Kind machine, terrible mother

myth and science in archetypal images in the film “I Am Mother”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2020v16n2p171

Abstract

We propose a reading of the film I Am Mother (2019), one of Netflix’s most celebrated contemporary fictional productions. Appealing to the concept of archetype, we analyze, through the perspective of cultural myth criticism, how the movie reconfigures the mytheme of the protective mother and also the one of the terrible mother, since the robotic character has an active role defining the heroic types and, therefore, the destiny of humankind. The subject is justified by the trend of the current distribution and consumption of cinema via streaming, which is a lived and effective format for the circulation of the mythic text. Finally, we offer the idea that the efficacy of the archetype in the filmic text lays down more on the mythical paradigms than on the scientific ones.

Author Biographies

Hertz Wendel de Camargo, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutor em Estudos da Linguagem, professor do curso de Publicidade e Propaganda e do PPGCOM-UFPR.

Luis Alberto Pérez-Amezcua, Universidad de Guadalajara (México)

Profesor investigador adscrito al Departamento de Artes y Humanidades del Centro Universitario del Sur de la Universidad de Guadalajara (México).

References

ALMEIDA, Milton José de. Imagens e sons: a nova cultura oral. Campinas: Autores Associados, 1994.

CAMARGO, Hertz Wendel de. Mito e filme publicitário: estruturas de significação. Londrina: Eduel, 2013.

CAMPBELL, Joseph. Mito e transformação. Trad.: Frederico N. Ramos. São Paulo: Ágora, 2008.

CANEVACCI, Massimo. Antropologia do Cinema. 2ª Ed. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1990.

CONTRERA, Malena Segura. O mito na mídia. São Paulo: Annablume, 1996.

DisneyMusics. “Disney's "Dumbo" - Baby Mine”. 9 ene. 2014. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=Q-8MbgMS6jo&ab_channel=DisneyMusic. Acesso en: 24 sep. 2020.

DisneyMusicVEVO. “Arcade Fire - Baby Mine (From "Dumbo"/Official Audio)”. 10 mar. 2019. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=qpYOstfcQBs&ab_channel=DisneyMusicVEVO. Acesso en: 24 sep. 2020.

DURAND, Gilbert. Las estructuras antropológicas del imaginario. Trad.: Víctor Goldstein. México: Martins. Fontes, 2001.

ELIADE, Mircea. El mito del eterno retorno: arquetipos y repetición. Trad.: Ricardo Anaya. 3ª Ed. Madrid: Alianza Editorial, 2011.

I AM MOTHER. Dirección de Grant Sputore. Guion de Michael Lloyd Green. Australia: Southern Light Films; The Penguin Empire; Rhea Films, 2019. Netflix (114 min.).

JUNG, Carl Gustav. Arquetipos e inconsciente colectivo. Trad.: Miguel Murmis. Madrid: Paidós, 1970.

JUNG, Carl Gustav. Interpretação psicológica do dogma da trindade. Trad.: Mateus Ramalho Rocha. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

LIPOVETSKY, Gilles. La tercera mujer. Permanencia y revolución de lo femenino. Barcelona: Anagrama, 2007.

LOSADA, José Manuel (ed.). Mitos de hoy - Ensayos de mitocrítica cultural. Berlín: Logos Verlag, 2016.

MORIN, Edgard. O paradigma perdido: a natureza humana. Trad.: Hernesto Neves, Lisboa: Publicações Europa-América, 2000.

PÉREZ-AMEZCUA, Luis Alberto. Hermes en la encrucijada: análisis mitocrítico de las novelas líricas de los contemporáneos. Guadalajara (México): STAUdeG, 2019.

ROTTEN TOMATOES. I Am Mother. Disponible en: https://www.rottentomatoes.com/m/i_am_mother#contentReviews. Acesso en: 24 sep. 2020.

VANOYE, Francis; GOLIOT-LÉTÉ, Anne. Ensaio sobre a análise fílmica. São Paulo: Papirus, 1994.

Published

2020-12-22