Genetic Criticism and documents obtained from Instagram
case study from the profile of the artist Ana Elisa Egreja
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-9288.2021.e77417Abstract
Brazilian artists have often used their digital social networks to share records of their own creative processes in addition to images of their works. Since Genetic Criticism investigates works of art from their genesis through documents which were generated during and after the creative processes, the present article discusses the possibility of the Genetic criticism using images and texts publicly shared by the artists themselves on profiles on the social network Instagram, approaching them as documents that can be considered within the methodologies that are specific to Genetic Criticism - understanding from the studies of Cecília Salles - analyzed based on the Phenomenology along with General Semiotics of Charles S. Peirce - as reviewed by Lucia Santaella. Considerations are given regarding the Instagram profile of 20 contemporary Brazilian painters as well as the more in-depth case study of the painter Ana Elisa Egreja´s profile, from which the role of photography in the creative process of the painting Banheiro rosa com polvos has been investigated.
References
CASTELLS, Manuel. Sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
EGREJA, Ana Elisa. [Uso de imagens em artigo para publicação]. Instagram: @anaelisaegreja. 25 jul. de 2020. 22:30. 1 mensagem de Instagram.
EGREJA, Ana Elisa. Postagem no feed em 15 de dezembro de 2017. São Paulo, 15 dez. 2017b. Instagram: @anaelisaegreja. Disponível em: https://www.instagram.com/anaelisaegreja/?hl=pt-br. Acesso em: 23 set. 2019.
EGREJA, Ana Elisa. Postagem no feed em 17 de abril de 2017. São Paulo, 17 abr. 2017. Instagram: @anaelisaegreja. Disponível em: https://www.instagram.com/anaelisaegreja/?hl=pt-br. Acesso em: 23 set. 2019.
EGREJA, Ana Elisa. Postagem nos stories em 16 de agosto de 2020. São Paulo, 16 ago. 2020a. Instagram: @anaelisaegreja. Disponível em: https://www.instagram.com/anaelisaegreja/?hl=pt-br. Acesso em: 16 ago. 2020.
EGREJA, Ana Elisa. Postagem 1 nos stories em 27 de bril de 2020. São Paulo, 27 abr. 2020b. Instagram: @anaelisaegreja. Disponível em: https://www.instagram.com/anaelisaegreja/?hl=pt-br. Acesso em: 27 abr. 2020.
EGREJA, Ana Elisa. Postagem 2 nos stories em 27 de bril de 2020. São Paulo, 27 abr. 2020b. Instagram: @anaelisaegreja. Disponível em: https://www.instagram.com/anaelisaegreja/?hl=pt-br. Acesso em: 27 abr. 2020.
GALERIA LEME. Ana Elisa Egreja. 2020. Disponível em: http://galerialeme.com/artist/ana-elisa-egreja-2/. Acesso em: 08 set. 2020. Página da artista representada.
GRÉSILLON, Almuth. Alguns pontos sobre a história da Crítica Genética. Estudos Avançados. São Paulo, USP, 1991.
IBRI, Ivo Assad. Kósmos noetós: a arquitetura metafísica de Charles S. Peirce. São Paulo: Paulus, 2015.
JUSBRASIL. Cyberstalking. 2019. Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br/topicos/27234202/cyberstalking. Acesso em: 11 ago. 2020.
LEMOS, André. Comunicação e práticas sociais no espaço urbano: as características dos Dispositivos Híbridos Móveis de Conexão Multirredes. Revista comunicação, mídia e consumo, São Paulo, v. 4, n.10. p.23-40, 2007.
RECUERO, Raquel. Redes Sociais na Internet. Coleção Cibercultura. Porto Alegre. Sulina. 2009.
SALLES, Cecília. Arquivos nos processos de criação contemporâneos. In: 21º Congresso da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas. Anais. Rio de Janeiro, RJ. 2012. Disponível em: http://www.anpap.org.br/anais/2012/. Acesso em: 05 jul. 2020, p. 750 -762.
SALLES, Cecília. Crítica Genética: fundamentos dos estudos genéticos sobre o processo de criação artística. São Paulo: EDUC, 2008a.
SALLES, Cecília. Redes da criação: construção da obra de arte. São Paulo: Horizonte, 2008b.
SALLES, Cecília. A complexidade dos processos de criação em equipe. 2016. 167 p. Relatório (Pós-Doutorado) - Escola De Comunicações e Artes. Universidade De São Paulo. São Paulo, SP.
SANTAELLA, Lucia. Linguagens líquidas na era da mobilidade. São Paulo: Paulus, 2011.
SANTAELLA, Lucia. A teoria geral dos signos: semiose e autogeração. São Paulo: Ática, 1995.
SANTAELLA, Lucia. O que é Semiótica. São Paulo: Brasiliense, 1983.
SANTAELLA, Lucia. Semiótica Aplicada. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.
SANTAELLA, Lúcia; NÖTH, Winfried. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras. 1998.
STATISTA. Instagram - Statistics & Facts. 2020. Disponível em: https://www.statista.com/topics/1882/instagram/. Acesso em: 8 set. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Priscilla de Paula Pessoa, Eluíza Bortolotto Ghizzi
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who have their works published in Texto Digital agree that:
Copyrights remain with the authors, who grant the journal the right of first publishing their submitted manuscripts. All materials published by the journalare under an Attribution 4.0 International - Creative Commons License, which allows them to be shared since authorship and first publication credits are mentioned.
The Attribution 4.0 International - Creative Commons allows the copy and redistribution of the material in any medium or format, as well as its adaptation for any purpose, even commercially.
Authors can take additional contracts for non-exclusive distribution of the version of their works published by our journal separately (e.g. to publish it in an institutional repository or as a book chapter) with both expressed authorship acknowledgment and Texto Digital’s first publication credit.