Imagined Constructions: the aesthetics of digital intervention

Authors

  • Denize Correa Araujo Universidade Tuiuti do Paraná - UTP

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2020v16n2p157

Abstract

This study aims to analyze the impact of digital intervention, having as corpus images from three films with creative constructions, of persuasion and seduction, creating virtual illusions: SimOne (Andrew Niccol, 2002), The App (Elisa Fukasa, 2019) and Her (Spike Jonze, 2013). The protagonist of The App is tricked into believing that he is talking to someone who is intriguing; Her's protagonist, despite accepting virtuality, must admit the end of his digital experience. In SimOne, the invention of the actress's image persuades viewers, but for a limited time. I present, as relevant, Peter Weibel's (2005) concepts of “post-media computer possibilities”, which Lev Manovich (2001) calls “post-media aesthetics”, but I suggest another possibility, when applying the concept of “aesthetics of hypervention” , “hyper” based on Baudrillard's hyperreality and “vention” as a digital invention / intervention. The methodology adopted for the analysis is based on Hans-Georg Gadamer´s dialectics. 

Author Biography

Denize Correa Araujo, Universidade Tuiuti do Paraná - UTP

PhD em Literatura Comparada, Cinema e Artes - Univ of California, Riverside, USA; Pós Doutorado em Cinema e Artes Univ do Algarve, Portugal Docente do PPGCom UTP Linha de Pesquisa Estudos de Cinema e Audiovisual Coordenadora do GT Imagem e Imaginários Midiáticos - Compós; Chair do GT Visual Culture IAMCR

References

ARAUJO, Denize C. Imagens Revisitadas: ensaios sobre a estética da hipervenção. Porto Alegre: Editora Sulina, 2007.

BAUDRILLARD, Jean. Simulacro e simulação. 1. ed. Lisboa: Relógio d´água, 1991.

BAUDRILLARD, Jean. Da sedução. 1. ed. Campinas, São Paulo: Papirus, 1991a.

BAUDRILLARD, Jean. A Troca Impossível. Paris: Ed. Galilée, 1999.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1955.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1987.

COUCHOT, Edmond. Da representação à simulação. In: PARENTE, André. Imagem Máquina. São Paulo: Ed. 34, 2001.

COUCHOT, Edmond; PARENTE, André. Imagem-máquina: a era das tecnologias do virtual. 2. ed. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1996.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método. Petrópolis: Ed. Vozes, 1997.

GRAU, Oliver. Arte visual: da ilusão à imersão. São Paulo: Ed. UNESP, 2007.

GUATTARI, Félix. As três ecologias. São Paulo: Editora Papirus, 1990.

MCLUHAN, Marshall. Understanding Media: the extensions of man. New York: McGraw-Hill, 1964.

MANOVICH, Lev. A Interação como efeito estético. Lumina, Juiz de Fora, v. 1, n. 1, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/download/20988/11363. Acesso em: 20 abr. 2020.

MANOVICH, Lev. Novas mídias como tecnologia e ideia: dez definições. In: LEÃO, Lucia (org.). O chip e o caleidoscópio: reflexões sobre as novas mídias. São Paulo: Senac, 2005.

MANOVICH, Lev. The language of new media. Cambridge: The MIT Press, 2000.

MANOVICH, Lev. The language of new media. Cambridge: The MIT Press, 2001.

PARENTE, André. Ensaios sobre o cinema do simulacro. Rio de Janeiro: Ed. Pazulin, 1998.

TURCKE, Christoph. Filosofia do sonho. Rio Grande do Sul: Ijuí: Ed. Da Unijuí, 2010b.

WEIBEL, Peter. The World as Interface: toward the construction of context controlled event-worlds. In: DRUCKREY, Timothy (org.). Electronic Culture: technology and visual representation. New York: Aperture,1996.

WEIBEL, Peter. Teoria narrada: projeção múltipla e narração múltipla. In: LEÃO, Lúcia (org.). O chip e o caleidoscópio. São Paulo: Senac, 2003.

WEIBEL, Peter. The Post-Medial Condition. Arte ConTexto, n. 6, 2005.

WEIBEL, Peter. The Post Media Condition, 2012. Disponível em: https://www.metamute.org/editorial/lab/post-media-condition. Acesso em: 20 abr. 2020.

HER. Direção: Spike Jonze. Canada, 2013.

SIMONE. Direção: Andrew Niccol. Estados Unidos da América, 2002.

THE APP. Direção: Elisa Fukasa. Itália, 2019.

Published

2020-12-22