Life and experimental art in Wilton Azevedo’s trajectory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2018v14n2p87

Abstract

The article presents reflections on the trajectory of the artist, professor and researcher Wilton Azevedo since his production in the graphic arts, where he explored the materiality of natural pigments and handmade papers, until his migration to digital technology, constituting a creative process that mainly valorized the search for languages. A pioneer in the search for new creative possibilities, he launched himself into cyberspace with a transformed self-image, letting poetry emerge in a new ambience that profoundly renewed the consolidated relations between image, text and sound. In dialogue with contemporary thinkers such as Manovich, Chartier and Flusser, some fundamental concepts are raised to understand Wilton Azevedo's work, such as expanded digital writing, digital poetry and other experiments, and the creation of Lhudi, Digital Humanities Laboratory, which pride the teacher-researcher. The self-portrait of the artist appears here as an invitation in homage, suggesting the deepening in the work of this great artist.

Author Biographies

Regina Lara Silveira Mello, UNIVERSIDADE PRESBITERIANA MACKENZIE

Professora Pesquisadora Integral no Programa de Pós-Graduação em Educação, Arte e História da Cultura da Universidade Presbiteriana Mackenzie.

Hugo Daniel Rizolli Moreira, UNIVERSIDADE PRESBITERIANA MACKENZIE

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Educação, Arte e História da Cultura da Universidade Presbiteriana Mackenzie.

References

AZEVEDO, Wilton. Poética das hipermídias: Uma escritura expandida. Revista Texto Digital, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, v. 2, ano 1, p.1-17, 2006.

AZEVEDO, Wilton. Programa Vereda Literária (2000). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=l-ymC1qwykw&t=1272s>. Acesso em: 10 outubro 2018.

AZEVEDO, Wilton; SALES, Cristiano A literatura digital e sua escritura expandida: uma reflexão sobre a obra Volta ao fim. Revista Brasileira de Literatura Comparada, Porto Alegre, ABRALIC, vol. 14, n. 20, p. 49-62. 2012.

CHARTIER, Roger. A aventura do livro. Do leitor ao navegador. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo/Editora UNESP, 1998.

FLUSSER, Vilém. Pós-História. Vinte instantâneos e um modo de usar. São Paulo: Annablume, 2011.

GONÇALVES, Claudio C. Babenko. Para uma análise do fenômeno visual. São Paulo: Acadcom Gráfica e Editora, 2005.

MANOVICH, Lev. Novas mídias como tecnologia e ideia: dez definições. In: Lúcia Leão (org.). O chip e o caleidoscópio: reflexões sobre as novas mídias. São Paulo: Editora SENAC. p. 23-50. 2005.

Published

2018-12-21

Issue

Section

Articles