Among sonorities, surfaces and digital poetry
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-9288.2018v14n2p97Abstract
Despite numerous preoccupations and criticisms aroused by contemporary informational relations, several authors have ventured into the search for the interdisciplinary potentialities of this scenario and a poetic creation that explores the expansion of the territories of the image, the word and the sound. Even before the advance of the digital and other current vectors of the communication, artists and researchers already experimented exchanges and mixtures between these territories. This article brings together a group of ideas from three authors - Wassily Kandinsky, Vilém Flusser and Wilton Azevedo (which is honored this edition) - that favors thinking of the transposition of the limits between mediums and languages, as well as the new paths of the interdisciplinary poetic creation. With such an approach it is expected a dialogue that opens space for new questions and observations about creative processes that articulate a scripture capable of exploring multiple combinations of visual, sonorous and verbal.References
AZEVEDO, Wilton. Ambiência da escritura expandida. Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, v. 6, n. 1, p. 102-112, jan/jun. 2010.
AZEVEDO, Wilton. Interpoesia: o início da escritura expandida. Pós Doutorado-Université Paris VIII, Paris, 2009.
AZEVEDO, Wilton; VIGAR, Vivan. Introdução ao Conceito de Endossistema na Escritura Digital Expandida. In: SANTOS, Alckmar Luis dos; SANTA, Vinicius de (Orgs). Literatura, arte e tecnologia. Tubarão: Editora Copiart, 2013. p. 87-102.
BORGES, Jorge Luís. La Biblioteca de Babel. In: Cuentos completos. Barcelona: Debolsillo, 2014. p. 137-145.
BORRÀS CASTANYER, Laura. Teorías literarias y retos digitales. In: BORRÀS CASTANYER, Laura Borràs. (Org.). Textualidades electrónicas: nuevos escenarios para la literatura. Barcelona: Editorial UOC, 2005. p. 23-79.
CALVINO, Italo. Seis propostas para o próximo milênio. 3 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
FATORELLI, Antonio; BRUNO, Fernando. Introdução. In: FATORELLI, Antonio; BRUNO, Fernando. (Orgs.). Limiares da imagem: tecnologia e estética na cultura contemporênea. Rio de Janeiro: Mauad X, 2006. p. 49-64.
FLUSSER, Vilém. O Universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da Caixa Preta: Ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Relume Dumará, 2011.
GALEANO, Eduardo. Escribir no. In: Espejos: una historia casi universal. Madrid: Siglo XXI de España Editores, 2015. p. 15.
GIANETTI, Cláudia. Estética Digital: Sintopia da arte, a ciência e a tecnologia. Belo Horizonte: Editora C/Arte, 2006.
GOMBRICH, Ernst Hans. Arte e ilusão: um estudo da psicologia da representação pictórica. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2007.
GUEDES, Ângelo Dimitre Gomes. Re-visão dos aspectos de linguagem da escritura fotográfica na ambiência digital. 2016. Tese (Doutorado em Educação, Arte e História da Cultura)-Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2016.
KANDINSKY, Wassily. Do Espiritual na Arte. São Paulo: Martins Fontes, 1990.
KANDINSKY, Wassily. A pintura enquanto arte pura. In: Do Espiritual na Arte. São Paulo: Martins Fontes, 1990b. p. 155-160.
KANDINSKY, Wassily. Olhar no Passado. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
KANDINSKY, Wassily. Sobre a composição cênica. in: KANDINSKY, Wassily; MARC, Franz. Almanaque Cavaleiro Azul (der blaue reiter).São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2013a. p.191-208.
KANDINSKY, Wassily. Sobre a questão da forma. in: KANDINSKY, Wassily; MARC, Franz. Almanaque Cavaleiro Azul (der blaue reiter).São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2013b. p.136-190.
KANDINSKY, Wassily. A sonoridade amarela. In: KANDINSKY, Wassily; MARC, Franz. Almanaque Cavaleiro Azul (der blaue reiter). São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2013c. p. 209-227.
LARA, Regina. GUEDES, Ângelo Dimitre Gomes; VARLESI, Rita; BELLICIERI, Fernanda Nardy. Wilton Azevedo: artista-pesquisador-professor: um percurso na cibercultura. In: IX Simpósio Nacional da ABCiber, 2016, São Paulo. Anais eletrônicos… São Paulo: ABCiber, 2017
MACHADO, Arlindo. Máquina e Imaginário: o desafio das poéticas tecnológicas. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2001.
SALES, Cristiano de; AZEVEDO, Wilton. Literatura digital e sua escritura expandida: uma reflexão sobre a obra Volta ao Fim. Revista Brasileira de Literatura Comparada, , n.20, p. 49-62.
WISNIKY, José Miguel. O som e o sentido: uma outra história das músicas. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who have their works published in Texto Digital agree that:
Copyrights remain with the authors, who grant the journal the right of first publishing their submitted manuscripts. All materials published by the journalare under an Attribution 4.0 International - Creative Commons License, which allows them to be shared since authorship and first publication credits are mentioned.
The Attribution 4.0 International - Creative Commons allows the copy and redistribution of the material in any medium or format, as well as its adaptation for any purpose, even commercially.
Authors can take additional contracts for non-exclusive distribution of the version of their works published by our journal separately (e.g. to publish it in an institutional repository or as a book chapter) with both expressed authorship acknowledgment and Texto Digital’s first publication credit.
