The alligator’s meaning-making in pro-vaccine memes

a multimodal analysis according to the social semiotics perspective

Authors

  • Klausney Muniz Sampaio Universidade Estadual do Ceará
  • Antonia Dilamar Araujo Universidade Estadual do Ceará (UECE)

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2021.e81330

Abstract

This article aims to analyze the production of meanings and the influences of the three metafunctions of the Grammar of Visual Design (GVD), proposed by Kress and van Leeuwen (1996, 2006, 2021), in three memes collected from the internet, whose theme runs through the public event, in which the President of Brazil, Jair Bolsonaro criticizes vaccines against Covid-19. Knowing the impact of this genre of humorous nature and, above all, of political and ideological bias, our research intends to cover the successive representations attributed to the alligator animal in memes after the repercussion motivated by the authority discourse in social media. In our analyzes, we adopted the assumptions of multimodality through the theoretical-methodological approach of the GVD, taking into account the representational, interactive, and compositional metafunctions to ascertain how the meanings are constructed in the three analyzed memes and how they attest to the authority of the images in the conjuncture promoted by globalization. In the conclusions, we highlight the potential of multimodal discourses that emerge and go viral in environments mediated by the digital culture and their transformations as they are reproduced.

Author Biographies

Klausney Muniz Sampaio, Universidade Estadual do Ceará

Possui graduação em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Estadual do Ceará (2018) e graduação em Comunicação Social, com habilitação em Jornalismo, pela Faculdade Estácio do Ceará (2018). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Letras - Língua Portuguesa e Inglesa. Fez cursos de especialização em Escrita Literária e Metodologia do Ensino da LP e LI. Participou, como ouvinte, de oficinas de Escrita Criativa com Socorro Acioli e de cursos presenciais de Linguagem Cinematográfica com o crítico brasileiro Pablo Villaça. É coautor das coletâneas Mirabilia (2018) e Todos os Tempos do Universo (2019). Em 2019, estudou inglês na escola St. Giles, em Londres.

Antonia Dilamar Araujo, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Possui doutorado em Letras (Língua Inglesa, área de concentração Linguística Aplicada) pela Universidade Federal de Santa Catarina (1996) e Mestrado em Língua Inglesa e Literatura Correspondente na mesma universidade (1983). Graduada em Letras-Inglês pela Universidade Federal do Piauí (1976). Realizou estágio de doutorado sanduíche na University of Liverpool (1993). Desenvolveu pesquisa de Pós-doutoramento com o Dr. Charles Bazerman, na Universidade da Califórnia, Santa Bárbara (UCSB) no período de 2006-2007. Foi coordenadora do Programa de pós-graduação em Linguística Aplicada da UECE (2004-2006). Atualmente é professora Titular em Linguística Aplicada da Universidade Estadual do Ceará. Tem experiência na área de Lingüística Aplicada com ênfase no ensino de língua inglesa, escrita acadêmica e gêneros textuais. É vice-coordenadora do grupo de pesquisa LEV - Leitura e escrita: Do verbal ao Visual, cadastrado no diretório do CNPq. Seus interesses de pesquisa são principalmente: ensino de línguas estrangeiras, análise de gênero textuais/discursivos, avaliação de materiais didáticos impressos e online e multimodalidade.

References

CHEVALIER, J.; GHEERBRANT, A. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. 34. ed. Rio de Janeiro: José Olympio Editora, 2020.

DAWKINS, R. The Selfish Gene. Oxford: Oxford University Press, 1976.

FLICK, U. Designing qualitative research. Los Angeles: Sage, 2007.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2004.

FRUTUOSO, A. Pobre e de direita: representações de sentido em textos verbo-imagéticos. In: LIMA, Ana Maria; GOMES, João Bosco; SOUZA, José Marcos (org.) Gêneros multimodais, multiletramentos e ensino. São Carlos: Pedro & João Editores, 2019. p. 88-95.

HALLIDAY, M.A.K. An introduction to functional grammar. 2. ed. London: Edward Arnold, 1994.

HODGE, R.; KRESS, G. Social Semiotics. London: Polity Press, 1988.

KRESS, G; VAN LEEUWEN, T. Front Pages: (The critical) analysis of newspaper layout. In: BELL, Allan; GARRET, Peter. (eds.) Approaches to media discourse. Blackwell Publishing, 1998. p.186-219.

KRESS, G; VAN LEEUWEN, T. Multimodal Discourse: the modes and the media of contemporary communication. London: Arnold, 2001.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: The Grammar of Visual Design. 1. ed. New York/London: Routledge, 1996.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: The Grammar of Visual Design. 2. ed. New York/London: Routledge, 2006.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: The Grammar of Visual Design. 3. ed. New York/London: Routledge, 2021.

LIMA-NETO, V. Mesclas de gênero no orkut: o caso do scrap. Dissertação de mestrado em Linguística. Universidade Federal do Ceará, 2009.

RIBEIRO, A. E. Escrever hoje: palavra, imagem e tecnologias digitais na educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2018.

SHIFMAN, L. Memes in digital culture. Massachusetts Institute of Technology, 2014.

TERVARENT, G. Attributs et symboles dans l`art profane, 1450-1600, Genebra, 1959. p. 28-30.

VAN LEEUWEN, T. Introducing Social Semiotics. New York/London: Routledge, 2005.

VAN LEEUWEN, T. Multimodality. In: The Routledge Handbook of Applied Linguistics. New York: Routledge, 2011. p. 668.

Published

2021-11-10