo de Pesquisa: Múltiplas Linguagens, Semiótica e Discurso na contemporaneidade (SDisCon) (UEA). Em 2016, passou a atuar no Mestrado Interdisciplinar em Ciências Humanas da UEA.

References

BAKHTIN, M. O problema dos gêneros dos discursos. In: Estética da Criação Verbal. Trad.: Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAUMAN, Z. Modernidade Líquida. Trad.: Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Brasileiros. Brasília, 2006.

CANDIDO, E. C. R; GOMES, N. T. Memes – uma linguagem lúdica. In: Revista Philologus, Ano 21, n° 63. Rio de Janeiro: CiFEFiL, set/dez, 2015.

CARVALHO, N; KRAMER, R. A linguagem do Facebook. In: SHEPHERD, T. G; SALIÈS, T. Linguística da Internet. São Paulo, Contexto, 2013.

COURI, Aline. Comunicação e artes EC1 2012-2. 2013. Disponível em: <https://comunicacaoeartes20122.wordpress.com/2013/01/14/arte-concretista/> Acesso em: 01 ago. 2016.

DIONÍSIO, A. P. Gêneros textuais e multimodalidade. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. Orgs.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

HALLIDAY, M. A. K., MATTHIESSEN, C. An Introduction to Functional Grammar. 3. ed. Londres: Hodder Education. 2004.

KENSKY, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas, SP: Papirus, 2003.

KRESS, G. Literacy in the new media age. London/NY: Routledge, 2003.

KRESS, G; LEITE-GARCIA, R; van LEEUWEN, T. Semiótica discursiva. In: El discurso como estrutura y processo: estúdios sobre el discurso. Una introducción multidisciplinaria. Compilado por Teun van Dijk. Espanha: Gedisa Editoraial, 2000.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 2006 [1996].

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gênero e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

MARTINO, L. M. S. Teoria das mídias digitais: linguagens, ambientes e redes. 2 ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2015.

MCLUHAM, M. Os meios de comunicação como extensões do homem. Trad.: Décio Pignatari. São Paulo: Cultrix, 2007[1969].

NASCIMENTO, R. G; BEZERRA, F. A. D; HEBERLE, V. M. Multiletramentos: iniciação à análise de imagens. In: Linguagem e Ensino. Pelotas, v. 14, n. 2, p. 529-552, jul./dez. 2011.

RAJAGOPALAN, K. Como o internetês desafia a Linguística. In: SHEPHERD, T. G; SALIÈS, T. Linguística da Internet. São Paulo, Contexto, 2013.

VIEIRA, J. A. Novas perspectivas para o Texto: uma visão multissemiótica. In: VIERA, J. A. [et al.] Reflexões sobre a língua portuguesa – uma abordagem multimodal. Petrópolis, RJ: Editoras Vozes, 2007.

Published

2016-12-20

Issue

Section

Articles