Self-referential paratexts and today's writer

Authors

  • Everton Vinicius de Santa Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2020v16n1p217

Abstract

For some time the condition and status of digitally interferes, changes, resets the status of the literary text and its reception largely because of what I call paratexts self-referential. The objective of this paper is to discuss some of the nuances of the process of self-disclosure of writers present in the literature of the present. Thus, this accentuates the idea that we are experiencing an exacerbation of several selves, or of several personas. So, this is more and more intrinsic to literary practices and daily practices of our interpersonal relationships, inside and outside the digital world. For this, it is based on the premise that it acts in this process of spectacularization and construction of a personal and authorial image, the self-referential paratexts. The spectacle of today, in literature and criticism, puts on the scene the persona that one wants to show to the public. In fact, this process is diluting the boundaries between real and fictional, the reader and the writer. Today's show, literature and criticism, puts into play the persona who wants to show the public, diluting the boundaries between real and fictional, between the reader and the writer.

Author Biography

Everton Vinicius de Santa, Universidade Federal de Santa Catarina

Pós-doutorando no Programa de Pós-graduação em Literatura da Universidade Federal de Santa Catarina.

References

ALBERCA, M. El pacto ambiguo: de la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid: Biblioteca Nueva, 2007.

CABALLÉ, A. ¿Cansados del yo? El Pais, São Paulo, 6 jan. 2017. Disponível em: https://goo.gl/7biJMk. Acesso em: 26/11/2019.

DEBORD, G. A sociedade do espetáculo. Trad. Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

GENETTE, G. Paratexts: Thresholds of interpretation. New York: Cambridge University Press, 1997.

LASCH, C. A cultura do narcisismo: a vida americana numa era de esperanças em declínio. Rio de Janeiro: Imago, 1983.

LEJEUNE, P. El pacto autobiográfico y otros estudios. Madrid: Megazul-Endymion, 1994.

MARTINS, A. F. Autoficções: do conceito teórico à prática na literatura brasileira contemporânea. 2014, 251f. Tese (Pós-graduação em Letras) — Pontifícia Universidade Católica. Rio Grande do Sul. 2014. Disponível em: https://goo.gl/3T8D2j. Acesso em: 26/11/2019.

MEIZOZ, J. ¿Que entendemos por “postura”? In: MEIZOZ, J. Postures littéraires. Mises en scène modernes de l’auteur. Tradução de Juan Zapata. Genebra: Slatkine Érudition, 2007, p. 15-32.

RICOEUR, P. O si-mesmo como um outro. Trad. Luci Moreira Cesar. Campinas: Papirus, 1991.

SANTA, E. V. A espetacularização do escritor. 2016. 252 f. Tese (Doutorado em Literatura) - Programa de Pós-graduação em Literatura, Florianópolis. Disponível em: https://goo.gl/XcpMJq. Acesso em: 26/11/2019.

SCHOLLHAMMER, K. E. Ficção brasileira contemporânea. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.

TÜRCKE, C. Sociedade excitada: filosofia da sensação. Campinas: Unicamp, 2010.

Published

2020-07-31

Issue

Section

Articles